donderdag 12 juli 2018

Clubsandwich met gegrilde kip, bacon, tomaten en twee snelle sausjes!

Kook jij weleens voor twee dagen in één keer? Ik doe dat eigenlijk regelmatig!

Niet dat ik dan ook twee dagen achter elkaar hetzelfde eet. Ik hou van iets meer reuring op mijn bord...

Wat ik dan wel doe? Laat ik een voorbeeld geven. Laatst maakte ik op dag 1 een flinke portie gegrilde kipreepjes. Misschien ken je die wel; het recept vind je in een eerdere post.

Erbij aten we een Griekse salade met gemarineerde feta en smeuïge Griekse tomatenrijst. De helft van de gegrilde kipreepjes liet ik afkoelen en daarna mochten ze de koelkast in.

Die waren voor dag 2. De luie kookdag! 


Ik roosterde een paar sneetjes brood, bakte enkele plakjes bacon, sneed wat tomaten en roerde twee makkelijke koude sausjes. Daarna toverde ik mijn kant-en-klare kip uit de koelkast. 


Van al deze ingrediënten samen bouwde ik een portie clubsandwiches waar je 'U' tegen zegt! 


En ook niet onbelangrijk: in totaal was ik binnen een kwartier klaar! Ik kan niet anders zeggen: het zijn echte aanraders, de menu's voor beide dagen!


Recept Clubsandwich: met gegrilde kip, bacon, tomaten en twee snelle sausjes


Clubsandwich met gegrilde kip, bacon, tomaten en twee snelle sausjes!


Ingrediënten voor 2 personen:

  • 8 dunne sneetjes brood zonder korstjes (elk brood is lekker, maar ik gebruik graag het zogenaamde pane per tramezzini; zie een eerder blog)
  • 4 plakjes bakbacon
  • ±2,5 ons kant-en-kaar gegrilde kipreepjes (zie mijn eerdere blog)
  • 4 rijpe trostomaten
  • 4 mooie blaadjes sla
  • 4 volle eetlepels mayonaise of halvanaise
  • 1 theelepel grove mosterd
  • 1,5  theelepel mierikswortelpuree
  • 2 eetlepels tomatenketchup
  • 1 eetlepel cognac (voor kinderen kun je dit weglaten)
  • een mespuntje pikant kerriepoeder
  • een mespuntje pikant paprikapoeder
  • een mespuntje chilipoeder
  • zout en versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Verwarm een koekenpan tot medium heet en rooster hierin de sneetjes brood aan beide kanten; je hebt hiervoor geen boter of olie nodig. Het brood moet aan de buitenkant lekker krokant worden; vanbinnen mag het nog een beetje zacht zijn. Neem het brood uit de pan en leg het op een rooster.
  2. Bak in een andere pan de bakbacon krokant. Je kunt hier een beetje boter of olie bij gebruiken, maar echt nodig is dat niet.
  3. Snijd ondertussen de koude kipreepjes (die je een dag eerder al gemaakt hebt; zie het blog hierboven) diagonaal in plakjes.
  4. Snijd de tomaten in dunne plakjes.
  5. Roer een mierikswortelsausje van de helft van de mayonaise, de mosterd en de mierikswortelpuree.
  6. Roer een tomatensausje van de andere helft van de mayonaise, de ketchup , de cognac en de specerijen.
  7. Besmeer de helft van de sneetjes toast met de mierikswortelsaus en de andere helft met de tomatensaus.
  8. Leg op de sneetjes met mierikswortelsaus elk een blaadje sla, een plakje bacon en een paar plakjes tomaat. Bestrooi de tomaten met zout en peper. Als laatste mogen de plakjes kip op de sandwich. Dek af met de sneetjes toast, waar je de tomatensaus op gesmeerd had.
  9. Serveer meteen en geniet!

Tips:

  1. Aanvulling: tegenwoordig kun je behalve bij diverse groothandels ook bij de Jumbo het sandwichbrood kopen dat ik gebruikte voor de foto.
  2. Nog even het complete menu van dag 1 (volg de rode linkjes voor de recepten):

Gegrilde kipreepjes met citroen en tijm


Griekse boerensalade met gemarineerde feta


Griekse tomatenrijst

    Geen opmerkingen: