donderdag 22 september 2016

Romige aardappel-kipschotel met spinazie en kaas


Heb je zin in een kruidige en tegelijkertijd romige ovenschotel met kip


Dan moet je dit recept voor een aardappelschotel met krokant gebakken reepjes kip, romige spinazie en een smeuïg laagje gesmolten kaas zeker een keer proberen!


Ik at dit gerecht voor het eerst in een klein restaurantje in Parijs, in het Quartier Latin. 

Daar bracht ik een aantal heerlijke oktoberdagen door met mijn ouders.

Alle drie bestelden we hetzelfde hoofdgerecht van de kaart. 

Na het voorgerecht kwam er een gloeiend hete ovenschaal op tafel, waar we zelf uit konden opscheppen. Dat gaf meteen een huiselijk gevoel. Een gevoel dat nog eens werd versterkt door de gemoedelijke en persoonlijke bediening.


We zaten net uitgebreid te genieten, toen van het ene op het andere moment de sfeer helemaal omsloeg. 


We hoorden dat er geschreeuwd werd in de keuken. 

Vrouwen huilden. 

Een stem op de radio of de televisie – dat kon ik niet zien – had kennelijk verschrikkelijk nieuws gebracht: het voltallige personeel bleek er volledig van overstuur te zijn!


We hoefden niet lang te wachten op de reden van de hele consternatie. 


Alle gasten werden al snel betrokken in het wereldnieuws van dat moment: president Sadat van Egypte was vermoord door een van zijn politieke tegenstanders!

Voor ons en de andere gasten was dat nieuws schokkend. Maar voor de eigenaren van het restaurant was het meer dan dat: zij waren Egyptisch…


Nu, vele jaren later, staat het gerecht van die avond nog steeds regelmatig bij mij thuis op tafel. 


Ik weet niet eens of het recept van oorsprong echt Egyptisch is, maar wij noemen de gegratineerde aardappelschotel reeds vanaf het begin “Egyptische kipschotel”. 

Alhoewel het een ‘beladen’ recept is, laten we ons het gerecht elke keer weer goed smaken, want het is echt verrukkelijk!


Recept Romige aardappel-kipschotel met spinazie en kaas



Romige aardappel-kipschotel met spinazie en kaas


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • 1200 gram vastkokende aardappels
  • 600 gram kipfilet
  • vloeibare margarine
  • 750 gram spinazie-à-la-crème (diepvries)
  • ¼ liter slagroom
  • kipkruiden naar smaak 
  • 2 theelepels mild kerriepoeder
  • 150 gram geraspte belegen kaas

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 200°C.
  2. Schil de aardappelen en snijd ze in plakjes van 4 mm dikte. Doe ze over in een pan en vul de pan met water, zodat de aardappelplakjes helemaal onder staan. Voeg daarbij geen zout toe. Breng het geheel aan de kook en laat de aardappels in ±10 minuten beetgaar worden.
  3. Giet ze af en schep ze in een grote ovenschaal. Strooi er wat kipkruiden overheen en vermeng het geheel goed. Proef of de aardappels zout en pikant genoeg zijn. 
  4. Ontdooi de spinazie in een andere pan en maak hem op smaak met weer wat kipkruiden.
  5. Snijd ondertussen de kipfilets elk in 4 dikke repen. Verhit de margarine in een koekenpan met anti-aanbaklaag. Braad de kipfiletrepen op matig vuur lekker aan, zodat ze een krokant korstje krijgen. Kruid ze met kipkruiden en 1 theelepel kerriepoeder en laat ze nog een paar minuten garen.
  6. Duw alle aardappelplakjes naar de buitenrand van de ovenschaal. Leg de kipfiletreepjes in het midden.
  7. Roer de aanbaksels van de kip los met de slagroom en het resterende kerriepoeder. Proef de saus en voeg eventueel nog wat kipkruiden toe. Schenk de roomsaus over de kip en de aardappelen.
  8. Verdeel de spinazie over de aardappelrand (niet over de kip).
  9. Bestrooi het hele gerecht met de geraspte kaas.
  10. Plaats de schotel in de oven om de kaas te laten smelten en het gerecht door en door heet te laten worden. Dat duurt een kleine 10 minuten. Serveer de kipschotel meteen.

Tip:

Nog meer lekkere recepten voor ovenschotels? Wat dacht je van de volgende gerechten?
  • een sappige laagjesschotel van plakjes aardappel, rul gebakken gehakt, tomaten en gesmolten kaas
  • een jachtschotel van een gulle laag kruidig stoofvlees afgedekt met luchtige aardappelpuree
  • een pasta-ovenschotel met tomaat-basilicumsaus, pancetta en mozzarella
  • een traybake van kruidige aardappeltjes, malse kipfilet, kalamata-olijven en blokjes tomaat
  • een hutspot-ovenschotel met een laagje kruidig en sappig gehakt
Volg meteen de rode linkjes hierboven of bekijk eerst nog even de foto's hieronder!


Recept: zo maak je zelf een ovenschotel van gehakt, aardappelplakjes, tomaten en gesmolten kaas!

Recept: zo maak je zelf een jachtschotel, sappig stoofvlees met een laagje luchtige aardappelpuree

Recept: zo maak je zelf een gezonde pasta-ovenschotel met lekker veel tomatensaus, pancetta en gesmolten mozzarella

Recept: zo maak je zelf een mediterrane traybake met kipfilet, kruidige aardappeltjes, tomaat en olijven

Recept: zo maak je zelf een hutspot-ovenschotel met heerlijk kruidig gehakt!

    4 opmerkingen:

    Unknown zei

    HOi, Wat een verrukkelijke recepten schrijf je en met zoveel aandacht en smaak beschreven. Ik krijg er gelijk trek van. Ik heb jaren een foodblog geschreven met de naam www.fareladolcevita.blogspot.nl dat na een tijdje werd opgenomen in de top100 waar ik zeer blij mee was, helaas een paarjr geleden op naam ex gezet maar ik ben bezig alles te herstarten. Ik ben op twitter te volgen onder San Slegers. Ik heb een paar van je recepten geretweet zoals de goulashsoep (ik ben nu 53 jaar en op 2.5 jarige leeftijd zei ik tegen mn moeder, je vergeet het laurierblaadje in de goesja ;-) zo noemde ik dit gerecht LOL, Kok in de dop dus, ik wens je veel eetplezier en zie uit naar je recepten. Groetjes, Sandra

    Culinaire Bagage zei

    Hoi Sandra,
    Wat leuk dat mijn recepten zo in de smaak vallen! Daar doe ik het voor! Ik ben heel benieuwd naar een eventuele doorstart van jouw blog. Ga het zeker in de gaten houden! Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar!
    Machteld

    Anoniem zei

    Wat bedoel je met roer de aanbaksels van de kip los met de slagroom? Is het de bedoeling dat je de slagroom door de boter/vet rest in de de pan roert? Waar de kip uit is gekomen?

    Culinaire Bagage zei

    Ja, dat is wat ik bedoel. Veel plezier met het recept!