woensdag 17 februari 2021

Koken van A tot Z: nog 13 Recepten voor Trendy Alfabetkokers!

En? Ben jij, net als zo veel Nederlanders, al begonnen met alfabetkoken

Weet je nog niet wat dat is? Lees dan snel mijn blog van de vorige keer; daar leg ik het uitgebreid uit!

Even in het kort: alfabetkokers maken 26 dagen achter elkaar een gerecht waarvan de naam begint met een andere - opvolgende - letter van het alfabet. 

Ze doen dat als een eenmalige challenge of maken er een heel nieuwe hobby van om de sleur van de lockdown de baas te blijven. Leuk! En vooral erg lekker!

Vorige week gaf ik je mijn eerste 13 suggesties voor jouw receptenalfabet. Vandaag volgt de rest van het kook-abc. Koken van N tot Z dus! 


Veel plezier! 


De N is van Noedelsoep


De N is van Noedelsoep. Een Thaise, want die vinden wij echt het allerlekkerst! In de soep gaan niet alleen Noedels, maar ook blokjes kip en heel veel verse groenten!

 

Meer N-suggesties:



De O is van Ovenschotel met romige aardappels, kip, spinazie en gesmolten kaas


Oh, wat kun je bij de O veel Overheerlijke gerechten maken. Kies bijvoorbeeld voor mijn Ovenschotel van romige aardappels met krokant gebakken kip en kruidige spinazie onder een dekentje van gesmolten kaas! 


Meer O-suggesties:



De P is van Pindasoep


De P is favoriet bij de allerjongsten onder ons. Welk  kind is er geen fan van de drie P's: Pizza, Patat en Pannenkoek?! 


Maar er zijn nog veel meer culinaire P's, die iedereen lekker vindt. Ik ga in dit alfabetmenu voor de Pittige Pindasoep! Heerlijk: met kleine blokjes gemarineerde en krokant gebakken kip.


Meer P-suggesties:

  • wij houden van alles met Pinda. Zelfgemaakte Pindakaas, versgeroosterde Mexicaanse Pikante Pinda's, Pindakoeken, Pindasaus, etc.
  • en dan is er natuurlijk de Pasta: op mijn blog wemelt het van de recepten hiervoor
  • Pimentón, Spaans gerookte Paprikapoeder, is een zeer geliefde specerij met een P; ik kook er graag mee!
  • voor Picknicken is het wellicht nog iets te koud buiten
  • maar een warme Preisoep (met spekjes) of een Pompoensoep (met chorizo) gaat er in deze tijd van het jaar wel in!
  • heb je weleens zelf een Paté gebakken? Ik heb een fantastisch recept voor je. Uit Parijs! Een Parijse Paté dus!


De Q is van Quesadillas


De Q leek in eerste instantie een letter die me wat hoofdbrekens zou gaan kosten. Maar dat viel erg mee. Wat dacht je van Quesadillas?! De mijne vul ik met pikant Mexicaans gehakt. ExQuisitas!


Meer Q-suggesties:

  • Q-koken doe je ook met Quinoa, de lekkere zaadjes uit Zuid-Amerika
  • of bak je allerlekkerste Quiche!
  • heb je vanavond de hele avond de tijd? Organiseer met je gezin een culinaire Quiz! Met een heleboel Quality snackjes 😉 van Culinaire Bagage erbij natuurlijk! 


De R is van Roerbakschotel met kip, cashewnoten, groenten en ketjapsaus


Roerbakken! Dat doe je op de R-dag! Vooral mijn Roerbakschotel met kip, cashewnoten, groenten en ketjapsaus is veRRukkelijk! 


Meer R-suggesties:



De S is van Slawraps met fantastische mediterrane varkenshaasreepjes


Ssst, dan vertel ik je voor welk S-gerecht ik heb gekozen: Slawraps gevuld met mediterrane varkenshaasreepjes. Wij eten die heel vaak en bijna altijd in combinatie met smeuïge Griekse tomatenrijst


Meer S-suggesties:



De T is van Turkse courgettepannenkoekjes


Kook op je T-dag Thais. Of Turks! Wat dacht je van Turkse courgettepannenkoekjes met een citroen-knoflookdip! Die zijn echt Te gek!


Meer T-suggesties:

  • courgettepannenkoekjes zijn eigenlijk een soort Turkse Tapas, maar natuurlijk kun je ook voor Spaanse Tapas kiezen. Trakteer je gezin op een heerlijke Tapasavond met (o.a.) Taco Tapas met gemarineerde garnalen, Tapenade met pijnboompitten, Tonijnsalade met olijven, chilipeper en basilicum en Tomatensalade met gemarineerde olijven! 
  • geen Tijd? Maak snel een paar Tosti's of Tacos!
  • ken je mijn TacoTaart al? Een aanrader!
  • van Tartaar maak je in een handomdraai een heerlijke Tartaarburger (met avocadosalsa!), of Tartaarballetjes met een romige groenepepersaus of een maderasausje
  • Toetje? Maak een Trifle! Of bak een Tulband en serveer die met heel veel vers fruit!


De U is van Uiensaus met gehaktballen


Uiensoep, Uiensaus; alles met Uien mag als je eens flink wilt Uitpakken met de U! Ik maak graag een Uiensaus met oud bruin bier en Maestrichter stroop. Heerlijk bij rulle gehaktballen! 


Meer U-suggesties:

  • op mijn blog vind je een Uitermate lekkere Uienmarmelade op smaak gemaakt met appelciderazijn; die past Uitstekend bij een kruidige kalfshamburger of ciabatta crostini met dun gesneden gehaktbrood!
  • is Umami je favoriete smaak? Dan is vandaag je kans! 
  • makkelijk? Bak gewoon een Uitsmijter!
  • of feestelijk? Ik maak weleens een compleet Uitpakmenu met soep onder een dekseltje van bladerdeeg, kabeljauwpakketjes (in folie of bakpapier) uit de oven met tomatenblokjes, verse kruiden en olijfolie en als dessert flensjespakketjes gevuld met gekaramelliseerde appeltjes!


De V is van Vlaai, een appel-kruimelvlaai


Als Limburger kan ik er niet omheen: de V is van Vlaai! 


Mijn lievelingsVlaai? Dat is een Voortreffelijke, Verduveld Verrukkelijke kruimelvlaai (greumelkesvlaai) gevuld met gekaramelliseerde appel!


Meer V-suggesties:

  • alles met Vis en Varkensvlees, al is Vega natuurlijk ook een Verdraaid goed idee: de V is culinair Veelzijdig!
  • ga aan de slag met Venkel of Vruchten
  • ken je de Italiaanse Vitello tonnato? Die kun je Vandaag ook maken. Of maak mijn Verschrikkelijk lekkere, op mijn blog Vaak bekeken Vitello tonnato burgers, luxe kalfshamburgers met een fris tonijnsausje
  • grappig: serveer Vandaag alles als Verrine, in kleine glaasjes dus! Wil je een Voorbeeld? Kijk eens naar mijn recept voor Verrines met Hollandse garnalen en avocado!


De W is van Worstenbroodjes


Ook met de W gaan we bakken! Niet zoet, maar hartig: Worstenbroodjes! Wonderbaarlijk lekker!


Meer W-suggesties:



De X is van X-factor: mijn meest bekeken recept stifado


En dan de X... 


Mijn topaanrader: maak het Culinaire-Bagagerecept met de grootste X-factor! Maak stifado


Dat is een kruidige Griekse rundvleesstoofpot met tomaat en verse zilveruitjes! Wist je dat dat recept al meer dan 100.000 keer bekeken is op mijn site?!


Meer X-suggesties:

  • koekjes in de vorm van een X zijn altijd leuk! En lekker! Bak mijn kaneelhartjes of mijn kaaskoekjes met stukjes olijf en basilicum eens met een ander koekjesuitstekertje dan normaal!


De Y is van IJs met M&M's


Op de Y-dag maak ik zelf Yorkshire puddings. Mét een mooi stuk rosbief erbij en een pittige mierikswortelsaus! Maar helaas: het recept voor Yorkshire puddings staat nog niet op mijn blog! Daar moet ik binnenkort wat aan gaan doen!


Voor nu dus geen Y-recept maar een IJ-recept; ik smokkel een beetje... Maar als je dit fantastische IJs met M&M's en rozijnen eenmaal hebt geproefd, neem je me dat vast niet kwalijk!


Meer Y-suggesties:

  • alle recepten met Yoghurt zijn goed: yoghurtijs, yoghurtcake, yoghurtsaus
  • heb je al eens een Yuzu gegeten of er mee gekookt? De Yuzu is een citrusvrucht uit het Verre Oosten. Vandaag is het dé dag om hem een keer te proberen!


De Z  is van Zuurkool op zijn Hongaars


Zo! Het Zit er weer bijna op! Mijn Z-recept is de hekkensluiter. 


Het is een Zuurkoolrecept geworden! Zuurkool op zijn Hongaars: Zachte, lang gestoofde Zuurkool met blokjes Zoete rode puntpaprika, Zoute spekjes en kruidige kummelzaadjes en jeneverbessen! Fantastisch bij een gekonfijt eendenboutje!


Meer Z-suggesties:

  • maak je eigen favoriete Zuurkoolgerecht. Is dat een Zuurkoolstamppot of misschien Zuurkoolstamppotkroketten (mij Zus en Zwager maken de allerlekkerste!)?. Of toch eerder mijn Zuurkoolschotel met gegrilde casselerrib?
  • Zalm! Daar kun je zo veel mee maken. Ga bijvoorbeeld voor mijn Zalige Zalmhapjes of mijn krieltjessalade met warmgerookte Zalm
  • Zuurvlees, de Limburgse stoofpot (maar die had ik eigenlijk al genoemd onder de L van 'Limburgs recept')
  • en verder alles wat Zoet, Zout of Zuur is. En ja, dat is vrijwel alles! De laatste dag van je alfabetkookchallenge is dus Zooooo makkelijk! Motiveert je dat om meteen morgen weer opnieuw bij de A te beginnen?! 

Geen opmerkingen: