woensdag 12 februari 2020

Harissamayonaise: snel gemaakt en betoverend lekker!

Ja, ik weet het: er staan al behoorlijk wat mayonaisesausjes op mijn blog.


Knoflooksaus met veel verse kruiden, zelfgemaakte truffelmayonaise en honing-mosterdmayonaise, Argentijnse salsa golf, om er maar een paar te noemen. 


Ik begrijp het volkomen als je denkt: daar komt ze weer met zo'n sausjesrecept...


Maar toch, ik kan het niet over mijn hart verkrijgen dit recept voor harissamayonaise voor je achter te houden. En daar heb ik zo mijn redenen voor!


De naam 'harissamayonaise' klinkt alsof je alleen maar een paar theelepels harissa door je mayonaise zou hoeven te roeren om een lekker sausje te maken. Dat zou je zelf ook wel kunnen bedenken, toch?

Maar dat is nou juist het punt: toen ik dat deed en het resultaat proefde, vond ik dat er nog iets ontbrak!

En dus begon ik - op mijn gevoel, zo kook ik meestal - wat meer ingrediënten toe te voegen. Gefruite sjalotjes, wat extra knoflook, een snufje komijn, pimentón(-flakes), platte peterselie. Totdat ik de perfecte saus had gecreëerd: hij is aromatisch, kruidig, pikant, een beetje rokerig, fruitig...

En hij smaakt voortreffelijk bij de Marokkaanse gehaktballetjes (met ook wat harissa erdoorheen) waar ik je de vorige keer het recept voor gaf. En bij verse frietjes (al dan niet uit de oven), ovenaardappeltjes, op een wrap, op een sandwich, met kip, vlees, vis, gegrilde groenten, als dipsaus bij rauwe groenten, etc.

Toch maar een keer proberen dan, dit zoveelste sausjesrecept? Ik adviseer je: laat je betoveren door de kruidige smaken! En geniet!



Recept Harissamayonaise: snel gemaakt en betoverend lekker!


Harissamayonaise: snel gemaakt en betoverend lekker!


Ingrediënten:

  • 2 sjalotjes
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 teentje knoflook
  • 1/2 theelepel gemalen komijnzaadjes
  • 4 flinke eetlepels mayonaise
  • ±4 theelepels harissa (de hoeveelheid hangt af van de harissa die je gebruikt; ik gebruikte voor dit recept de milde harissa van Souq)
  • 2 eetlepels fijngehakte platte peterselie
  • 1/2 theelepel pimentón
  • 1/2 theelepel pimentón-flakes
  • eventueel nog wat zout en/of poedersuiker (afhankelijk van de harissa en de mayonaise die je gebruikt)

Bereiding:

  1. Snipper de sjalotjes fijn.
  2. Fruit de uitjes zachtjes in de olijfolie totdat ze lichtgeel kleuren. Voeg dan de knoflook toe en fruit die nog 1 minuut mee. De komijn mag de laatste halve minuut meefruiten.
  3. Laat de uitjes een beetje afkoelen. 
  4. Vermeng vervolgens alle ingrediënten; je hoeft alleen maar zout en/of poedersuiker toe te voegen als je dat zelf - na het proeven - lekkerder vindt.
  5. Als je dat wilt kun je wat pimentón-flakes en gehakte peterselie achterhouden om je harissamayonaise mee te garneren. 

Tips:

  1. Wil je alles weten over harissa? Lees dan het blog dat ik schreef bij mijn Marokkaanse gehaktballetjes!
  2. Zo aan het einde van dit recept wil ik je graag nog een keer lekker maken voor de gerechten op mijn blog waar je harissamayonaise bij kunt serveren. 😉 Eerst maar even de links en dan daaronder de foto's: de Marokkaanse gehaktballetjes, de verse frietjes, de ovenfriet en de ovenaardappeltjes!

Marokkaanse lamsgehaktballetjesKrokante verse frietjes


Ovenfrietjes zijn heerlijk!


De allerlekkerste ovenaardappeltjes

Geen opmerkingen: