dinsdag 13 februari 2018

De allerlekkerste pannenkoekrecepten voor Pancake Day

Ik was het bijna vergeten: vandaag is het Pancake Day! Althans in de UK. 


Vier jij dat feest een beetje mee door vanavond pannenkoeken te bakken? Hieronder vind je mijn allerlekkerste pannenkoekrecepten. Welk recept kies jij?


Wil je weten wat Pancake Day precies is? Lees dan zeker even door. Ik zal vast een tipje van de sluier oplichten: dan rennen mensen door de straten met pannen met pannenkoeken erin... 



Versgebakken flensjes


Vastenavond, de dag voor het begin van de vastenperiode


Op Aswoensdag, morgen dus, begint in de christelijke wereld de vastenperiode die bijna 7 weken duurt; tot Pasen. Tegenwoordig speelt dit niet meer zo, maar vroeger werd iedereen geacht gedurende die weken soberheid in acht te nemen, met name op het gebied van eten.


Het opmaken van het eten voor de vasten


Alle 'vette' ingrediënten moesten voor het aanbreken van de vasten opgemaakt worden. In Groot-Brittannië deden de gelovigen dat door het bakken van pannenkoeken. Daar gingen alle resterende eieren, vetten en melk in.

De Britten bakten altijd dunne pannenkoeken, die werden omgedraaid door ze omhoog te gooien in de lucht. Na het bakken werd de lekkernij overgoten met golden syrup of suiker met citroensap.


Shrove Tuesday


Op Vastenavond gebeurde er in Engeland nog iets anders: alle mensen gingen naar de kerk voor een biecht vlak voor de vasten. Daarna werden hun zonden hun vergeven: they were shriven, zoals de Engelsen dat noemen. Voordat de kerkelijke ceremonie van Shrove Tuesday begon, luidden de kerkklokken om de gelovigen naar de kerk te roepen.


Shrove Tuesday en Pancake Day komen samen in de Pancake Races


Het verhaal gaat dat er ver terug in de Middeleeuwen een vrouw was, die druk bezig was met het bakken van pannenkoeken toen de klokken luidden voor de Shrove Tuesday kerkdienst. Met haar schort nog aan rende ze met haar koekenpan met een pannenkoek erin naar de kerk. Onderweg gooide ze de koek in de lucht, zodat die niet zou aanbranden in de nog hete pan.

Daaruit zou het gebruik ontstaan zijn van de Pancake Races: mensen rennen door de straten van hun dorp of stad met een schort om en een pan met pannenkoek in hun hand. Al rennend moeten ze regelmatig hun pannenkoek omhoog gooien. Hoe leuk is dat!


Pancake Races op de school van mijn dochter


Omdat mijn dochter Petra in Maleisië (toen wij daar woonden) op een school zat met veel Engelse kinderen, werd daar elk jaar weer Pancake Day gevierd mét een heuse Pancake Race. Vooraf bakte ik dan een pannenkoek - een hele stevige, daar zorgde ik wel voor - en ik gaf haar de lichtste pan mee die ik in huis had; ze was toen pas een jaar of zeven, acht. De races op school zorgden altijd voor veel hilariteit en gezelligheid. Prachtig! Tijdens het rennen en opgooien van de pannenkoeken sneuvelden heel wat koeken al ruim voor de finishlijn! Lachen. Wat heb ik daar een hoop goede herinneringen aan!

's Avonds thuis was het daarna ook pannenkoekendag. Petra mocht mee helpen bakken. We bakten altijd een flinke stapel en dan was het smikkelen geblazen! 


Mijn favoriete pannenkoekrecepten


Ben je na het lezen van dit blog van plan om ook pannenkoeken te bakken vanavond? Hieronder vind je een aantal heerlijke recepten! Ik wens je een gezellige avond!


Flensjespakketjes gevuld met gekaramelliseerde appeltjes



Chocoladeflensjes met kersen en stracciatellaroomijs



Pannenkoekjes met appel en rumrozijnen



Limburgse keersekeukskes



Boerenkoolpannenkoekjes



Limburgse aardappelpannenkoekjes met gerookte forel



Turkse courgettepannenkoekjes


Geen opmerkingen: