woensdag 29 april 2020

Butter chicken: een romige Indiase kipcurry!

Wat heb jij gedaan op Woningsdag? 


Hier in huis was het supergezellig. We vierden niet alleen de verjaardag van de koning, maar ook die van mijn man! 


Eigenlijk was hij een paar dagen eerder echt jarig, maar toen was er geen tijd om te feesten. Het was business as usual voor hem: een 'gewone' thuiswerkdag dus. Druk, druk, druk met videovergaderen vanuit zijn coronakantoortje op zolder.

Maar goed: Woningsdag dus. Als traktatie bakte ik een luchtige chocoladecake, die ik omtoverde tot een feestelijke stapel drielaagscakesandwiches met twee vullingen. Eén van room en één van - oranje! - rum-abrikozenjam (het recept geef ik je een andere keer).

Later op de dag, zo tegen zessen, zetten we een heus digidinertje op stapel. Of moet ik het een FaceTime-etentje noemen? Elke dag veranderen de woorden die je hiervoor dient te gebruiken weer... Hoe dan ook, het werd echt een feestje met dochter en schoonzoon op afstand erbij!

Wat we aten? Dát had mijn man eerder al bepaald! Het moest en zou butter chicken worden. Die - geheel in Woningsdagstijl - ook nog eens gezellig oranjekleurig was!

Butter chicken is een medium-pikante Indiase kipcurry op smaak gemaakt met heeeel veel geurige specerijen, een flinke scheut room en een paar eetlepels lekker hartige cashewnotenpasta. Erbij serveerden we aromatische basmatirijst met kurkuma en korianderzaadjes. Smullen! 


Wil je het recept? Misschien wel om het rond te sturen voor je eigen afstandsetentje? Scroll dan snel door. En eet smakelijk!


Tip: laat je niet afschrikken door de iets langere ingrediëntenlijst (ik heb alle specerijen apart genoemd). Dit curryrecept is echt heel makkelijk!


Recept: zo maak je butter chicken: een romige Indiase kipcurry



Hoe maak je zelf Indiase butter chicken?


Ingrediënten voor een kipcurry voor 4 personen:


Voor de gemarineerde en gebraden kip:

  • ±7 ons kipfilet
  • 2 eetlepels zonnebloemolie voor de marinade
  • 1 teentje knoflook uit de pers
  • 1 theelepel geraspte gemberwortel (vers is lekker, maar uit een potje is wel heel handig)
  • 1,5 theelepel gemalen komijn (djinten)
  • 1,5 theelepel mild paprikapoeder
  • 1,5 theelepel gemalen korianderzaad (ketoembar)
  • 1 theelepel geelwortelpoeder (kurkuma)
  • 1/2 theelepel cayennepeper
  • 1/2 theelepel garam masala
  • 2 eetlepels citroensap
  • zout naar smaak
  • 2 eetlepels zonnebloemolie om de kipblokjes in te braden

Voor de saus:

  • 3 eetlepels roomboter
  • 2 flinke uien, gesnipperd
  • 2 eetlepels honing
  • 2 teentjes knoflook uit de pers
  • 1 theelepel geraspte gemberwortel
  • 3 theelepels gemalen korianderzaad (ketoembar)
  • 2 theelepels gemalen komijn (djinten)
  • 2 theelepels geelwortelpoeder (kurkuma)
  • 2 theelepels garam masala
  • 1 theelepel cayennepeper (of meer of minder naar smaak)
  • 1 theelepel mild paprikapoeder
  • 1/2 theelepel pikant paprikapoeder
  • 100 gram tomatenpuree (uit een blikje)
  • 80 gram cashewnotenpasta (uit pot)
  • 1,5 à 2 eetlepels citroensap
  • 1/2 liter water
  • 1/4 liter slagroom (ongezoet en ongeklopt)
  • een flinke bos platte peterselie, fijngehakt
  • 3 eetlepels fijngehakte verse koriander
  • zout naar smaak

Erbij:

  • 4 kopjes ongekookte basmatirijst
  • 6 kopjes water
  • zout
  • eventueel geelwortelpoeder
  • eventueel een paar theelepels hele korianderzaadjes

Bereiding:

  1. Snijd de kipfilets in niet te kleine blokjes
  2. Verwarm voor de marinade de zonnebloemolie in een pan en fruit hierin zachtjes de knoflook en de gemberwortel. Na een minuut mogen alle specerijen erbij vanaf de komijn tot en met de garam masala. Fruit de specerijen even heel zachtjes mee, totdat ze heerlijk geurig ruiken. Draai het vuur uit en maak de marinade af met het citroensap en wat zout naar smaak.
  3. Laat de marinade een beetje afkoelen en meng er vervolgens de kipblokjes doorheen. Zet de pan in de koelkast en laat de kip een nachtje marineren.
  4. Neem de volgende dag de kip een halfuur voor het braden uit de koelkast. 
  5. Maak de saus. Fruit daartoe de uiensnippers zachtjes in de roomboter totdat ze goudgeel kleuren. 
  6. Dan mogen de honing, de knoflook en de gember erbij. Fruit ze even mee.
  7. Voeg alle specerijen vanaf de koriander tot en met het pikante paprikapoeder toe en verwarm ze goed.
  8. Ook de tomatenpuree en de cashewnotenpasta moeten meeverwarmd worden. Roer ondertussen goed. 
  9. Schenk het citroensap en het water bij de uienmassa. Verwarm het geheel al roerend.
  10. Maak de saus af met de room, de peterselie, de koriander en een beetje zout naar smaak.
  11. Braad de kipblokjes op halfhoog vuur in een paar eetlepels zonnebloemolie totdat ze gaar en zijn en lichtbruin kleuren. Dat duurt ongeveer 10 minuten.
  12. Schep de kipblokjes door de saus. 
  13. Je kunt de kipcurry nu meteen serveren, maar hij is lekkerder als je hem eerst een paar uur laat staan. Dan kunnen de smaken zich goed ontwikkelen. Je kunt je butter chicken zelfs helemaal laten afkoelen en nog een dag in de koelkast bewaren. 
  14. Verwarm je kipcurry al roerend. Voeg eventueel nog wat water toe. Proef en bepaal of je je butter chicken nog wat pikanter wilt maken met wat extra cayennepeper. 
  15. Kook ondertussen je rijst. Wij geven de voorkeur aan geurige basmatirijst die we samen met een paar theelepels geelwortelpoeder en wat hele korianderzaadjes koken in de rijstkoker. 

Tip:

Hou je net zo veel van Indiase gerechten als wij? Bekijk dan ook de andere Indiase recepten die op mijn blog staan: 

Recept: zó maak je zelf aloo keema matar, Indiase gehaktcurry met erwtjes en blokjes aardappel

Romige Indiase currysoep met gemarineerde kip en verse groenten



Recept: zo maak je romige Indiaas gekruide linzensoep



Recept: zo maak je chicken jalfrezi, een pikante Indiase kipcurry met tomaat en paprika

7 opmerkingen:

Anthony zei

Een werkelijk fantastisch gerecht dat ik simultaan heb gemaakt samen met vrienden uit Duitsland die ik het recept had toegestuurd.
Ook bij hen (met een zeer verfijnde smaak en ontwikkelde kookkunst) niets anders dan lof. Net als zij, vonden het gerecht uiteindelijk wat aan de flauwe kant. Met wat extra zout werd het echt Perfect ! Dank.
Anthony

Anthony zei

Sinds enige tijd hebben mijn in Duitsland wonende vrienden en ik weer vrij intensief contact via WhatsApp, mail en af-en-toe telefoon.
Had uit de vele verhalen in de loop der tijd begrepen, dat met name de echtgenote een enorme passie had en heeft voor koken en voor bijzondere recepten uit de Mediterrane en Oosterse keuken.
Dat kon natuurlijk niet beter want het zijn beide grote liefhebbers van Frankrijk (met name Bretagne) en echte Bourgondiërs met beide een uitgesproken voorkeur voor wijnen uit de Bourgogne. Net als
ik overigens....
Ik was in augustus een paar dagen bij hen te gast was, heb ik me aan den lijve kunnen overtuigen van de verfijnde smaak van beiden voor goed en lekker zelfbereid eten. In de logeerkamer waar ik sliep stond een boekenkast vol met alleen kookboeken. Naar mijn ruwe schatting waren dat er minstens 250, als het er niet meer zijn. Het plaatje mag duidelijk zijn: een stel fijne vrienden, dol op zelfbereide, goede en
bijzondere gerechten.
In menig opzicht is ook onze gedeelde voorkeur voor de origineel Indisch-Javaanse keuken en Indiase gerechten dezelfde. Dat dat werkelijk zo is, moge blijken uit het volgende voorval.
Een paar maanden geleden had ik pas jouw website ontdekt.
Welnu omdat ik elke dag iets gezonds, voedzaams of lekkers wil eten stuitte ik al bladerend door jouw blog op een bijzonder recept: Butter chicken: een romige Indiase kipcurry. Dat leek me geweldig, dus een boodschappenlijstje gemaakt van de dingen die ik nog nodig had en de volgende morgen bij Appie H. een en ander gehaald. En terwijl ik alle boodschappen uit mijn tas in de keuken uitstal kwam er een Whatsappje met foto binnen van mijn vriend, die wilde vertellen dat hij een slowcooker/sous-vide pan had aangeschaft waar wij het al een paar dagen over hadden gehad.
Waarop ik vraag: Wat is het eerste dat je er mee gaat maken?
Antwoord: Butter chicken curry. Holy moly, van exact dezelfde site en exact hetzelfde recept !
Als dàt al bijzonder is dat wij beiden op hetzelfde recept van dezelfde foodie stuitten uit de miljoenen aanwezige internet recepten, is het dat helemáál dat wij notabene exact op dezelfde dag (!) met datzelfde recept bezig zijn. Telepathie op 260 km afstand. Ongelofelijk !

Culinaire Bagage zei

Wat een ontzettend leuk verhaal!

Anoniem zei

Hi!
Kun je de slagroom ook vervangen door bijv. Kokosmelk?

Culinaire Bagage zei

Ja hoor, dat kan. Dat verandert wel een beetje de smaak van de curry. Veel plezier en eet smakelijk!

Unknown zei

Erg lekker, met verse cashew noten ipv voor de bite, garam massala zelf gemaakt, vers baan brood erbij ipv rijst, dank voor de inspiratie!!

Anoniem zei

Erg lekkere zachte saus . Ik heb er nog wel 3 bouillonblokjes bij gedaan en ipv chilipoeder sambal. Toppie!