maandag 13 maart 2017

Roombotertulband met echte vanille: hét basisrecept!

Deze tulband is gemaakt van de allerlekkerste ingrediënten. Voor minder dan het beste van het beste doen we het niet!


Dus als je net zo wilt genieten als wij vorige week deden, gebruik dan 100% roomboter én een echt vanillestokje!


Moeilijk is het recept niet: deze cake lukt gegarandeerd!


Recept Roombotertulband met echte vanille: hét basisrecept!


Mijn allereerste bakrecept!


Ik kan het me nog goed herinneren: in de basis is dit recept het eerste bakrecept dat ik ooit helemaal zelf heb gemaakt. Dat was tijdens mijn studententijd in Utrecht.

Eerder had ik mijn moeder en mijn zus al eens geholpen met het bakken van een cake. 

Ik moet toen een jaar of tien zijn geweest. Mijn (jongere!) zus kon in die tijd al heerlijk bakken en ik wilde weleens een graantje meepikken van haar kunde en kennis. 

Makkelijk was het niet om een vinger tussen de deur te krijgen – de keuken was haar terrein! – maar bij de gratie Gods mocht ik een keer een paar ingrediënten toevoegen. 

Op een zeker moment werd mij gevraagd “de melk” erbij te schenken en er werd mij een volle fles in de handen gedrukt. 

Ik wilde niet te zuinig overkomen en voegde een fikse scheut toe. En dat terwijl enkele tientallen milliliters de bedoeling was geweest. 

Je begrijpt het: het beslag werd veel te vochtig. Ik had het helemaal verknald! Daarna werd ik jarenlang alleen maar in de keuken getolereerd voor het doen van de afwas… 😢


Bakken in mijn eigen studentenkeukentje


Op mijn achttiende begon ik mijn zelfstandige kook- en bakcarrière aldus met een flink minderwaardigheidscomplex. 

Maar ik volhardde – misschien wel juist door dat complex – en binnen de kortste keren was ik niet meer weg te slaan uit het piepkleine keukentje in mijn studentenhuis.


Het piepkleine keukentje in mijn studentenhuis


Een beetje hulp van Sinterklaas


Tijdens mijn eerste jaar bracht de Sint een mixer en een paar bakvormen voor me mee uit Spanje. (En een garde. Sint van toen, herinner je je nog je voor mij onvergetelijke gedicht: "Bakken zonder garde, is ook niet te harden"? IJzersterk cadeau trouwens: die garde gaat al jaren mee en is nog steeds onmisbaar!)

Er zat ook een stapeltje ‘Tips’ in de zak van Piet. Oeps, nu doe ik wel een boekje open over mijn leeftijd... 😉 Maar goed, de 'Tip' was dus de voorloper van het huidige blad ‘Delicious’. Ik gebruik nog regelmatig elementaire recepten die daar oorspronkelijk vandaan komen!


Het basisrecept uit mijn favoriete kooktijdschrift


Met de basiscake uit zo'n 'Tip', gebakken met gelijke gewichten roomboter, witte basterdsuiker, eieren en zelfrijzend bakmeel, maakte ik meteen de allereerste keer al goede sier bij mijn huisgenoten. 

Toen ging er nog geen echt vanillestokje in (veel te duur!), maar een zakje vanillesuiker. Maar toch: er werd uitgebreid van gesmuld.


Roombotertulband volgens oud recept, vers uit de oven!


Bakken voor mijn huisgenoten


Vanaf dat moment werden mijn activiteiten in de keuken op de voet gevolgd door de andere studenten. 

Ons keukentje lag centraal in het huis. Drie van de studentenkamers kwamen er rechtstreeks op uit. Iedereen kon dus precies horen wat ik er aan het bekokstoven was!

En daar deed men zijn of haar voordeel mee. 

Het geluid van de mixer gevolgd door de piepjes van het instellen van de oven, deed mijn vrienden meteen om het hoekje van hun deur gluren. 

En - oh hoe toevallig – als mijn kookwekker eindelijk, eindelijk afliep, moest ieder plotseling voor een klusje in de keuken zijn…


Gezellige bijkletsuurtjes met cake


Niet dat ik daar bezwaar tegen had. De post-bakuurtjes golden als de gezelligste uit mijn studententijd! 

Wat hebben we met zijn allen eindeloos zitten bomen rondom die cakes en de ontelbare potten thee!


Roombotertulband met poedersuiker


Mijn cake van nu is nauwelijks anders dan die van vroeger!


Dankzij al die goede herinneringen bak ik mijn ‘oercake’ dus nog regelmatig. En natuurlijk omdat hij verschrikkelijk lekker is, hoe eenvoudig ook! 

Alleen, ja, nu gaat er wel die echte vanille in. Want gelukkig ben ik in de loop der jaren wat kapitaalkrachtiger geworden! 😉

De cake is dus alleen maar nóg lekkerder geworden en dat kan nooit kwaad, toch?!


Wanneer ga jij hem bakken?



De eerste plak roombotertulband met echte vanille


Zie je de zwarte spikkeltjes vanille zitten?


Zie je de zwarte spikkeltjes vanille zitten?

Proeven van mijn roombotertulband met echte vanille!


Roombotertulband met echte vanille: hét basisrecept!


Ingrediënten:

  • 175 gram zachte roomboter
  • 175 gram witte basterdsuiker
  • een mespuntje zout
  • 3½  ei, losgeklopt in een kopje
  • 1 vanillestokje
  • 175 gram zelfrijzend bakmeel
  • een beetje boter  en bloem voor het invetten en bestuiven van de tulbandvorm
  • poedersuiker

Bereiding:

  1. Verwarm de (liefst conventionele) oven voor tot 160°C.
  2. Vet een tulbandvorm met een inhoud van ±1,3 liter in met wat boter. Bestuif de vorm met bloem (of zelfrijzend bakmeel). Er mag geen plekje onbedekt zijn, want daar kan de cake later blijven plakken.
  3. Klop de roomboter in een beslagkom samen met de suiker en het zout smeuïg.
  4. Voeg één voor één de eieren toe en klop elke keer goed totdat de eieren helemaal zijn opgenomen. Klop na het laatste beetje ei nog even door. Het mengsel moet heerlijk luchtig worden!
  5. Snijd het vanillestokje in de lengterichting open en schraap het merg er met de punt van een keukenmes uit. Klop het merg door het beslag.
  6. Zeef het zelfrijzend bakmeel boven de kom en schep het door het beslag.
  7. Doe het beslag over in de tulbandvorm en plaats de cake op een rooster iets onder het midden van de oven. Bak de cake in ongeveer 50 minuten gaar. Prik met een satépen in de tulband om de gaarheid te testen. Er mogen wat kruimeltjes aan de satépen blijven hangen, maar geen vochtig beslag.
  8. Stort de tulband op een rooster en laat hem afkoelen.
  9. Zeef vlak vóór het serveren een lekkere hoeveelheid poedersuiker over de tulband.

Tips:

  1. De inhoud van een tulbandvorm kun je meten door er met behulp van een litermaat water in te gieten. Heeft jouw tulbandvorm een grotere inhoud, pas dan de hoeveelheden van de ingrediënten naar rato aan. Het kan zijn dat de baktijd dan ook wat langer is. Goed de gaarheid testen is dus van wezenlijk belang!
  2. Als je boter rechtstreeks uit de koelkast komt, is hij veel te hard. Leg hem een paar minuten in een op minimaal ingestelde magnetron om hem lekker zacht te maken.
  3. Ik gebruik altijd grote eieren, maat L.
  4. Zorg ervoor dat je eieren op kamertemperatuur zijn voordat ze door het beslag gaan. Je kunt koude eieren versneld op kamertemperatuur brengen door ze in lauw tot warm (niet heet) water te leggen.
  5. Zelfgebakken tulband is altijd veel lekkerder dan de cakes uit de supermarkt! Waarom probeer je niet nog een van mijn recepten uit? Bijvoorbeeld de frisse citroen-amandeltulband, de sappige maanzaadtulband met citroen en sinaasappel of de verrukkelijke walnotentulband!

Citroen-amandeltulband


    Maanzaadtulband met citroen en sinaasappel


      Walnotentulband


        Op=op!


        Geen opmerkingen: