vrijdag 1 mei 2020

Je Culinaire Bagage voor Mei: de Maand in 10 Recepten!

Werk jij tegenwoordig vanuit huis? En ligt de saaiheid af en toe een beetje op de loer?

Breng dan wat meer jeu in je dagelijkse beslommeringen door te zorgen voor goede breaks:
  • ga als het mooi weer is een stukje wandelen of hardlopen 
  • ga even lekker in de zon zitten 
  • luister naar je favoriete muziek of een interessante podcast 
  • FaceTime een kwartiertje met een vriend(in) 
  • doe een (buiten)spelletje met je kind(eren)
En verwen jezelf met een echt lekkere lunch!

Dat geeft je zo veel energie voor de rest van de dag! Een snelle boterham met kaas boven je laptop en met je werktelefoon in de hand is niet de beste manier om te ontspannen.

Je kent me ondertussen: ik heb wel een paar tips voor zo'n verwenlunch!

Omdat ik voorzie dat we met zijn allen de komende maand nog wel veel zullen thuiswerken, heb ik een aantal van die lunchtips bij elkaar gezet in mijn maandelijkse rubriek Je Culinaire Bagage voor Mei: de Maand in 10 recepten. Belangrijk: elk getipt gerecht staat supersnel op tafel!


Uiteraard mag je alle lekkere lunchgerechten ook klaarmaken als je niet thuiswerkt/in het weekend/als snelle avondmaaltijd/voor een picknick. Als je er maar van geniet!


Je Culinaire Bagage voor Mei: de Maand in 10 Recepten!


1. Misschien is dit wel mijn favoriete lunchboterham: een sneetje desembrood met een paar plakjes truffelsalami, wat jong belegen boerenkaas, heerlijk frisse paprikasalade en een lepel zoetzuur ingelegde uienringen. Een echte traktatie en klaar in no time!


Recept: zo maak je een zomerse lunchboterham met truffelsalami, kaas en frisse groenten


2. Heb je nog een blikje tonijn in je voorraadkast staan? Daar maak je in een handomdraai spectaculaire broodjes mee! 


Wat dacht je van:

Recept: zo maak je pittige tonijnsandwiches met mais


Recept: zo maak je toastjes met tonijnsalade


Recept: zo maak je een lunchsandwich met pastrami en frisse tonijnsalade


3. Bij mijn bakker verkopen ze heerlijke kleine dinerbroodjes. Die beleg ik graag met een dikke kruidenomelet, krokant gebakken Zeeuws spek en een blaadje sla. Niet voor het diner dus, maar voor de lunch!


Recept: zo maak je dinerbroodjes met Zeeuws spek en kruidenomelet

 

4. Liever een warm gerecht? Ik maak in het weekend vaak grotere hoeveelheden soep in één keer. Die vries ik in kleine porties in. Ideaal om te ontdooien voor de lunch! 


Een paar voorbeelden van soepen die je makkelijk kunt invriezen? Hier komen ze:

Recept: zo maak je pittige Mexicaanse kippensoep


Recept: zo maak je ouderwetse groentesoep met heerlijke gehaktballetjes


Recept: zo maak je verse tomatensoep met tuinkruiden


5.Eet jij graag een salade tijdens de lunch? Maak dan eens mijn Franse salade met gerookte zalm, kleine blokjes tomaat, zoete maïskorrels en een dressing met een lepeltje sherry! 


Recept: zo maak je een lunchsalade met gerookte zalm, tomaat, mais en een verrukkelijke dressing


6. Carpaccio voor de lunch: dát is pas verwennerij! Kies eens voor een carpaccio-anders: een carpaccio van Italiaans gedroogd rundvlees, bresaola, met pijnboompitjes, Parmezaanse kaas en rucola. Een lekker sneetje ciabatta erbij en... buon appetito!


Recept: zo maak je carpaccio van bresaola, fantastisch Italiaans gedroogd rundvlees


7. Je hoeft je salade niet altijd te serveren met brood erbij. Wat dacht je ervan je salade op te dienen in krokante tacobakjes? Ik doe dat vaak met mijn - vegetarische - kikkererwtensalade met tomaat, maïs, verse kruiden en Mexicaanse specerijen! 


Recept: zo maak je krokante tacobakjes gevuld met een vegetarische kikkererwtensalade


8. Nog een pakje afbakciabatta of -bagels op voorraad? 


Die zijn - versgebakken - heerlijk met:

Recept: zo maak je een ciabatta met een garnalen-avocadosalade


Recept: zo maak je een bagel met gerookte kip, bacon, rookamandelen en honing-mosterdsaus


9. Heb je al eens zelf pindakaas gemaakt? Ik maak zeker een keer per maand een verse pot pikante pindakaas. Zo heb ik altijd fantastisch broodbeleg in huis voor lunch (én ontbijt!). 


Recept: zo maak je zelf een verse pot pikante pindakaas!


10. Af en toe kies ik voor een zoete lunch. Dat mag ook weleens, toch?! 


Mijn favorieten:

Recept: zo maak je een verwenboterham met grof gehakte echte chocolade


Recept: zo maak je krentenbroodsandwiches met Grand-Marnier-boter


Recept: zo maak je sandwiches met honing-rumboter en noten


    Ik wens je een sprankelende meimaand toe met heel veel smakelijke lunches! 

    En blijf gezond!


    Geen opmerkingen: