maandag 8 februari 2021

Koken van A tot Z: de eerste 13 Recepten voor Trendy Alfabetkokers!

Coronanieuws. Dat is niet altijd even positief. Maar het afgelopen weekend wel! 


Diverse websites kopten met: 'Mensen ontwikkelen steeds originelere lockdownhobby's!' Met als meest opzienbarende nieuwe trend: alfabetkoken!


Hoe leuk is dat?! Huismoeders, studenten, kookfans, allemaal gaan ze de challenge aan 26 dagen achter elkaar gerechten te koken (of te bakken!), die elke opeenvolgende dag met een andere letter uit het alfabet beginnen. 

Maandag: Aardappelsoep, dinsdag: Brownies, woensdag: Clubsandwich, etc.

Doe jij ook mee? 

Om je een beetje op weg te helpen stelde ik alvast mijn eigen alfabetmenu op. Met voor elke alfabetkookdag een niet-alledaags - maar heerlijk! - recept, dat ook nog eens geschikt is voor deze tijd van het jaar! 

En ik geef je wat extra tips voor elke letter, mocht je de voorkeur geven aan een ander gerecht. 

In dit blog vind je mijn suggesties voor de eerste 13 letters van het alfabet. De volgende keer post ik de recepten voor de rest van het abc. 

Enthousiast? Abonneer je dan op mijn gratis receptenservice (linksboven op mijn blog); dan krijg jij als eerste de recepten voor de laatste 13 letters in je inbox!

Ik wens je een heel lekkere én gezellige alfabetkookmaand! Zó komen we met zijn allen die saaie lockdown wel door! 


De A is van Apple crumble


De A is van Apple crumble! Want waarom zouden we dit menu niet eens met het toetje beginnen?! Een lekker warm dessert, ideaal voor deze koude dagen! 


Meer A-suggesties: 

  • natuurlijk alles met Appel: Appeltaart, Appelsalade, Appelpannenkoekjes, Appelcompote, etc.
  • aardappelgerechten: Aardappelovenschotel, Aardappelpuree, Aardappelsoep
  • Asperges, groen in deze tijd van het jaar: salade met gegrilde Aspergepuntjes, oosterse roerbakschotel met groene Asperges, hartige taart met groene Asperges
  • Amandelen, Aardbei, Abrikozen
  • Argentijnse recepten; op mijn blog vind je er een heleboel, want ik woonde ooit een paar jaar in Argentinië. Denk aan Argentijnse chimichurri, Argentijnse tosti's, Argentijnse garnalenspiesjes
  • Amerikaanse gerechten en gebak: American pancakes, American brownies, American cookies


De B is van Butter chicken


Bij de B dacht ik meteen aan Butter chicken, een fantastische, romige Indiase kipcurry! Die moet je ooit een keer geproefd hebben!


Meer B-suggesties:



De C is van Cannelloni


Mijn eerste ingevingen bij de C leverden vooral veel Chocoladegerechten op, maar uiteindelijk heb ik voor mijn menu toch gekozen voor Cannelloni: een ovenschotel van met kalfsvlees gevulde pasta en een fruitige tomaat-basilicumsaus! 


Meer C-suggesties:



De D is van Dinerbroodjes met zelfgemaakte filet américain


De D staat voor Dineren en de broodjes die je daarbij serveert: Dinerbroodjes! Maar wist je dat versgebakken kleine Dinerbroodjes ook verrukkelijk zijn bij het ontbijt en de lunch? En dan vooral belegd met zelfgemaakte filet américain?!


Meer D-suggesties:



De E is van Ensalada rusa


De E was Echt moeilijk. Maar het is een Ensalade rusa geworden, geen Russische maar een Spaanse salade van piepkleine blokjes aardappel met worteltjes, Erwtjes en tonijn!


Meer E-suggesties:



De F is van Friet


De F kwam je hierboven al een beetje tegen in de Filet américain, maar toen telde hij niet mee. Omdat ze zo Fantastisch zijn, kies ik bij deze letter voor zelfgemaakte verse Frietjes!


Meer F-suggesties:

  • alle gerechten die Frans zijn, of Fries; en dat zijn er veel te veel om op te noemen
  • Flensjes; een grote berg om zelf te beleggen of als delicaat gerecht, zoet of hartig gevuld
  • een zelfgebakken Italiaanse Focaccia, bijvoorbeeld die van mijn recept belegd met o.a. gerookte zalm 
  • Financiers, de gebakjes dan
  • luchtige Frambozenmousse
  • Fruitsalade, Fruittaart  


De G is van Goulashsoep


De G is de Gemakkelijkste letter. Alles wat Gekookt, Gebakken, Gefrituurd, enz. wordt is Goed en dat is dus in feite alles wat eetbaar is. Maar mij is dat te Goedkoop, te Gladjes; ik ben niet zo Gauw tevreden. 


Dus kies ik in dit alfabet voor mijn Goulashsoep. Ook al is die natuurlijk Gevuld met Gestoofd rundvlees en Gegarneerd met Gehakte peterselie...


Meer G-suggesties:

  • valt je G-kookdag in het weekend, ga dan met het hele gezin Gezellig Gourmetten
  • of organiseer een Griekse avond, met gerechten als Griekse boerensalade met Gemarineerde feta, Griekse tomatenrijst, Griekse souvlaki, Griekse Gyros, Griekse Gehaktballetjes, Griekse moussaka, Griekse gevulde paprika's, etc.
  • de G is ook van Groente, dus zet een Groentesoep op tafel of een Gezonde Groente-ovenschotel
  • Garnalen, Gemarineerd, Gegrild, in een salade, op de boterham, in een omelet, in Garnalenkroketten, etc.
  • Gehaktballen in alle soorten en maten


De H is van Hutspot met kruidige varkenshaasspiesjes en een verrukkelijke jus


Haha, en dan komt de vrolijke dag dat je met de H aan de slag gaat. Ik kijk naar buiten, zie al die sneeuw in mijn tuin en ik weet het zeker: dat gaat Hutspot worden. 


Maar dan geen gewone Hutspot, maar Hutspot anders! Een luchtige wortelstamppot met gebakken uien erdoorheen. Je serveert hem met spiesjes van blokjes malse varkenshaas die je op smaak maakt met een fantastisch kruiden- en specerijenmengsel en een werkelijk verrukkelijke jus. Hemels lekker!


Meer H-suggesties:

  • een Hutspotovenschotel - van een laagje sappig gehakt onder luchtige aardappelpuree - is Heerlijk
  • je kunt met de H ook heel luxe uitpakken: zet eens een complete High tea op tafel
  • of verander je borreluur in een volledige maaltijd door er een High wine van te maken: meerdere gangen met allemaal verschillende kleine Hapjes, elke gang met zijn eigen bijpassende wijn
  • kook met Harissa, een pittig Noord-Afrikaans chilisausje
  • kies voor een typisch Hollands gerecht, zoals boerenkool of erwtensoep met rookworst
  • en dan zijn er natuurlijk nog de Hamburgers, de Ham, de Haricots Verts, de Hummus en zelfs de Hemelse modder


De I is van Italiaanse boerenaardappeltjes met venkelworst


Heel veel vermaarde Internationale keukens beginnen met een I. Wat dacht je van Italiaans koken of Indiaas of Indonesisch?! 


Voor mijn alfabetmenu koos ik een Italiaanse boerenaardappelschotel met venkelworst, een van onze persoonlijke favorieten! Heerlijk met gepofte cherrytomaatjes!


Meer I-suggesties:



De J is van Jachtschotel


Jeetje, Ja, de J is wat moeilijker. Het is een ouderwetse Jachtschotel geworden, een ovenschotel van een laagje kruidig gestoofd rundvlees onder een dekentje van luchtige aardappelpuree. Met een krokant korstje natuurlijk! 


Meer J-suggesties:

  • nog een Indiase kipcurry: Jalfrezi chicken
  • of kook op je J-dag heerlijk Japans, zoals sushi of tempura


De K is van Kapucijnerschotel met tomatensaus, paprika en spekjes


Bij de K een gerecht dat vaak abusievelijk met een C wordt gespeld: een gezellige, winterse Kapucijnerschotel


Lekker smeuïg door de grote hoeveelheid pittige tomatensaus met stukjes paprika en heerlijk hartig door de Krokante spekjes die je erdoorheen schept. Een fantastische familierecept voor de Koude maanden van het jaar!


Meer K-suggesties:

  • KKKKK, Kaas dus, bijvoorbeeld KaasKoekjes
  • maar ook Kalfsvlees, Kip, Kalkoen en Konijn
  • en Krieltjes, Knoflook, Kruidenboter, Kool, Kokos
  • Kaneelgebak, bijvoorbeeld een sappige Kaneeltulband of Kaneelkoekjes
  • met Kruidnootjes wil je misschien liever wachten tot later in het jaar, maar het hoeft niet
  • of bak met Kersen, Kiwi, Kruisbessen of Kumquat (heb je de laatste als eens geKonfijt? Fantastisch!)


De L is van Limburg zuurvlees, een stoofpotje van rundvlees met ontbijtkoek


Vraag aan een Limburgse wat voor L-gerecht je moet maken en je krijgt een hele waslijst. Want er bestaan zo veel verrukkelijke Limburgse recepten


Ik koos hier voor Limburgs zuurvlees, maar ik had net zo goed voor Limburgs konijn, Limburgse mosterdsoep, Limburgse kersenpannenkoekjes of Limburgse vlaai kunnen gaan. Om maar eens wat te noemen. 


Ik ben zo dol op Limburgs koken, dat ik er zelfs een heel boek over schreef: 'Feestrecepten uit Limburg'. Stuur me een mailtje als je het wilt ontvangen (€12,50 incl. verzendkosten binnen Nederland)! 


Alle recepten zijn Lek vinger, Lek doum: om je vingers bij af te Likken! 


Meer L-suggesties:



De M is van Maleisische kipsateetjes


Mmmmmm! Het was Makkelijk om met de laatste letter voor vandaag iets te bedenken. Of misschien ook weer Moeilijk, want ik had zo veel keus! 


Het werd een Maleisisch gerechtje: Maleisische kipspiesjes. Magnifiek geMarineerd en daarna Meesterlijk krokant gegrild! 


Meer M-suggesties:


Dat waren de eerste 13 letters van het alfabet. Maar natuurlijk zijn we nog lang niet uitgekookt! Houd mijn volgende blog in de gaten voor nog meer koken en bakken, dan van N tot Z!


Geen opmerkingen: