donderdag 8 februari 2018

Romantische kaneelhartjes voor je Valentijn!

Om jullie op tijd een plezier te kunnen doen met het recept voor deze romantische kaneelhartjes, trakteerde ik gisteren al mijn man alsof het Valentijnsdag was! Valentijnsdag vieren op 7 februari, een beetje vreemd natuurlijk...

Niet dat Victor er bezwaar tegen had, hoor. Hij liet zich de koekjes goed smaken! En hij weet het nog niet, maar op 14 februari heb ik nog een andere culinaire verrassing voor hem in petto! Het heeft zo zijn voordelen om met een foodblogger getrouwd te zijn, toch?! 😉

Wat ik onder kaneelhartjes versta? 


Dat zijn verrukkelijk brosse koekjes - in de vorm van hartjes, uiteraard - gegarneerd met krokant amandelschaafsel en fijne greinsuiker. 


Het deeg maak ik op smaak met kaneel en vanille.



Recept Romantische kaneelhartjes voor je Valentijn!



Echte vanille door het koekjesdeeg


De koekjes danken hun smaak onder andere aan het merg van een echt vanillestokje dat ik door het deeg kneed. 

Kun je geen vanillestokje krijgen of vind je echte vanille met de huidige prijzen te duur? Gebruik dan gewoon een zakje vanillesuiker. Iets minder lekker, maar de koekjes blijven nog steeds verrukkelijk, hoor! 

Voor de vanille kan ik zelf gelukkig teruggrijpen op een voorraadje stokjes dat ik nog over heb van een reis naar Sri Lanka. Wie wat bewaart...


En versgemalen echte Ceylonkaneel...


Ook de kaneel voor de kaneelhartjes komt in mijn geval uit Sri Lanka. Ik schreef daar al eens eerder een blog over. 

Echte Ceylonkaneel is iets heel anders dan de goedkope 'kaneel' uit de supermarkt. Dat is - althans in de meeste gevallen - surrogaatkaneel, die strikt genomen 'kassia' genoemd zou moeten worden. 

Echte kaneel is wat zoeter en veel aromatischer. Voor zoete gerechten en gebak gebruik ik altijd kaneel en voor hartige gerechten kassia.

Op de foto zie je links kaneel en rechts kassia.


Links kaneel, rechts kassia


Ik ga ervan uit dat jullie niet allemaal net terugkomen uit Sri Lanka en dus niet zoals ik een zak met Ceylonkaneelstokken in huis hebben. Zoek dan even op op internet waar je Ceylonkaneel, eventueel al gemalen, kunt kopen of bestellen. Geen tijd daarvoor? Gebruik dan de 'kaneel' uit de supermarkt. Ook lekker, maar net zoals bij de vanille, een klein beetje minder. 😉

Overigens maalde ik mijn kaneel voor deze koekjes vers. Ik doe dat altijd in een meer dan vijftig jaar oude koffiemolen, die nog van mijn moeder was. Een zeer trouw keukenhulpje dus!

Die verse kaneel ruikt zo ontzettend lekker!!


Versgemalen kaneel


Leuk detail: het schaaltje waar de kaneelhartjes op liggen is ook gemaakt van kaneel. En ja, ook dat schaaltje ruikt heerlijk!

Voordat ik je het recept geef, wil ik je graag nog even een gezellige en natuurlijk romantische Valentijnsdag toewensen. Veel plezier!


Kaneelhartjes met amandelen en greinsuiker


Romantische kaneelhartjes voor je Valentijn!


Ingrediënten:

  • 300 gram zelfrijzend bakmeel
  • 150 gram gele of lichte basterdsuiker
  • 1,5 theelepel kaneel (bij voorkeur echte Ceylonkaneel; zie mijn blog hierover)
  • het merg van 1 vanillestokje of 1 zakje vanillesuiker (zie mijn blog hierboven)
  • een mespuntje zout
  • 185 gram koude roomboter
  • 3/4 ei, losgeklopt in een kopje
  • 1 ei, losgeklopt in een kopje, voor het bestrijken van de koekjes
  • ±30 gram amandelschaafsel
  • een paar eetlepels fijne greinsuiker of parelsuiker
  • een beetje zachte boter voor het invetten van de bakplaat
  • een beetje bloem voor het bestuiven van het werkvlak

Bereiding:

  1. Vermeng in een kom het zelfrijzend bakmeel, de basterdsuiker, de kaneel en het zout.
  2. Snijd de boter in kleine stukjes.
  3. Voeg de boter en 3/4 ei toe aan het bloemmengsel.
  4. Kneed zachtjes een deeg van de ingrediënten. Belangrijk: gebruik bij het kneden alleen de vingertoppen en kneed niet meer door nadat het deeg net samenhang begint te vertonen. Te hard en te lang gekneed deeg geeft te compacte en veel minder brosse koekjes. Zelf kneed ik het deeg altijd in de foodprocessor met behulp van de pulsknop. Zo blijft het deeg lekker koel en kan ik nooit te lang kneden.
  5. Vorm een vrij platte schijf van het deeg en leg deze een halfuur afgedekt in de koelkast om op te stijven.
  6. Verwarm de (bij voorkeur conventionele) oven voor tot 150°C. Vet een bakplaat in met boter.
  7. Strooi wat bloem op het werkvlak. Bestuif ook de deegroller met een beetje bloem. Rol het deeg met een deegroller dun uit.
  8. Steek kleine hartjes (of hartjes van verschillende maten) uit het deeg.
  9. Leg de koekjes (met behulp van een dunne spatel) niet te dicht naast elkaar op de bakplaat. Ga ervan uit dat je meerdere porties moet bakken. Je kunt het deeg dat over is nog een keer opnieuw uitrollen, maar weer geldt het advies: kneed het niet te veel.
  10. Bestrijk de koekjes met wat losgeklopt ei. Leg op elk hartje wat amandelschaafsel. Strooi er ook een beetje greinsuiker overheen. Druk de garnering voorzichtig een beetje aan. 
  11. Schuif de bakplaat in het midden van de oven. Bak de kaneelhartjes in 20 minuten gaar. Ze mogen daarbij niet echt bruin worden.
  12. Neem de bakplaat uit de oven en schep de dan nog niet helemaal krokante kaneelkoekjes op een rooster. Tijdens het afkoelen worden ze pas lekker bros.

Tips:

  1. Werk met twee bakplaten. Zo kun je elke keer een nieuwe portie klaarmaken tijdens het bakken van de vorige plaat.
  2. In een goed afgesloten trommel kun je je kaneelhartjes dagenlang goed houden. 
  3. Ook kinderen vinden het leuk om deze koekjes te bakken. Laat ze dan zelf hun koekjesuitstekertjes kiezen. Ik bakte zo eens samen met mijn dochter een hele dierentuin vol met apen-, beren- en olifantenkoekjes. Misschien een leuk idee voor de krokusvakantie!
  4. Serveer deze kaneelhartjes ook eens bij een high tea!
  5. Ook lekker: verkruimel een paar koekjes en strooi de kruimels over een dessert. Denk aan pudding, bavarois, ijs, etc. 

Geen opmerkingen: