dinsdag 3 september 2019

Elegante high tea sandwiches van citroencake met orange curd

Laat me gokken: je bent vast een high-tea-fan! Haha, zo moeilijk was dat niet. Anders was je niet op deze pagina terechtgekomen, toch?!

En het zal je niet verbazen: dat ben ik ook! Al jaren! Overal waar ik verschijn laat ik een spoor achter van lege theekopjes en sandwich- en gebakkruimels...

Niet alleen in restaurants en hotels, maar ook thuis moet en zal er regelmatig getead worden. Met allemaal zelfgemaakte gerechtjes natuurlijk!

Vandaag verklap ik je weer een van onze favoriete high tea recepten.

Mijn elegante kleine sandwiches van citroencake besmeerd met romige - zelfgemaakte - orange curd zijn zo lekker dat ze, sinds ik ze de eerste keer maakte, niet meer weg te denken zijn van onze high-tea-tafel. Worden ze vanaf vandaag ook een klassieker bij jouw high teas?


Recept Elegante high tea sandwiches van citroencake met orange curd


Een verrukkelijke high tea: twee fantastische adressen!


Nog even dit, voordat ik je mijn recept geef: vrienden vragen mij regelmatig waar wij nou zelf het allerliefst (buiten de deur) highteaën. Misschien ben jij als high-tea-liefhebber ook geïnteresseerd in mijn antwoord.

Mijn tip: reserveer voor een absolute topervaring eens een tea in het chique, en tegelijkertijd gezellige, Hotel Des Indes (Den Haag) of het sfeervolle Tasjesmuseum Hendrikje (Amsterdam)! De gerechten, de thee, de entourage, de relaxte sfeer, de service: allemaal even geweldig!

En ik heb ook nog een vraag aan jou: waar ga jij het liefst highteaën en waarom? Laat het me weten in een reactie onder dit blog, want ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe plekjes om te teaën!


Een verrukkelijk high tea: gewoon thuis!


Maar voor nu: geniet eerst van een heerlijke high tea gewoon in je eigen huis (of tuin)! Mét deze citroencakesandwiches met orange curd natuurlijk. Ik zal nog even uitleggen wat ik precies versta onder citroencakesandwiches.


Een verrukkelijke high tea: met zoete cakesandwiches!


Wat ik cakesandwiches noem zijn elegante, kleine boterhammetjes in driehoekvorm. 

Alleen, je maakt ze niet van twee sneetjes brood met beleg ertussen, maar - eigenlijk best een inkopper - van twee plakjes cake met daartussen iets lekkers!

Hoe je precies te werk gaat? Laat ik bij het begin beginnen. 

Je maakt eerst een portie orange curd; het recept vind je in een eerder blog. Allicht kun je je orange curd ook kant-en-klaar kopen als je wat minder tijd hebt, maar zelfgemaakt blijft toch het allerlekkerst. En het geeft zo veel voldoening, zo'n potje zelfgemaakte zachte, romige, frisse curd...


Homemade orange curd


Terwijl je curd staat af te koelen heb jij tijd voor het bakken van je citroencake. Het gaat om een zogenaamde viervierdencake (dat is een cake van gelijke delen boter, suiker, ei en zelfrijzend bakmeel) met íets minder boter/vetstof dan normaal. Daardoor blijven je cakesandwiches vederlicht en verfijnd. Hetgeen natuurlijk weer bijdraagt aan hun elegantie...

Ik maak meestal zowel de orange curd als de citroencake al de dag voordat mijn high tea op het programma staat. Makkelijk.

Vlak voordat iedereen aan tafel gaat, snijd je je cake in dunne plakjes. Dunner dan de gulle plakken die ik je normaal adviseer. De helft van de plakjes besmeer je met een laag orange curd. Nu mag je wel weer royaal uitpakken; hèhè.

Je klapt elk boterhammetje dicht met nog zo'n dun plakje. Zo krijg je al een beetje een cakesandwich. Maar hij mag nog wat chiquer; het mag meer een sandwich worden voor met de pink omhoog, zeg maar. En daarom snijd je uit elke cakeboterham twee prachtige driehoekjes; mooie kleintjes, zonder korstjes.

Natuurlijk serveer je je citroencakesandwiches op je stijlvolste etagère of schaal. En dan... genieten!

Scrol snel naar het volledige recept hieronder!

Tip: zoek je nog meer recepten om je high tea compleet te maken, bijvoorbeeld voor hartige sandwiches en scones? Volg dan de link 'high tea'!


De lekkerste tonijnsandwiches



High tea scones met jam en room



Financiers voor je high tea


Elegante high tea sandwiches van citroencake met orange curd


Ingrediënten:

  • 75 gram zachte roomboter
  • 100 gram zachte plantaardige margarine
  • 225 gram witte basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • een snufje zout
  • 4½ ei, losgeklopt in een kopje
  • de rasp van 1 citroen
  • 225 gram zelfrijzend bakmeel
  • een beetje boter en bloem of zelfrijzend bakmeel voor het prepareren van de bakvorm
  • orange curd, zelfgemaakt volgens mijn recept; of koop een pot (tip: de orange curd van de Heerlijkheid Mariënwaerdt is een aanrader)

    Bereiding:

    1. Maak eerst de orange curd en laat hem goed afkoelen, zodat hij mooi opstijft. 
    2. Verwarm de oven (bij voorkeur een conventionele oven met boven- en onderwarmte) voor tot 160°C.
    3. Maak vervolgens het beslag voor de citroencake. Klop daartoe de boter en de margarine romig met de mixer.
    4. Voeg de suiker, de vanillesuiker en het zout toe en klop door totdat er een smeuïge massa ontstaat.
    5. Meng één voor één de eieren door de botermix. Los elk ei eerst goed op alvorens het volgende toe te voegen.
    6. Roer de citroenrasp door het luchtige eierbeslag.
    7. Zeef het zelfrijzend bakmeel boven de kom en schep het door het deeg.
    8. Vet een cakevorm met een bodem van 25 à 27 cm in met boter en bestuif hem vervolgens met een dun laagje bloem of zelfrijzend bakmeel. Schep het beslag in de cakevorm.
    9. Bak de cake in ±70 minuten gaar en licht bruin. De cake is gaar zo gauw een erin gestoken satépen er schoon uit komt. Bak de cake niet te lang. Hij moet nog een beetje sappig en spekkig blijven.
    10. Neem de cake uit de oven en laat hem een minuut of vijf een beetje afkoelen; hij krimpt dan wat en is makkelijk te storten. Stort de cake op een rooster en laat hem vervolgens helemaal afkoelen.
    11. Maak je cakesandwiches vlak voordat je ze serveert. Snijd de cake daartoe in plakjes, die wat dunner zijn dan normaal.
    12. Bestrijk de helft van de plakjes met een royale laag orange curd. Dek af met de resterende plakjes.
    13. Snijd mooie vierkantjes uit de cakesandwiches; verwijder hierbij de korstjes helemaal (NB de afsnijsels zijn ook superlekker, gooi ze dus niet weg! Misschien kun je je tijdens het snijden - net als ik altijd - al niet inhouden en snoep je een paar van de korstjes vast op...). 
    14. Snijd al je cakesandwiches diagonaal door, zodat je prachtige driehoekjes krijgt. Tip: het snijvlak van je sandwiches blijft mooi ‘schoon’, als je regelmatig het mes afveegt met een stukje keukenpapier.
    15. Zet je citroencakesandwiches met orange curd snel op tafel en geniet!

      Tips:

      1. Variatietip: gebruik ook eens lemon curd voor je cakesandwiches. 
      2. Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer verschillende soorten zoete sandwiches maken? Lees mijn blog over zoete sandwiches en laat je verleiden!

      Sandwiches met honing-rumboter en noten


      Sandwiches van krentenbrood met Grand-Marnier-boter

        Geen opmerkingen: