donderdag 12 november 2020

Kerstrecept: snijbonenruitjes met krokante spekjes en gefruite ui

πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„


Hou jij ook zo van spek? In al zijn verschijningsvormen? En kook je er graag mee?


Dan is mijn recept voor snijbonenruitjes met krokante spekreepjes en gebakken uitjes letterlijk een spekje voor je bekje!


Misschien zet je deze boontjes wel - net zoals ik - op tafel tijdens je kerstdiner


Feestelijk smullen voor het hele gezin!


πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„

Recept: zo maak je zelf snijbonen met krokante spekjes


"Spek maakt alles lekkerder!"


Laatst hoorde ik iemand zeggen: "Ik heb altijd wel een stuk spek in de koelkast liggen. Spek maakt immers alles lekkerder!"

'Alles' is misschien een beetje tΓ©... maar ik kan absoluut meevoelen met de spreker. 

Spek maakt ontegenzeggelijk heel veel gerechten heel veel lekkerder!


Recept: zo maak je zelf snel een pan romige Limburgse mosterdsoep met spekjes


De smaak van spek


Zacht, sappig en smeltend of juist verrukkelijk knapperig.

Lekker zout, ouderwets kruidig, mild gerookt.

Dat zijn smaken waar we met zijn allen dol op zijn, toch?! Die smaken vind je allemaal in spek!

Niet vreemd dus dat velen van ons er aan verslingerd zijn...


Recept: zo maak je zelf krokante speklapjes met een Chinees sausje


Soorten spek


Of het nou gaat om zachtgegaard buikspek, krokante bacon of ontbijtspek, malse plakjes katenspek of Zeeuws spek, kruidige pancetta of lardo, knapperig uitgebakken kaantjes of gerookte spekblokjes. Als ik eerlijk ben... Nou ja, je begrijpt het: ik ben fan!

Spek eet ik puur, op brood of verwerkt in één van mijn recepten. 

Dat laatste misschien nog wel het meeste. 


Recept: zo maak je zelf een smeuΓ―ge kapucijnerschotel met spekjes


Wat zijn mijn lekkerste recepten met spek?

Wil je graag weten in welke gerechten ik spek gebruik? 

  • Voordat ik mijn kruidenomelet dichtvouw, mogen er wat stukjes uitgebakken ontbijtspek overheen als krokante tegenhanger voor het sappige, luchtige ei.
  • Onder mijn uitsmijter hoort natuurlijk een plakje bacon.
  • Ik gebruik vaak verkruimeld uitgebakken ontbijtspek als smaakmaker in plaats van zout; bijvoorbeeld in kruidenboter, erwtensoep, romige preisoep of een pittige mayonaise voor kipsandwiches.
  • Geen bolognesesaus zonder spek: pancetta of katenspek zijn hiervoor het lekkerst.
  • Een gehaktbal met (fijngehakt) spek erdoor? Zeker! De zoute rooksmaak van ontbijtspek is met name erg lekker door Indonesische gehaktballetjes!
  • Slavinkjes maak ik het liefst zelf: een rolletje gehakt - op smaak gemaakt met elke keer weer een ander kruidenmengsel! - met een plakje ontbijtspek eromheen. 
  • Spekjes (en soms ook nog knoflookcroutons) door een groene salade of een aardappelsalade: klassiek, maar fantastisch! Maak eens kennis met mijn krieltjessalade met verse tuinkruiden en krokante spekjes.
  • Hartig gebak wordt vaak extra lekker als je er wat spekjes aan toevoegt. Een voorbeeld? Hartige scones met niet alleen oude kaas en kummel als smaakmakers, maar ook spek!
  • Regelmatig start ik een recept met het uitbakken van gerookt spek. Het vet, dat ik er bij het bakken zachtjes uit laat smelten, geeft daarna het hele gerecht een heerlijke rooksmaak. Proef maar eens mijn smeuΓ―ge kapucijnerschotel met spekjes of mijn Mexicaanse kippensoep.
  • Hartige pannenkoeken schreeuwen wat mij betreft om spek. Bacon, Zeeuws spek, katenspek, ontbijtspek, pancetta, uitgebakken vers spek: het smaakt er allemaal even lekker in!
  • En vlak ook niet de rol uit die spekjes kunnen spelen als versierder van soepen. Voor mij geen Limburgse mosterdsoep zonder krokante spekjes! 
  • Een gebakken visje smaakt geweldig met wat krokante spekjes (en gefrituurde krulpeterselie!) erbij. Denk aan een stukje kabeljauw of een forel.
  • Als je weleens zelf patΓ© bakt, dan weet je dat die nooit smeuΓ―g en zacht wordt zonder een flinke portie gemalen speklapjes of vet spek erdoorheen. Sterker nog: je pakt je patΓ© vaak ook nog eens in in dun gesneden spek!      
  • Gril je in de zomer graag verse speklapjes op de BBQ? Geef er dan mijn Chinese sausje bij: heerlijk umami!
  • Spekblokjes horen wat mij betreft ook aan BBQ-spiezen met groenten, vlees en/of kip. 
  • Als ik een high tea organiseer, serveer ik er vaker wel dan niet sandwiches of broodjes met de een of andere soort spek bij. Erg lekker zijn mijn dinerbroodjes met luchtige kruidenomelet en krokant gebakken Zeeuws spek en mijn BLT-sandwiches met kruidige tomaten en zelfgemaakte mayonaise. 
  • Heb je weleens een clubsandwich gegeten zonder bacon of krokant gebakken ontbijtspek? Nee, toch?!
  • Aardappelpuree smaakt heerlijk met kleine krokante spekjes erdoorheen. Net zoals gebakken aardappeltjes.
  • Als ik zelf een pizza bak from scratch, dan gaan er best vaak wat vooraf gebakken spekjes overheen. Lekker!
  • Bijna zou ik nog de quiche lorraine vergeten! Bovendien heb ik nog een heel lekker recept voor een hartige soufflΓ©taart met katenspek. Binnenkort meer hierover!


Recept: zo bak je zelf scones met spekjes en kummel


Groenterecepten met spek


Het moge duidelijk zijn: spek is niet weg te denken uit mijn keuken!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle warme groentegerechten, die helemaal opfleuren met een paar lepels krokante spekjes erdoorheen. 

Denk aan een stamppot rauwe andijvie of boerenkoolstamppot. Of zachte lang gegaarde zuurkool, gewokte bimi, beetgaar gestoomde kleine spruitjes, geroerbakte spinazie met knoflook, linzen met gefruite uitjes en paprika, tuinbonen met roomboter en bonenkruid, erwtjes met uitjes en een scheutje room...


Recept: zo maak je zelf Hongaarse zuurkool met paprika en spekjes


En dan is daar natuurlijk het recept van vandaag: in feestelijke ruitjes gesneden snijbonen met gefruite uiensnippers en gerookte spekjes!



Dit recept ga je vaak maken! Geniet ervan! 



Recept: maak nu zelf snijbonenruitjes met krokante spekjes en gefruite ui


Hoe maak je snijbonenruitjes met krokante spekjes en gefruite ui?


IngrediΓ«nten voor een bijgerecht voor 4 Γ  6 personen:

  • 600 gram hele snijbonen
  • zout
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 200 gram gerookte spekreepjes
  • 2 uien
  • een paar sprietjes bieslook
  • versgemalen zwarte peper
  • eventueel nog wat meer olijfolie

Bereiding:

  1. Snijd de uiteinden van de snijbonen af. Snijd de rest diagonaal in mooie ruitjes. Snijd hierbij niet recht naar beneden, maar houd je mes een klein beetje schuin. Kijk naar de foto van mijn snijbonenruitjes en je begrijpt wat ik bedoel.
  2. Kook je snijbonen net beetgaar in een laagje gezouten water. Dat duurt ongeveer 10 minuten. Proef en giet de snijbonen af.
  3. Verhit de olie in een koekenpan en voeg de gerookte spekreepjes toe. Bak je spekjes op middelhoog vuur goudbruin en krokant. Schep ze af en toe om. Draai het vuur wat lager als de spekjes te bruin dreigen te worden.
  4. Tijdens het bakken smelt een deel van het vet uit de spekreepjes. Schep een teveel aan vet uit de pan.
  5. Snipper de uien grof. Voeg de uiensnippers toe aan de spekblokjes en fruit ze zachtjes totdat ze lichtgeel kleuren.
  6. Schep de snijbonenruitjes door het spekmengsel en verwarm het geheel nog even goed. 
  7. Knip of snijd de bieslooksprietjes in stukjes.
  8. Maak je snijbonengerecht af met de biesook, een beetje versgemalen zwarte peper en - als je dat lekker vindt - nog een scheutje olijfolie.

Tips: 

  1. Heb je een stoomoven, een stoompan of een stoommandje? Dan kun je je snijbonenruitjes ook stomen in plaats van ze te koken. Voor nΓ³g meer smaak!
  2. Vorig jaar rond deze tijd schreef ik een blog met daarin de recepten voor 10 feestelijke en makkelijke groentegerechten voor het kerstdiner. Klik op de link als je naast de snijbonenruitjes nog een lekker groentegerecht wilt serveren! 
  3. Of ga naar het recept van vorige week: fruitige ratatouilletomaatjes, oventomaatjes gevuld met ratatouille! 

Kerstrecepten: 10 feestelijke groenterecepten om zelf te maken

Recept: zo maak je zelf ratatouilletomaatjes voor je kerstdiner


Geen opmerkingen: