zondag 2 februari 2020

Je Culinaire Bagage voor Februari: de Maand in 10 Recepten!

Vanmorgen zat ik aan dit blog te werken, toen mijn oog opeens viel op de datum die boven het blog zou gaan verschijnen:

zondag 2 februari 2020


Bijzonder!
Of begrijpen jullie niet wat ik bedoel? Wacht, ik zal het even anders schrijven:

02-02-2020


Apart, toch?! Of doet jullie dat nog steeds niets...
Ach, misschien ben ik ook een beetje vreemd, maar ik heb iets met cijfertjes. Voor mij is zo'n datum - als een palindroomgetal met alleen maar tweeën en nullen - op zijn minst in het oog springend. Eigenlijk zelfs behoorlijk opmerkelijk. Sterker nog: ik zag hem meteen als een uitnodiging om van deze dag iets heel speciaals te maken!

Ook mijn blog van deze dag mocht van mij iets specialer uitvallen dan anders. Daarom zette ik meteen maar een tandje bij tijdens het schrijven ervan! Ik hoop dat jullie dat hieronder gaan merken!

Waar mijn blog van deze tweede februari 2020 over gaat?
Het is de tweede (!) editie van mijn nieuwe seizoensreceptenrubriek!

Ik presenteer jullie: een nieuwe portie Culinaire Bagage! Februari 2020 in 10 recepten! Geheel in lijn met mijn voornemens hierboven zijn dat alleen maar toppers geworden! 


Met als meest opvallende recepten mijn aanraders voor Valentijnsdag - heerlijk zoete en brosse kaneelhartjes en - voor carnaval - authentiek Limburgs zuurvlees! Twee gerechten die jullie zeker moeten maken.


Ook de andere 8 seizoensrecepten heb ik niet zomaar uit de losse pols geselecteerd: ze zijn heel populair op mijn blog!

Welk recept gaan jullie maken? Of misschien maken jullie er zelfs twee... Of nóg meer!


Veel kook- en bakplezier in februari!


Je Culinaire Bagage voor Februari: de Maand in 10 Recepten!



1. Laat ik deze maand het spits afbijten met een recept voor Limburgs zuurvlees, één van mijn lievelingsrecepten. In mijn jeugd maakte mijn moeder altijd tijdens de carnavalsdagen - en ook vaak voor andere feestelijke gelegenheden - een grote pan van dit fantastische stoofvlees; samen met een enorme portie verse friet! Met veel vrienden om de tafel maakten we er dan een gezellige boel van. Ook voor niet-carnavalsvierders geldt: Limburgs zuurvlees móet je ooit geproefd hebben.


Kooktips voor Limburgs zuurvlees:

  • bereiden: ook ik maak altijd grote porties zuurvlees in één keer; ideaal om in te vriezen!
  • combineren: in Limburg is een zuurvlees-maaltje niet compleet zonder friet, liefst verse zelfgemaakte friet; die je overigens makkelijk een dag voordat je hem serveert al kunt voorbakken!

Recept Authentiek Limburgs zuurvlees, zoervleis


Recept Versgebakken frietjes


2. En dan ook maar meteen die andere februari-top-aanrader: kaneelhartjes voor Valentijnsdag! Verras je Valentijn met deze heerlijk brosse kaneelkoekjes gegarneerd met krokant amandelschaafsel en fijne greinsuiker. Romantisch én lekker!


Baktips voor je Valentijnskoekjes:

  • bereiden: bak je koekjes gezellig samen op Valentijnsdag en smul er daarna lekker van of bak ze een of twee dagen van tevoren al als dat beter uitkomt; bewaar je kaneelhartjes in een goed afsloten koektrommel!
  • combineren: wil je helemaal over de top gaan, maak voor Valentijnsdag dan eens een complete high tea met niet alleen deze kaneelkoekjes, maar ook sandwiches en scones met room en jam (of verse aardbeien)!

Recept Geurige Valentijnskoekjes met kaneel, amandel en greinsuiker

High tea sandwiches met lichtpikante tonijnsalade

High tea scones met verse aardbeien en room


3. Liever geen koekjes bakken voor je Valentijn omdat hij of zij meer van hartig houdt? Dan heb ik nog een smikkeltip: maak voor je Valentijnsdiner gekonfijte kippenbouten, kippenbouten zachtjes gegaard in ganzenvet! Door het konfijten wordt het kippenvlees supersmaakvol en botermals. Daarna gaat de kip nog even de oven in voor een krokant korstje. Zo lekker heb je je kip nog nooit gegeten! Hiermee maak je gegarandeerd grote indruk op je (nieuwe) liefde!


Kooktips voor je gekonfijte kippenbouten:

  • bereiding: begin minimaal twee dagen van tevoren met dit recept
  • combineren: kippenbouten konfijt je in ganzenvet; dat ganzenvet is ook verrukkelijk om er aardappeltjes of - nog lekkerder - krieltjes in te bakken!

Recept Gekonfijte kippenbouten


Recept Krokante krieltjes, gebakken in ganzenvet


4. Zoek je nog een borrelhapje voor Valentijnsdag? Maak de dadel-pindaspread die ik - heel toepasselijk - voor het eerst at in restaurant 'Lieverd' in Scheveningen! 


Kooktips voor je dadel-pindaspread:

  • bereiding: begin een dag voor Valentijnsdag al met dit recept; de dadel-pindaspread is ook geschikt voor vegetariërs en veganisten
  • combineren: serveer je dadel-pindaspread met versgeroosterd pitabrood en geniet!

Recept Dadel-pindaspread met geroosterd pitabrood


5. In februari is natuurlijk niet elke dag een feestdag. Desalniettemin kunnen ook 'gewone', alledaagse gerechten fantastisch, bijna feestelijk, smaken! Wat dacht je van mijn ovenschotel met gegrilde casselerrib, blokjes aardappel en een romige mosterdsaus?! Kaarsjes op tafel en ook 15, 16, 17 of 18 (etc.) februari worden romantische dagen! 


Kooktips voor je casselerrib-ovenschotel met romige mosterdsaus:

  • bereiding: dit recept kun je bijna helemaal een dag van tevoren al voorbereiden als dat beter uitkomt
  • combineren: wij eten bij deze ovenschotel het liefst een frisse salade, zoals een wortelsalade of een wittekoolsalade

Recept Romige ovenschotel met gegrilde casselerrib, aardappels en mosterdsaus


Recept Wortelsla met honing-mosterddressing


6. Eet je in februari toch liever wárme worteltjes? Kies dan eens voor vrolijke regenboogworteltjes en rooster die in de oven met een lepel honing, wat verse tijm en balsamicoazijn! 


Kooktips voor je regenboogworteltjes uit de oven:

  • bereiding: koop voor dit gerecht echt worteltjes in alle kleuren, want elke kleur wortels heeft weer een beetje een andere smaak! 
  • combineren: regenboogworteltjes zijn altijd lekker, maar wij vinden ze het allerlekkerst bij winterse stoofpotjes, zoals het zuurvlees van hierboven, of bij mijn superpopulaire gehaktballetjes in biersaus met Maestrichter stroop

Recept In de oven geroosterde worteltjes in regenboogkleuren


Recept Kruidige gehaktballen in een saus met oud bruin bier


7. Gezond blijven in de winter: dat doe je onder andere door gezond te eten. Kies bijvoorbeeld voor een extra portie verse groenten. Moeilijk om dat binnen je gezin te verkopen? Niet als je mijn Italiaanse tomaten-groentesoep met tortellini op tafel zet! Daarvan wil iedereen altijd nog wel een tweede kop! 


Kooktips voor je Italiaanse tomaten-groentesoep met tortellini:

  • bereiding: deze soep is (zonder dat je de tortellini meteen toevoegt) perfect in te vriezen, dus tover die grote soeppan maar uit de kast!
  • combineren: serveer je tomaten-groentesoep bij voorkeur als maaltijdsoep. De tortellini zorgen voor een lekker 'vol' gevoel. Liever geen pasta? Gril wat knoflookbrood als bijgerecht. Ook kinderen zijn hier dol op! 

Recept Italiaanse tomaten-groentesoep met tortellini


Recept Geroosterd knoflookbrood


8. Heb je, net zoals ik dat altijd doe, verse bouillon getrokken voor je Italiaanse tomaten-groentesoep of een andere soep? Dan heb je daarna gaar, mals soepvlees over. Niet weggooien! Dat is ideaal om er een winterse jachtschotel van te maken! Dat is een ovenschotel in twee laagjes: één laagje sappig en kruidig rundvlees en één laagje luchtige aardappelpuree. Een gezinstopper!



Kooktips voor je jachtschotel met kruidig rundvlees:

  • bereiding: heb je véél bouillon getrokken? Dan kun je ook een extra grote portie jachtschotelvulling maken! Je kunt de kant-en-klare vulling namelijk heel makkelijk invriezen!
  • combineren: bij onze jachtschotel eten wij het liefst een frisse salade, bijvoorbeeld een salade die wij hier 'blokjessalade' noemen, gemaakt van kleine blokjes tomaat, komkommer en verschillende kleuren paprika! 

De jachtschotel mag zo de oven in!


Recept Jachtschotel met sappig en kruidig stoofvlees en aardappelpuree


Recept Blokjessalade in vrolijke kleuren!


9. Zijn er in jouw gezin veel toetjesfans? Maak ze dan deze maand blij met mijn romige en luchtige rijstdessert met krokant geroosterde amandeltjes


Kooktips voor je feestelijke rijstdessert:

  • bereiding: je kunt dit verrukkelijke toetje een dag voor het serveren al maken. Makkelijk!
  • combineren: wij serveren dit dessert graag na een licht hoofdgerecht of - nog beter - een maaltijdsoep!

Recept Romig en luchtig rijstdessert met geroosterde amandelen


10. De uitsmijter van deze maand is speciaal voor al diegenen die stiekem nog hopen op een paar dagen ijspret, lekker schaatsen op natuurijs! Je raadt het al: hier is mijn recept voor snert, verse erwtensoep! Ik maak mijn soep altijd op smaak met verkruimeld krokant gebakken ontbijtspek. Mmmm!


Kooktips voor mijn erwtensoep met verkruimeld ontbijtspek:

  • bereiding: mijn erwtensoep is wat minder dik dan de traditionele soep. Vooral kinderen vinden dat veel lekkerder! Nog een tip: voeg je gesneden rookworst pas toe vlak voor het serveren; zo behoudt hij optimaal zijn smaak!
  • combineren: na de erwtensoep eten wij heel graag pannenkoeken, bij voorkeur mijn drie-in-de-pan met stukjes appel en in rum (of water voor kinderen) gewelde rozijnen! 

Recept Erwtensoep op smaak gemaakt met verkruimeld ontbijtspek!


Recept Drie-in-de-pan met appeltjes en rum-rozijnen

Geen opmerkingen: