vrijdag 22 juni 2018

Goddelijke gemarineerde Griekse feta

Griekse feta door de salade? Goed idee!


Maar eet je feta ook eens als borrelhapje! 


Vooral als je je kaas marineert in olijfolie met knoflook, citroensap en veel verse kruiden smaakt hij echt goddelijk!


Goddelijke gemarineerde Griekse feta


Gezellig in de keuken


Wat is jouw favoriete plekje in huis? Je twijfelt?

Ik eigenlijk niet: dat is mijn keuken, míjn domein.

Uren kan ik er doorbrengen zonder dat dat voelt als eindeloos lang. En dan geniet ik met volle teugen (althans, als ik sta te koken; afwassen is toch een ander verhaal)!


Kookmuziek


Mijn keuken, het is er altijd gezellig. Zelfs als ik alleen thuis ben!

Voor dat behaaglijke, huiselijke gevoel heb ik ook geen muziek nodig. Mij klinken pruttelende stoofpotjes, knisperend brood, piepende gebakken aardappeltjes, blubberende sausjes, sissende boter, spetterende worstjes en krokant krakende noten al genoeg als muziek in de oren!

En dan die heerlijke geuren en smaken die me omringen; meestal zijn die al het gezelschap dat ik nodig heb. Meestal.

Want ik heb niet voor niets een bar laten maken in mijn keuken. Mét een paar gezellige krukken.


Aanschuiven aan de bar


Gisteren was ik al een tijdje druk bezig geweest met het voorbereiden van een zomerse Griekse maaltijd, toen Victor thuiskwam van zijn werk en meteen aanschoof op een van die krukken. Wijntje erbij, knop om naar ontspanning.

Met een vooruitziende blik had ik eerder al wat extra feta gemarineerd. Ik zette een schaaltje op de bar, met wat prikkertjes. Even bijkletsen voordat we aan tafel gingen. En dan ervaar je: het kan toch altijd gezelligér dan alleen met je potten en je pannen!


Genieten als een Griekse god


De rest van de feta ging uiteindelijk door een vrolijk gekleurde Griekse boerensalade. Die smaakte fantastisch bij de gegrilde souvlaki en de kruidige tomatenrijst.


Griekse tomatenrijst


Overigens, het recept voor de rijst ken je al; dat stond vorig jaar al een keer op mijn blog. De souvlaki hou je nog van me tegoed; ik moet er eerst een mooie foto van maken... De boerensalade beloof ik je nu al: die komt in mijn volgende blog!

Maar eerst de gemarineerde feta. Maak hem meteen, want hij is zo lekker: de Griekse goden boven op de berg Olympus zouden bijna naar beneden komen om een hapje mee te eten!



Recept Gemarineerde Griekse feta met olijfolie en veel verse kruiden


Hoe maak je zelf goddelijke gemarineerde Griekse feta?


Ingrediënten:

  • 250 gram Griekse feta
  • 2 teentjes knoflook, zeer fijn gehakt
  • 1 eetlepel versgehakte oregano
  • 1 eetlepel versgehakte platte peterselie
  • 1 eetlepel versgehakte basilicum
  • 1 eetlepel in ringetjes gesneden of geknipte bieslook
  • 1 theelepel gedroogde marjolein (of 1 eetlepel versgehakte marjolein als je die kunt krijgen)
  • 1 eetlepel citroensap
  • een forse scheut Griekse extra vergine olijfolie
  • versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Snijd de feta in blokjes.
  2. Vermeng alle andere ingrediënten.
  3. Schep de feta door de marinade. Marineer de feta gedurende minimaal 2 uur, maar liever nog een heel etmaal. 

Tip:

De bekende Griekse boerensalade smaakt nog lekkerder als je er gemarineerde feta bij serveert. De volgende keer een recept! Maar eerst alvast een foto om je lekker te maken! 😉


Griekse boerensalade met gemarineerde feta


Geen opmerkingen: