donderdag 20 februari 2020

Cinnamon swirl cake: een verdraaid lekkere tulband met een marmering van kaneelsuiker!

Kaneel in een cake? Yes please!


Maar dan niet egaal door het deeg heen geklopt, maar erdoorheen gemarmerd! 


Ik bedacht een - fantastisch - recept voor zo'n cake!


Het basisidee voor het gemarmerde gebak deed ik op op Pinterest.

Maar natuurlijk gaf ik er mijn eigen draai aan. Figuurlijk én letterlijk.
Een kaneel-draai.
Of in het Engels: een cinnamon swirl.

Het resultaat? Een luchtige en sappige tulband. Mét dus die cinnamon swirl!

Ga jij hem ook bakken, mijn cinnamon swirl tulband? Het recept is supermakkelijk: je draait er je hand niet voor om!


Recept Cinnamon swirl cake: een verdraaid lekkere tulband met een marmering van kaneelsuiker!


Nog even terug naar mijn inspiratiebron: Pinterest!


Ben jij ook een fan van Pinterest?


Social media zijn razend populair en lijken zelfs elk jaar opnieuw weer populairder te worden. Geef maar toe: zit jij niet op Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn?

Of misschien wel op Pinterest? Het schijnt dat maar liefst 3,5 miljoen Nederlanders Pinterest gebruiken. Ik ben er daar in elk geval één van!


Pinterest


Pinterest is zelfs mijn favoriete social medium! 


Waarom?

Pinterest is als social medium een vreemde eend in de bijt.

Want je gebruikt Pinterest niet alleen om ervaringen te delen, maar ook als:
  • zoekmachine
  • bewaar-prikbord voor je favoriete links
  • inspiratieplatform
  • trendwatcher
Maar het belangrijkste is: Pinterest werkt niet met teksten, maar met plaatjes, foto's!

Daardoor zie je in één oogopslag wat voor vlees - of cake/groente/soep of broek/keukentafel/vakantiebestemming - je in je kuip hebt!

Ben je (nog) niet bekend met Pinterest? Lees dan vooral nog even verder; dan vertel ik je er alles over. En ik verklap je hoe Pinterest me voor mijn recept van vandaag inspireerde!


Zo ziet Pinterest er uit!


Eerst een plaatje, zodat je kunt zien hoe een gemiddelde Pinterest-pagina er uitziet. Dit is een screenshot van een deel van mijn bord 'Seizoensrecepten voor Januari en Februari'. Recepten en culinaire ideeën dus die ik zelf heb opgeslagen om te bewaren voor later.


Mijn Pinterest-bord Seizoensrecepten voor Januari en Februari


Pinterest als zoekmachine!


Als ik op zoek ben naar ideeën voor recepten, maar ook voor mode, woninginrichting, reizen, etc., ga ik vaak nog eerder naar Pinterest dan dat ik Google raadpleeg.

Ik type mijn zoekwoord in en meteen verschijnen er honderden en soms wel duizenden plaatjes met de meest interessante suggesties! Geen vage teksten, maar foto's die razendsnel een duidelijke indruk geven van de webpagina's waar ze naartoe leiden. Zo vind ik supersnel wat ik zoek!


Pinterest-borden vol met leuke ideeën om te bewaren!


Alle ideeën die me bevallen sla ik met één muisklik - of tik op het scherm - op in mijn account.

Op een 'bord'. Zo heet een bestand met bewaarde plaatjes in Pinterest. Ik 'pin' al mijn favorieten op een soort virtuele prikborden, die ik ook nog zelfgekozen namen kan geven.

Wil ik later een pin terugkijken? Door de foto's op het bord vind ik ze makkelijk terug!


Pinterest-borden vol met culinaire inspiratie!


Je begrijpt natuurlijk dat voor mij 'recepten' de belangrijkste categorie vormen van ideeën die ik op Pinterest verzamel.

Van recepten kan ik nooit genoeg krijgen.

De laatste paar jaar heb ik maar liefst 51 borden aangemaakt met recepten. Voor borrelhapjes, gebak, stoofpotjes, high tea, verwenbroodjes, noem maar op.

Op dit moment heb ik al meer dan 17.000 recepten opgeslagen!


Een paar van mijn Pinterest-borden


Nieuwsgierig naar mijn Pinterest-borden?


Wil jij ze ook eens bekijken? Als je al een Pinterest-gebruiker bent, kun je nu meteen naar het Culinaire-Bagage-account gaan en uitgebreid rondsnuffelen op mijn borden! Doen!

Wie weet, staan er nog culinaire links tussen, die je zelf graag wilt opslaan...


Het Pinterest-account van Culinaire Bagage


Pinterest als inspiratieplatform!


Ben je niet specifiek op zoek naar iets en heb je ook (nog) geen borden aangemaakt op Pinterest? Geen probleem. Ook dan kun je het medium gebruiken.

Geef Pinterest door in welke categorieën je geïnteresseerd bent en het programma maakt een persoonlijke startpagina voor je aan. Om je te inspireren!


Wat is er trending op Pinterest?


Je krijgt op je startpagina plaatjes te zien van wat andere gebruikers binnen jouw categorieën bewaard hebben en dus interessant vonden.

Met andere woorden: je ziet in één oogopslag wat er trending is binnen jouw interessesfeer!

Zo gebruik je Pinterest dus als jouw persoonlijke trendwatcher!


Wat is er trending op culinair gebied?


Voor een blogger is die trendinformatie goud waard. Als ik regelmatig mijn Pinterest-startpagina open, blijf ik automatisch bij over wat er in de culinaire wereld speelt. Zonder allemaal dure kooktijdschriften te hoeven aanschaffen.

En met die informatie kan ik jullie weer voeden. Letterlijk!


Trending cinnamon rolls!


En zo komen we eindelijk bij het recept van vandaag!

Het was me al heel vaak op mijn startpagina opgevallen dat cinnamon rolls de laatste tijd zeer geliefd zijn: broodjes van opgerold deeg met een vulling van aromatische, zoete kaneelsuiker.

Zoek ernaar op Pinterest en de hoeveelheid zoekresultaten is eindeloos...


Op Pinterest zoeken naar 'cinnamon rolls' geeft veel resultaten!


Heerlijk! Ook ík kan de befaamde rolls met hun heerlijke cinnamon swirl niet weerstaan...

Maar het leek me nog lekkerder om een cake te bakken in de trant van de kaneelbroodjes!


En dus bakte ik een cake met een cinnamon swirl erdoorheen!


Ik klopte een cakebeslag dat ik vaker gebruik. Bijvoorbeeld voor mijn verrukkelijke citroentaart. Alleen ging er nu natuurlijk geen citroen doorheen.

En ik paste de hoeveelheden aan aan de inhoud van de tulbandvorm die ik voor mijn cake wilde gebruiken.

Bijzonder aan dit beslag is dat het niet gemaakt wordt met 100% roomboter. Ik vervang een deel van de boter door zonnebloemolie. De neutrale smaak van de olie tast de roomboterervaring niet aan, maar geeft de cake wel een lekkerdere structuur dan een roombotercake. De olie stijft na het bakken niet op en daardoor wordt de cake supersmeuïg en sappig!


Maar het bijzonderst aan mijn cinnamon swirl tulband is: door het deeg heen lopen allemaal marmeradertjes van verrukkelijke, aromatische kaneelsuiker!


Ik maak die kaneelsuiker door bruine basterdsuiker te mengen met - in mijn geval versgemalen; zie mijn eerdere blog hierover - Ceylon-kaneel. Je weet niet wat je proeft, zo lekker!


Ik maal mijn kaneel altijd vers!


Heb ik je voldoende geïnspireerd om mijn recept een keer te proberen? Ga dan meteen aan de bak! Hieronder vind je het complete recept.

Komt het vandaag niet uit, maar wil je dat mijn recept voor cinnamon swirl cake niet in het vergeethoekje terechtkomt?


Maak dan een Pinterest-account aan - als je dat nog niet had - en pin mijn recept op je eigen bakreceptenbord! 


Ik ga dat nu in elk geval meteen doen! 


Misschien starten we samen met onze pins wel een heuse cinnamon-swirl-cake-trend op Pinterest!


Cinnamon swirl cake: een verdraaid lekkere tulband met een marmering van kaneelsuiker!



Cinnamon swirl cake: een verdraaid lekkere tulband met een marmering van kaneelsuiker!


Ingrediënten voor een tulbandvorm met een inhoud van ±2 liter:


Voor het cakebeslag:

  • 100 gram zachte roomboter + een beetje extra boter voor het invetten van de bakvorm
  • 150 gram zonnebloemolie
  • een snufje zout
  • 240 gram witte basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 5 grote eieren (maat L)
  • 250 gram zelfrijzend bakmeel + een beetje extra meel voor het bestuiven van de bakvorm

Voor de kaneelsuiker:

  • 75 gram bruine basterdsuiker
  • 2 theelepels - liefst versgemalen - Ceylon-kaneel (zie mijn eerdere blog)

Bereiding:

  1. Verwarm de oven (bij voorkeur een oven zonder heteluchtcirculatie, dus met onder- en bovenwarmte) voor tot 160°C.
  2. Vet een tulbandvorm met een inhoud van ±2 liter (je kunt de inhoud van je bakvorm meten door er met een litermaat water in te gieten) in met wat zachte boter. Dat gaat het makkelijkst met een bakkwast. Bestuif de boter met een paar lepels zelfrijzend bakmeel. Er mag geen plekje onbedekt zijn, want daar kan de cake later tijdens het lossen blijven plakken aan de wand van de bakvorm.
  3. Vermeng de ingrediënten voor de kaneelsuiker.
  4. Maak vervolgens het cakebeslag. Klop daartoe de boter, de olie en het zout samen romig.
  5. Voeg de twee soorten suiker toe en klop nog even door totdat het geheel lekker smeuïg is.
  6. Voeg één voor één de eieren toe en klop elke keer totdat de eieren helemaal zijn opgenomen. Het mengsel moet heerlijk luchtig en licht worden.
  7. Zeef het zelfrijzend bakmeel boven de beslagkom.
  8. Klop of schep het meel door het beslag.
  9. Verdeel het beslag in 3 porties, waarvan er één iets groter is dan de andere twee.
  10. Verdeel de grootste portie over de bodem van de tulbandvorm.
  11. Strooi de helft van de kaneelsuiker over het beslag, zodat er mooi laagje ontstaat.
  12. Neem een cocktailprikker en 'swirl' de kaneelsuiker her en der door de onderliggende laag beslag. Roer niet te veel, want dan gaat de kaneelsuiker volledig oplossen in het beslag en dat is niet de bedoeling. Er moeten echt laagjes suiker tussen het deeg blijven zitten. Roer ook niet te diep, want dan beschadig je de boter-en-meel-laag op de bakvorm. 
  13. Dek de suikerlaag af met nog een laag beslag. En dan weer een laag kaneelsuiker, waar je weer kort met een prikker in draait.
  14. Tot slot mag de laatste laag beslag erbovenop.
  15. Zet de bakvorm op een rooster net even onder het midden van de oven. Bak de cake in ongeveer een uur gaar. Draai op het laatst eventueel de oven 10° lager als de tulband te donker dreigt te worden. Een goede tulband heeft een heel dunne, lichtbruine korst.
  16. Prik met een satépen in de tulband om de gaarheid te testen. Er mogen wat kruimeltjes deeg aan de satépen blijven hangen, maar geen vochtig beslag.
  17. Neem de gare cake uit de oven en laat hem 5 minuten een beetje afkoelen. Leg een bakrooster omgekeerd op de bovenkant van de bakvorm en draai rooster en bakvorm samen om. Zo stort je de cake op het rooster.
  18. Laat de cake verder afkoelen en leg hem daarna op een serveerschaal. 

Tips:


Deze cinnamon swirl tulband smaakt perfect bij een goede kop thee of koffie. Maar heb je er al eens aan gedacht hem ook te bakken voor je high tea, een feestelijke brunch of een picknick?
Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer cakes bakken? Volg dan de link 'cake' of klik meteen door naar de populairste cakes van mijn blog:
Hieronder vast de foto's van deze heerlijke baksels!


Verrukkelijke marmercake!


Walnotentulband


Citroentulband met citroenglazuur

Geen opmerkingen: