woensdag 12 september 2018

Verse tomatensoep met tuinkruiden en gehaktballetjes

Hou jij ook zo van gezonde, verse tomatensoep? De zomertomaten van nu zijn er ideaal voor! 

De soep is op zijn allerlekkerst met veel tuinkruiden, een flinke scheut extra vergine olijfolie én - niet te vergeten - malse, rulle zelfgemaakte gehaktballetjes!


Ik maakte vorige week nog een flinke portie. Alles wat niet in één keer opging, vroor ik in. Zo ben ik straks in de herfst ook nog verzekerd van een lekker kopje zomer!

Zelf aan de slag? Onder mijn blog vind je het recept mét een paar tips voor verrukkelijke bijgerechten!


Verse tomatensoep met tuinkruiden en gehaktballetjes


Een nieuw studiejaar


We zagen er de afgelopen paar weken overal beelden van: het nieuwe studiejaar is weer begonnen.

Maar voor de jonge eerstejaarsstudenten startte het studie-avontuur al veel eerder. Ze wilden allemaal op kamers!


Kamer-zoek-perikelen


Makkelijker gezegd dan gedaan. Vind zo'n kamer maar eens! Tientallen websites bezoeken, bedelen op social media, appjes sturen, telefoontjes plegen naar vrienden, vrienden van vrienden en vrienden van vrienden van vrienden, taarten uitdelen en hospiteren, hospiteren, hospiteren; alles werd ook deze zomer weer uit de kast getrokken! Ik zag het overal om me heen gebeuren. Jij ook?

Dan begrijp je dat mijn gedachten regelmatig weer uitgingen naar mijn eigen avonturen, jaren geleden.


Klus-kamers


De eerste kamer die me werd aangeboden was bij een oude meneer, die meteen wilde dat ik ook voor hem ging koken, schoonmaken, etc. Vooral over dat etc. was mijn moeder hevig verontrust...

De tweede kamer ben ik, na 200 km gereden te hebben, zelfs gaan bezichtigen. Het bleek te gaan om een achterkamer bij een soort help-mijn-man-is-klusser-gezin! Je kunt je vast wel een voorstelling maken van hoe 'mijn' kamer er uitzag. Mooi niet dus!

Na veel bloed, zweet en tranen betrok ik een zolderkamer zo'n 10 kilometer fietsen van de uni. Mijn vader legde er een vloerbedekking in en installeerde een deur(!). En langs zijn neus weg gaf hij me een presentje: een stevig, dik touw dat ik zou kunnen gebruiken om uit het raam te klimmen als de wel erg belabberde elektrische bedrading zou vlamvatten.


Mijn eerste 'uitzet'


Aan mijn moeder de schone taak om mij te adviseren over de te kopen 'uitzet'. 

Zo noemde je dat toen, alle spulletjes die je nodig had om een mini-huishouden op te starten. 

Een knaloranje plastic spatel, een houten snijplank, het aardappelschilmesje; die heb ik allemaal nog steeds. Ma wist waar ze moest zijn voor kwaliteit!


Oranje passe-vite


Laatst kwam ik het lijstje nog ergens tegen - mijn moeder bewaarde echt bijna alles - waar de absoluut noodzakelijke eerste levensbehoeften op stonden. 

Met op de tiende plek: een passe-vite! Van mijn spaargeld kocht ik een budgetvriendelijk exemplaar. Van, jawel, weer knaloranje plastic!

Zijn er nu mensen die niet weten waar ik het überhaupt over heb? Daar kan ik wel in komen! Zo vaak zie je een dergelijk apparaat niet meer in de keukens van nu. 

Misschien komen de woorden 'roerzeef' of 'passeerzeef' je bekender voor. Hoe dan ook, je gebruikt zoiets om groenten of fruit te passeren om er een fijne saus of soep van te maken. 

Echt handig hoor, maar of we dat tegenwoordig nou een eerste levensbehoefte zouden noemen voor een student met een smalle beurs...

Foto 1: passe-vite, roerzeef, passeerzeef. Kies je eigen naam maar!


Passe-vite


Studentensoep


Wat mijn moeder natuurlijk wist, was dat ik dol was op tomatensoep met balletjes. En ze was er vast van overtuigd dat ze me goed genoeg had opgevoed om geen genoegen te nemen met de brouwsels van meneer Unox.

En daarmee sloeg ze de spijker op zijn kop. Al in mijn allereerste week waagde ik me aan mijn lievelingssoep. Ik kocht een kilo tomaten, wat gedroogde kruiden, een paar ons gehakt en ging aan de slag.

Een recept had ik niet, maar ik had mijn moeder deze soep al zo vaak zien maken. Ik sneed mijn tomaten in partjes en hup, de passe-vite in! En dan maar draaien, en draaien, en draaien, en draaien...

Wat viel me dat tegen. Die ma van mij moest echt spierballen hebben; het werk was loodzwaar. En er kwam nauwelijks sap uit mijn tomaten.

Hulplijn gebeld dus maar. Bleken de tomaten eerst gekookt te moeten worden in een bodempje water. Als ik dat geweten had!


Hét recept voor verse tomatensoep


Voor al degenen die dezelfde fout gemaakt zouden hebben zonder recept (geef het maar toe), volgt hieronder een uitgebreide beschrijving van hoe je deze soep het beste maakt. En een recept voor de overheerlijke gehaktballetjes!


Niet zonder passe-vite!


Je ziet op de foto's dat ik inmiddels afscheid heb genomen van de oranje zeef. Maar niet zonder een nieuw, zij het steviger, exemplaar te hebben aangeschaft. Want eerlijk is eerlijk, ma: ik kan nog steeds niet zonder passe-vite! En je tomatensoep blijft een topper!

Foto 2: de gare tomaten laten zich moeiteloos pureren. En alle velletjes en pitten blijven boven in de zeef achter!


Tomaten pureren


Foto 3: de gezonde, superverse basis voor mijn zelfgemaakte tomatensoep!


Gezonde basis voor een verse tomatensoep


Foto 4: aan tafel!


Recept Verse tomatensoep met tuinkruiden en gehaktballetjes


Hoe maak je zelf verse tomatensoep met tuinkruiden en gehaktballetjes?


Ingrediënten voor een voorgerecht voor ±20 personen of een maaltijdsoep voor ±10 personen:


Voor de soep:

  • 2,5 kg rijpe, smaakvolle soeptomaten
  • ±2,5 liter krachtige, niet te flauwe rundvleesbouillon (kan van bouillonblokjes) 
  • 2 grote blikjes tomatenpuree
  • 3 eetlepels fijngehakte tijmblaadjes 
  • 6 eetlepels fijngehakte basilicumblaadjes 
  • 1,5 theelepel gedroogde oregano
  • 3 theelepels gedroogde marjolein 
  • 1/2 theelepel gedroogde salie
  • een schepje poedersuiker (hoeveelheid afhankelijk van de smaak van de tomaten) 
  • versgemalen zwarte peper
  • 2 à 3 teentjes knoflook uit de pers (optioneel)
  • een scheut extra vergine olijfolie

    Voor de gehaktballetjes:

    • 1 kg fijn, mager rundergehakt
    • 2 eetlepels fijngehakte basilicumblaadjes
    • 1 eetlepel fijngehakte rozemarijnnaaldjes 
    • 2 eetlepels fijngehakte tijmblaadjes
    • 2 theelepels gedroogde marjolein
    • 1/2 theelepel gedroogde dragon
    • 1 teentje knoflook uit de pers (optioneel)
    • ±12 eetlepels paneermeel
    • 1 ei
    • zout en versgemalen zwarte peper
    • een beetje olijfolie voor het bakken van het proefgehaktballetje

    Bereiding:

    1. Snijd de tomaten in kwarten en leg ze in een pan met een bodempje water. Leg het deksel op de pan. Breng het water aan de kook en laat de tomaten gedurende een kwartier wat zachter worden. Draai de tomaten door een passe-vite.
    2. Schenk de tomatenpulp bij de vleesbouillon. Voeg de tomatenpuree, de kruiden, de suiker, de peper en eventueel de knoflook toe. Breng de soep aan de kook. Proef de soep en voeg eventueel nog wat kruiden, suiker, water en/of een vleesbouillonblokje toe.
    3. Vermeng alle ingrediënten voor de gehaktballetjes (behalve de olijfolie).
    4. Maak even een klein proefgehaktballetje en bak dit in wat olie. Proef goed en voeg eventueel nog wat zout en/of peper toe aan het gehakt.
    5. Vorm van het gehakt kleine gehaktballetjes en laat deze garen in de kokendhete soep.
    6. Draai het vuur uit en maak de soep af met een scheut extra vergine olijfolie. 

    Tips:

    1. Heb je geen verse tuinkruiden in huis? Vervang dan elke eetlepel versgehakte kruiden door een theelepel gedroogde kruiden. Oregano kun je sowieso het beste in gedroogde vorm gebruiken; zo heeft het kruid meer smaak. Marjolein is erg lekker vers, maar moeilijk te krijgen. Heb je toevallig marjolein in je tuin, vervang dan elke theelepel gedroogde marjolein door 1 eetlepel versgehakte. Hetzelfde geldt voor de salie en de dragon.
    2. Welk bijgerecht serveer jij het liefst bij je tomatensoep? Wij gaan meestal voor hartige scones! Echte aanraders zijn mijn scones met zongedroogde tomaten en basilicum, belegd met mozzarella. Ook lekker: krokante bagel chips met knoflook en basilicum, flinterdunne toast van gekruid pizzadeeg en gegrild knoflookbrood

    Scones met zongedroogde tomaten en basilicum


      Bagel chips met knoflook en basilicum


      Flinterdunne pizzatoast


      Gegrild knoflookbrood

      Geen opmerkingen: