vrijdag 29 mei 2020

Je Culinaire Bagage voor Juni: de Maand in 10 Recepten!

Hoe staat het met jouw tijdpersfectief in deze coronaperiode?

Voor mij is tijd al maandenlang iets waar ik niet goed raad mee weet. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat we al jaren in de - toch relatief nieuwe - anderhalvemetersamenleving leven; aan de andere kant lijkt het alsof we pas een paar weken geleden hoorden over de eerste coronabesmetting in ons land. De tijd gaat langzaam en snel tegelijkertijd...

Maar goed, laat ik objectief blijven en gewoon op de kalender kijken.
Hé, het is alweer bijna juni! Geen tijd om te filosoferen; ik moet aan het werk.

Want jij zit waarschijnlijk al te wachten op een nieuwe editie van mijn maandelijkse verzamelblog met 10 seizoensrecepten. Voor de eerste zomermaand van het jaar! 


Hier komt hij: je Culinaire Bagage voor Juni


Je Culinaire Bagage voor Juni: de Maand in 10 Recepten!


1. Wat eet jij het liefst nu de dagen weer warmer worden? Ga je lekker barbecueën? Dan heb ik de ultieme BBQ-saus voor je! 


Nou ja, eigenlijk is het geen saus, maar meer een salsa: chimichurri. De allerpopulairste verse salsa uit een land, waarvan de inwoners wel elke dag zouden willen barbecueën. Argentinië! 


Ga snel naar hét recept én lees hoe ik dat kreeg van een Argentijnse chef toen ik in Argentinië woonde!


Kooktips voor je zelfgemaakte Argentijnse chimichurri:

  • bereiden: maak je chimichurri van zo vers mogelijke ingrediënten; kruiden, tomaten, paprika, knoflook, chilipeper! Als je salsa voldoende olijfolie bevat, kun je hem minstens een week in de koelkast bewaren.
  • combineren: chimichurri is heerlijk bij elk barbecuegerecht. Denk aan spiesjes van (Argentijnse) biefstuk of garnalen, hamburgers, lamskarbonaadjes, gegrilde groenten, gesmolten provolone op toast, etc.  

    Recept: zo maak je zelf Argentijnse chimichurri, een heerlijke verse salsa


    Recept: zo maak je zelf garnalenspiesjes met chimichurri


    Recept: zo maak je zelf lamskarbonaadjes met chimichurri


    Recept: zo maak je zelf toast met provolone en chimichurri


      2. Je ziet ze heel vaak op de Nederlandse barbecues: speklapjes! Ook daar maak ik graag een exotisch sausje bij. Geen Argentijns sausje, maar een oosters: een kruidige warme saus op basis van hoisinsaus op smaak gemaakt met (o.a.) Chinees 5-kruidenpoeder!


      Kooktips voor je krokante speklapjes met een Chinees sausje:

      • bereiden: je kunt je sausje al geruime tijd voor je BBQ maken; je hoeft het later alleen maar even op te warmen onder toevoeging van een paar eetlepels water.
      • combineren: het Chinese sausje is ook erg lekker bij een gegrilde karbonade of bij spareribs! Maak als bijgerecht een flinke portie gebakken rijst met ei, bosui en geraspte wortel

      Recept: zom maak je zelf krokante speklapjes met een fantastisch Chinees sausje


      Recept: zo maak je zelf gebakken basmatirijst met ei, bosui en wortel


        3. Ook lekker op de BBQ: een hamburger! Maar kies eens voor een anders-dan-anders-burger, een vitello-tonnato-burger. Dat is een hamburger van zacht en mals kalfsgehakt, geserveerd met een verrukkelijke tonijnmayonaise. Perfect op een ciabattabroodje!


        Kooktips voor je vitello-tonnato-burger:

        • bereiden: maak je sausje al ruim van tevoren. Je kunt dan ook je hamburgers al vormen en klaarleggen in de koelkast.
        • combineren: wij serveren onze vitello-tonnato-burger niet alleen met gemengde sla, maar we maken er meteen een complete Italiaanse maaltijd van. Er gaan kapperappeltjes bij en gemarineerde artisjokkenharten, olijven, etc.

          Recept: zo maak je zelf een vitello-tonnato-burger met allerlei heerlijke groenten!


          4. Zoek je nog een groentegerecht dat je tijdens je BBQ kunt serveren? Maak dan mijn gegrilde courgetteplakjes. Die marineer je ná het grillen nog een paar uurtjes in geurige olijfolie met citroen, knoflook en heel veel verse kruiden! Top!


          Kooktips voor je gegrilde en gemarineerde courgettes:

          • bereiden: hoe langer je je courgetteplakjes marineert, hoe lekkerder ze worden!
          • combineren: bij een mediterrane BBQ - bijvoorbeeld bij de vitello-tonnato-burgers van hierboven - zijn deze courgetteplakjes een must, maar ze smaken ook perfect bij elke andere mediterrane maaltijd. Of serveer ze als tapa

          Recept: zo maak je zelf gegrilde courgette, heerlijk gemarineerd!


          5. Een stoofpotje in de zomer? Jazeker! Dit Italiaanse draadjesvlees van botermalse sukadelapjes in een saus met heerlijke verse tomaten en tuinkruiden kan bijna niet zomerser! 


          Kooktips voor je sukadelapjes in een Italiaanse tomatensaus:

          • bereiden: ben je een thuiswerker? Laat dan je stoofpotje lekker pruttelen terwijl je aan het werk bent. Geen thuiswerker? Maak je stoofvlees de avond voordat je het serveert.
          • combineren: lekker én makkelijk om erbij te serveren: ovenaardappeltjes of krieltjes in de schil uit de oven

          Recept: zo maak je zelf het allerlekkerste Italiaanse draadjesvlees met heel veel tomatensaus


          Recept: zo maak je zelf verse ovenaardappeltjes


          Recept: zo maak je zelf krieltjes in de schil uit de oven


          6. Wil je nog zo'n zomers Italiaans recept? Mijn ovenschotel met aardappel, tomaat, paprika en zachte, gesmolten mozzarella zorgt elke dag weer voor topscores op dit blog! Weten waarom? Maak hem maar eens! 


          Kooktips voor je mozzarellaschotel:


          Recept: zo maak je zelf Italiaanse mozzarellaschotel met aardappels, tomaten en paprika


          Recept: zo maak je zelf Italiaanse tomatenbouillon met basilicum en olijfjes


          Recept: zo maak je zelf romige soep van tomaten, paprika en mediterrane kruiden


          Recept: zo maak je zelf een heerlijk kopje versgemaakt cappuccinoroomijs!



          7. In de zomer eten wij hier elke week wel een maaltijdsalade. Deze week stond er een krieltjessalade op het menu. Met grote flakes warmgerookte zalm, waterkers en verse dille. Zo lekker dat ik dacht: díe gaat op het lijstje voor je Culinaire Bagage voor juni! 


          Kooktips voor je krieltjessalade met warmgerookte zalm:

          • bereiden: deze salade is niet alleen lekker, fris en gezond; hij is ook nog eens snel klaar!
          • combineren: serveer je krieltjessalade met warmgerookte zalm ook eens als onderdeel van een koud buffet of een tapastafel! 

          Recept: zo maak je zelf een maaltijdsalade met krieltjes, gerookte zalm, waterkers en dille


          8. Er zijn weer volop aardbeien, dus profiteer daarvan deze maand! Eén van mijn favoriete aardbeienrecepten is een bakrecept: ik maak graag Britse high tea scones, die ik in deze tijd van het jaar beleg met verse zomerkoninkjes en room. 


          Baktips voor je scones met verse aardbeien:

          • bereiden: een paar jaar geleden schreef ik een speciaal blog met heel veel baktips voor scones. Een aanrader om eerst te lezen voordat je begint met bakken! 
          • combineren: je aardbeienscones zijn natuurlijk heerlijk bij een gewone kop thee, maar bouw er ook eens een hele zomer high tea omheen met o.a. sandwiches, koekjes, cake en nog meer zomerfruit! Gezellig!

            Recept: zo bak je zelf high tea scones met verse aardbeien en room


            De lekkerste zomerse high tea maak je zelf!


            9. In juni begint het kersenseizoen! Wat mij betreft zijn kersen veruit de lekkerste seizoensvruchten. Ik eet ze uit de hand, ik bak ermee, ik kook ermee. 


            En ik bak er pannenkoekjes mee! Hele kleine, luchtige minipannenkoekjes, die ik besmeer met kersenjam en daarna beleg met dikke, zwarte kersen. Helemaal bovenop spuit ik liefst nog een toefje room. Verrukkelijk! Bak jij deze pannenkoekjes ook deze maand?


            Kooktips voor je minipannenkoekjes met verse kersen:

            • bereiden: je kunt je minipannenkoekjes ruim voordat je ze serveert al bakken, want ze zijn het lekkerst halfwarm of op kamertemperatuur!
            • combineren: deze kersenpannenkoekjes zijn heerlijk als dessert (met een aantal tegelijkertijd), bij de thee of bij een high tea, brunch of picknick! 

            Recept: zo maak je zelf kleine pannenkoekjes met verse kersen en room


            10. Zin in een pittig gerecht deze maand? Ga voor curry! Wat dacht je van een romige, lichtpikante Indiase kipcurry, een zogenaamde butter chicken? Gegarandeerd minstens zo lekker als in een restaurant! 


            Kooktips voor je eigen butter chicken:

            • bereiden: ik maak mijn butter chicken meestal al een dag voordat ik hem serveer. Supermakkelijk, want dan hoef ik hem later alleen nog maar op te warmen. 
            • combineren: een Indiase kipcurry eet je met basmatirijst. Meestal kruid ik mijn rijst met wat extra geelwortel en een paar lepels korianderzaadjes. Ook lekker bij je curry: naanbrood! En vooraf serveer je natuurlijk (kant-en-klare) pappadums met raita en/of een spicy chutney.  

            Recept: zo maak je zelf butter chicken: een romige Indiase kipcurry


            Kook ze deze maand! 


            Geen opmerkingen: