woensdag 4 juli 2018

Sandwich met bresaola, Parmezaanse kaas en citroenmayonaise

Heb je mijn recept voor de carpaccio van bresaola al eens geprobeerd? Als je daar inmiddels net zo'n fan van bent als ik - want het recept is lekker, snel én makkelijk - dan begrijp je het als ik zeg dat ik op zoek was naar variaties op dit thema.

Wat er uit die zoektocht kwam? Deze zomerse speltboterhammetjes met bresaola, Parmezaanse kaas en citroenmayonaise!

Ik zou zeggen: meteen maken. Want hiervoor gelden dezelfde kwalificaties als voor de carpaccio. Dus weer: lekker, snel én makkelijk! Ideaal voor een zomerse lunch in de tuin of op je terras/balkon!


Recept Sandwich met bresaola, Parmezaanse kaas en citroenmayonaise


Sandwich met bresaola, Parmezaanse kaas en citroenmayonaise


Ingrediënten voor 6 sandwiches:

  • 6 sneetjes speltbrood (ik ben een groot fan van het speltbrood met zonnebloempitten van BBROOD, dat ik koop bij Marqt bij mij in de straat)
  • 1 ons verse bresaola (zie mijn eerdere blog over dit heerlijke Italiaanse rundvlees)
  • 1 ons in dunne plakjes of krullen geschaafde Parmezaanse kaas
  • enkele eetlepels (liefst zelfgemaakte) mayonaise
  • een klein beetje citroensap
  • een klein beetje poedersuiker
  • 50 gram rucola
  • versgemalen zwarte peper naar smaak

Bereiding:

  1. Vermeng de mayonaise met een klein beetje citroensap en poedersuiker naar smaak; de hoeveelheden hangen o.a. af van de soort mayonaise die je gebruikt.
  2. Besmeer de sneetjes brood elk met een dun laagje citroenmayonaise. Houd een beetje mayonaise achter.
  3. Verdeel de beschikbare bresaola over 3 sneetjes. 
  4. Smeer her en der wat piepkleine toefjes citroenmayonaise op het vlees. Dan blijft de kaas beter ‘plakken’ en vallen de sandwiches niet zo snel uit elkaar.
  5. Verdeel de Parmezaanse kaas over de bresaola. 
  6. Smeer ook op de kaas weer kleine toefjes mayonaise.
  7. Maal wat peper over de open sandwiches. Completeer het beleg met de rucola.
  8. Druk de overige 3 sneetjes brood op de belegde sneetjes.
  9. Snijd de boterhammetjes met een scherp mes elk in 2, 3 of 4 stukken. Veeg het lemmet van het mes af en toe af met een stukje keukenpapier, zodat de snijvlakken van de sandwiches zo 'schoon' mogelijk worden.
  10. Leg de speltboterhammetjes op een schaal en dek deze goed af met huishoudfolie. Plaats de sandwiches minimaal een halfuur in de koelkast alvorens ze te serveren. Koud zijn ze het allerlekkerst!

Tip:

Ik kan het niet laten je nog even een linkje te geven naar mijn recept voor de hierboven vermelde carpaccio van bresaola, want die moet je een keer geproefd hebben! Ziet hij er niet heerlijk uit?


Carpaccio van Italiaanse verse bresaola



Geen opmerkingen: