woensdag 3 mei 2017

Eindeloos variëren met gegrilde kipreepjes

Laatst realiseerde ik me dat ik op een haastdag vaak teruggrijp naar hetzelfde gerecht: gegrilde kipreepjes. 


Saai? Nee hoor! Want elke keer combineer ik de malse en tegelijkertijd krokante stukjes kipfilet op een andere manier!


Ik serveer ze als tapa, als voorgerecht in een salade of als snel hoofdgerecht. Ik geef er ovenaardappeltjes bij, pasta, risotto, wraps, ciabatta, bagels; dat is elke keer opnieuw weer afhankelijk van hoe mijn pet die dag staat en wat ik toevallig in huis heb. 

Ook varieer ik steeds met sausjes: aïoli is erg lekker bij mijn geliefde kipgerechtje, maar een tapenade of een kruidenboter zijn ook niet te versmaden.

Lijkt het je leuk om zelf met deze verrukkelijke gegrilde kipreepjes aan de slag te gaan? Hieronder geef ik je eerst het basisrecept en daarna zal ik een aantal variatiemogelijkheden wat verder uitdiepen. Veel plezier ermee!


Recept Krokant gegrilde kipfiletreepjes met citroen en tijm


Krokant gegrilde kipfiletreepjes met citroen en tijm


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 2 personen:

  • 2 kipfilets
  • ±3 eetlepels versgeperst citroensap
  • ±3 eetlepels extra vergine olijfolie
  • een ruime hoeveelheid tijmblaadjes, fijngehakt
  • zout en versgemalen zwarte peper naar smaak

Bereiding:

  1. Snijd de kipfilets elk in 4 à 5 reepjes.
  2. Leg ze in een schaaltje en voeg de andere ingrediënten toe. Schep het geheel goed om.
  3. Laat de kipreepjes minimaal een halfuur marineren. Zelf marineer ik mijn kipreepjes liefst 24 uur. Makkelijk: zo kan ik ze een dag voor het serveren al voorbereiden!
  4. De hoeveelheid citroensap pas ik meestal aan aan de marineertijd: is die kort, dan voeg ik wat meer citroensap toe. Het citroensap maakt de kipreepjes heerlijk mals en geeft ze een frisse smaak!
  5. Marineer je kip in de koelkast, maar neem hem er een halfuur voor het grillen vast uit zodat het vlees op kamertemperatuur kan komen.
  6. Verhit een grillpan en gril de kipreepjes in een kleine 10 minuten gaar en krokant. Ze moeten mooie grillstrepen vertonen.
  7. Is het mooi weer? Gril je kipreepjes dan op de barbecue!

Krokant gegrilde kipreepjes


Variatietips


Gegrilde kipreepjes als tapa of borrelhapje


Deze kipreepjes ontbreken bijna nooit op mijn tapaplank. En als dat wel zo is, krijg ik gegarandeerd klachten! Ik serveer de kipreepjes zoals op de foto (ongesneden) of in blokjes gesneden. Warm of koud, beide zijn lekker. Een glaasje met prikkertjes erbij en genieten!

Vaak vinden we het lekker om onze kipfiletreepjes te dippen in een sausje of een tapenade. Denk aan een zelfgemaakte aïoli (volg mijn recept voor mayonaise en voeg knoflook naar smaak toe), een kruidenmayonaise met knoflook, Argentijnse chimichurri (een lichtpikante salsa), chimichurrimayonaise (een mengsel van mayo en chimichurri) of mijn heerlijke tapenade met pijnboompitten.

Tip: vervang de tijm ook eens door in de vijzel gekneusde rozemarijnblaadjes of voeg een beetje knoflook toe aan je marinade!

En nog een tip: neem kant-en-klaar gegrilde kipreepjes mee in je koelbox als je gaat picknicken!


Argentijnse chimichurri


    Kipreepjes als voorgerecht in een salade


    Lauwwarme gegrilde kipfiletreepjes smaken voortreffelijk als je ze serveert op een bedje van gemengde sla met wat olijven, gehalveerde cherrytomaatjes en/of avocado. Een lichte dressing van extra vergine olijfolie, versgeperst citroensap, zout, peper en eventueel wat knoflook maakt het geheel af.

    Ook lekker: leg wat rucola op een bord, schep er een paar lepels avocadosalsa overheen en leg de kipreepjes erop! Variatie: maak een soortgelijke salsa van tomatenblokjes met basilicum en stukjes buffelmozzarella. Mmmm!


    Salade van gegrilde kipreepjes op een bedje van rucola met mozzarellasalsa


    Maaltijdsalade met gegrilde kipreepjes en in de oven geroosterde krieltjes


    Heb je al eens krieltjes geroosterd in de oven? Dan weet je vast ook wel hoe lekker die zijn als je ze lauw aan een maaltijdsalade toevoegt! Verder gaan daar natuurlijk blokjes gegrilde kip doorheen en slablaadjes, wat krokante spekjes, paprikablokjes en verse tuinkruiden. Heerlijk met een klassieke vinaigrette!


    Maaltijdsalade met gegrilde kipreepjes en ovenkrieltjes


    Broodgerechten met gegrilde kipfiletreepjes


    Gegrilde kipreepjes zijn verrukkelijk op elke broodsoort, of het nou gaat om hip speltbrood, traditioneel boerenbrood, Turkse pide, Italiaanse ciabatta of focaccia, een Duits kaiserbroodje, Frans stokbrood, een wrap, een bagel, zelfgebakken dinerbroodjes, you name it!


    Zelfgebakken roomboterdinerbroodjes


    Een paar blaadjes sla erbij, eventueel een tomaatje, verse kruiden, tuinkers én natuurlijk een lekker sausje (bijvoorbeeld aïoli) of kruidenboter en klaar! In een handomdraai zet je een geweldige lunch of een makkelijke avondmaaltijd op tafel.

    Een klein voorbeeld: besmeer een opengesneden ciabatta met zongedroogdetomatenboter en beleg het broodje met gegrilde kipreepjes, krokant gebakken ontbijtspek, gehalveerde cherrytomaatjes, tuinkers en in ringetjes geknipte bieslook. Smullen!


    Ciabatta met gegrilde kipreepjes, bacon en cherrytomaatjes


    Gegrilde kipreepjes met citroen en tijm als hoofdgerecht


    En dan last but not least: gril je gemarineerde kipreepjes en serveer ze 'gewoon' als hoofdgerecht. Met versgebakken frietjes, ouderwets lekkere in de koekenpan gebakken aardappeltjes of mediterrane krieltjes met zongedroogdetomatenboter en een frisse salade.


    Versgebakken frietjes



    Mediterrane krieltjes met zongedroogdetomatenboter



    Mediterrane salade van cherrytomaatjes, artisjokkenharten, olijven en basilicum


    Of als bijgerecht bij een risotto die je klaarmaakt met kippenbouillon, witte wijn en een beetje citroensap en citroenrasp. Erbij: gegrilde groene aspergepuntjes. Heerlijk!

    En ik kondig het nu vast aan. De volgende keer op dit blog: het recept voor een zalig pastagerecht mét gegrilde kip en een heleboel andere lekkere ingrediënten. Mis het niet! Dus abonneer je nu op mijn gratis receptenservice (rechtsboven op deze pagina vind je een link om je op te geven) en ontvang vanaf vandaag elk nieuw recept in je inbox!


    Hoe serveer jij je gegrilde kipreepjes vanavond? Laat het me weten door hieronder een berichtje achter te laten!


    Pasta met gegrilde kipreepjes








    Geen opmerkingen: