dinsdag 10 januari 2017

Hongaarse zuurkool met rode paprika en kummelzaadjes

Zuurkool kun je rauw eten; zo smaakt hij heerlijk fris. 


Hou je meer van een wat mildere variant, dan kun je hem het beste lekker lang stoven. Samen met gefruite uien, wat reepjes zoete rode paprika en een lepeltje kummelzaadjes. Nog wat krokante spekjes erdoorheen en dan genieten!


Hongaarse zuurkool met rode paprika en kummelzaadjes


Kiezen voor het menu van de dag

Ik ben altijd geïnteresseerd in de wijze waarop mensen tot hun keuzes komen en de achterliggende redenen voor die keuzes. 

Als je het hoe en waarom achter menselijke beslissingen kent, leer je immers ook die mensen zelf meteen veel beter kennen!

Om het maar meteen mijn eigen vakgebied in te trekken: toen jij vanmorgen uit je bed stapte, was je toen al bezig met wat je vanavond wilde gaan eten? 

Of lag dat beslissingsmoment veel later op de dag, misschien zelfs pas toen je al in de supermarkt stond met je mandje? 

En waarom koos je vandaag voor deze zuurkool? 

Ik ben heel nieuwsgierig naar de antwoorden van iedereen die dit blog op dit moment leest!


Goede voornemens voor het nieuwe jaar


Als ik de berichten in de social media van de laatste paar dagen mag geloven, zijn velen van jullie de maand januari begonnen met een berg aan goede voornemens. 

En één daarvan is, zoals elk jaar weer, de extra pondjes van de feestdagen eraf te lijnen. 

Ik ga er dus vanuit dat er behoorlijk wat mensen zijn, die vandaag met een rekenmachientje hun boodschappenlijstje hebben zitten maken om alle calorietjes vooraf netjes op te tellen en – indien dat er te veel bleken te zijn – er weer even keurig af te trekken… 

Hun menukeuze is waarschijnlijk heel rationeel tot stand gekomen: “Even niet denken aan snoepen; gezond en licht gaan deze maand voor!” 

En dan is zuurkool met paprika een heel slimme keuze!


Zuurkool voor koude dagen


Een andere groep van jullie heeft misschien veel meer op gevoel gekozen. 

Die heeft vanmorgen naar buiten gekeken of – in ongewisheid of het nu zou gaan vriezen of dooien – weer.nl geraadpleegd en daarna geopteerd voor stevige winterkost. 

Even googelen op ‘recept voor zuurkool’ en ja, daarom lees je dit dus nu!

Grappig dat twee heel verschillende beweegredenen uiteindelijk tot dezelfde beslissing kunnen leiden, toch? En er zijn vast nog veel meer redenen te bedenken.

Als ik vanavond de statistieken van mijn blog bekijk, kan ik mij een aardig beeld vormen van jullie keuze. Maar over het hoe en waarom tast ik nog net zo in het duister als voordat ik aan dit stukje begon… 

Prima voor jullie, want jullie hebben allemaal recht op privacy! Voor mij is het wat minder, want wat willen jullie nu dat ik jullie de komende tijd voorschotel?
 

Ik ga dus maar gewoon door met koken wat ik zelf lekker vind in de hoop dat ik jullie daarmee ook een plezier doe…


Waar ik jullie nu op dit moment een plezier mee doe, dat kan ik ondertussen wel redelijk voorspellen. 

Jullie hebben het nu wel gehad met mijn gefilosofeer: er moet eten op tafel komen! 

Dus hier volgt het recept voor Hongaarse zuurkool, dat trouwens erg lekker is!


Recept Hongaarse zuurkool met rode paprika en kummelzaadjes


Hoe maak je zelf Hongaarse zuurkool? 


Ingrediënten voor een bijgerecht voor 4 personen:

  • 500 gram wijnzuurkool
  • 150 gram gerookt ontbijtspek, in kleine blokjes of reepjes gesneden
  • een eetlepel ganzenvet (of margarine)
  • 2 uien
  • 6 jeneverbessen, gekneusd
  • 2 eetlepels tomatenketchup
  • 1 theelepel kummelzaadjes
  • 1 theelepel poedersuiker
  • 1 rode paprika of puntpaprika
  • zout en versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Smelt een beetje ganzenvet of margarine in een stoofpan en bak hierin het spek krokant.
  2. Haal het spek uit de pan en verwijder eventueel overtollig vet.
  3. Snijd de uien in dunne (halve) ringen en fruit deze zachtjes in het resterende spekvet totdat ze lekker zacht en goudbruin zijn.
  4. Voeg de zuurkool, de jeneverbessen, de ketchup, de kummelzaadjes, de poedersuiker en een beetje water toe aan de uien. Verwarm het geheel goed.
  5. Leg een deksel op de pan en laat de zuurkool minimaal  drie kwartier sudderen. Snijd de paprika in kleine reepjes en stoof deze de laatste 10 minuten mee.
  6. Verwijder de jeneverbessen.
  7. Proef en maak de zuurkool op smaak met de peper en eventueel een snufje zout. Misschien mag er naar jouw smaak ook nog wat extra poedersuiker, ketchup en/of kummel bij.
  8. Roer vlak voor het serveren de spekjes door de zuurkool.

Tips:

  1. Ik maak deze Hongaarse zuurkool vaak met varkensfiletlapjes die ik, na het bestrooien met zout en peper, even door de bloem haal en vervolgens braad in wat ganzenvet. Erbij serveer ik dan in de oven geroosterde aardappeltjes met kummel. Smullen!
  2. Ook lekker erbij: gegrilde casselerrib en zelfgemaakte aardappelpuree.

In de oven geroosterde aardappeltjes met kummel


    Geen opmerkingen: