woensdag 22 september 2021

11x Recepten met appel: zoet én hartig!


Appels. 

Je kunt ze tegenwoordig het hele jaar door kopen bij de groenteman en in de supermarkt. Waarschijnlijk vind je dat doodgewoon. 

Maar als je er wat langer over nadenkt, is het eigenlijk best een beetje vreemd. Immers, appels worden in Nederland elk jaar alleen tussen september en november geplukt. En daarna moeten de telers weer 10 maanden wachten op de volgende oogst.

Leg jij in oktober zo'n verse appel op je fruitschaal, dan zie je hem al na enkele weken achteruit gaan. Hij wordt steeds minder knapperig en krijgt duidelijk last van ouderdomsrimpeltjes... 


Hoe doet een teler dat dan? Hoe houdt hij zijn appels het hele jaar vers?

Laatst kwam ik er via een website achter hoe dat werkt. Tip: bekijk ook het leuke videofragment van de Keuringsdienst van waarde, waarin een duidelijk antwoord wordt gegeven op mijn vraag. 

Kort samengevat komt het hierop neer: appels gaan na het plukken niet dood. Hun cellen blijven gewoon leven. Tijdens hun leven na de boom blijven appels 'ademen': ze ademen zuurstof in en ze ademen CO₂ uit. Door al dat geadem verouderen ze relatief snel. Appeltjes bewaren voor de dorst? Erg lang kon dat vroeger niet...

Maar toen bedacht iemand: wat als je zo'n appel nu minder zuurstof toedient tijdens het bewaren? Dan valt er minder te 'ademen'! Eureka! Sindsdien worden appels elk jaar meteen na het oogsten opgeslagen in een koelcel met een heel laag zuurstofgehalte. Daardoor gaan de appels in een soort winterslaap. En die slaap houdt hun jong! 

De appel die jij in juni koopt is vlak voordat hij naar de winkel werd vervoerd - als een soort Doornroosje, volgens de toelichting van de Keuringsdienst - gewekt uit een lange, lange slaap. Op die manier kun jij er ook zo laat in het jaar nog prinsheerlijk van genieten! 


Maar hoe je het ook wendt of keert, het najaar is en blijft de appeltijd bij uitstek!

Nú kun je echt verse appels kopen. En ermee bakken en koken! 

Wat ga jij ermee maken? Als je dat wilt, kan ik je wel enkele ideeën aan de hand doen. 


Hieronder vind je maar liefst 11 linkjes naar mijn allerlekkerste appelrecepten. Voor zoete én hartige gerechten! Scrol dus snel door! 



11x Recepten met appel: zoet én hartig!


1. Laat ik bescheiden van start gaan. Met mijn recept voor hele kleine mini-appeltaartjes


Appeltaart-tips

Je bouwt elk taartje op door te beginnen met een bros gebakken kaneelbodempje; eigenlijk een soort kaneelkoekje. Daarop gaat een lepeltje zelfgemaakte appelcompote op smaak gemaakt met echte vanille en een scheutje rum. Je maakt je appeltaartje af met een toefje zoete slagroom.

En dan... genieten! Van deze appeltaartjes lusten wij er wel drie achter elkaar! Heerlijk bij de thee of als een anders-dan-anders-herfstdessert!

Nog een laatste tip: serveer je mini-appeltaartjes ook eens bij een high tea of als onderdeel van een grand dessert! 


Recept: zo maak je zelf mini-appeltaartjes met karamelappeltjes


2. De appelcompote van de appeltaartjes hierboven kun je natuurlijk ook gewoon als bijgerecht eten. Vooral goed gekoeld is hij bijzonder lekker!


Appelcompote-tips

Mijn appelcompoterecept is in een aantal opzichten bijzonder. 

In de eerste plaats gebruik ik niet één ras appels, maar minstens vier soorten appels tegelijkertijd: moesappels én handappels, zoete en wat friszuurdere variëteiten.

Verder kook ik mijn appels niet. Ik karamelliseer ze! 

Last but not least: ik maak mijn appelcompote op smaak met de allerlekkerste ingrediënten. Denk aan echte vanille, versgemalen Ceylonkaneel, geurige kardemom en rum! 

Het resultaat is echt fantastisch! Niet te vergelijken met appelmoes uit een potje...


De allerlekkerste appelcompote maak je zelf!


3. Ook voor mijn gevulde flensjes karamelliseer ik mijn appeltjes. Een bolletje kaneelijs en een toefje slagroom erbij maken het dessert nóg specialer! 


Flensjes-tip

Ik heb een compleet blog geschreven met allemaal tips voor het bakken van de lekkerste, dunne flensjes. Lezen! 


Recept: zo maak je zelf flensjespakketjes met gekaramelliseerde appeltjes


4. Nog meer pannenkoekjes, maar dan wat dikker dan de flensjes: ouderwetse drie-in-de-pan met appel en rumrozijnen. Misschien wel net zo lekker! 


Drie-in-de-pan-tips

Laat de rozijnen voor deze pannenkoekjes bij voorkeur een paar uur wellen in de rum. Je begrijpt wel waarom!

Wij serveren onze appelpannenkoekjes meestal met een schepje poedersuiker op smaak gemaakt met kaneel. Maar toen ik laatst van iemand een fles echte Canadese maple syrup kreeg, bleek die er ook uitstekend bij te smaken! 


Recept: zo maak je zelf de allerlekkerste appelpannenkoekjes met rumrozijnen


5. Knapperig verse appels smaken ook heerlijk in een fruitsalade. Wat dacht je van een tipsy aardbeien-appelsalade met bosaardbeitjeslikeur?!


Boozy tip

Vergeet na het eten van dit dronken toetje niet de marinade op te drinken: die is misschien nog wel lekkerder dan het fruit...


Recept: zo maak je zelf een verrukkelijke tipsy aardbeien-appelsalade!


6. Van mij als Limburgse verwacht je natuurlijk niet anders: ik ben dol op appelvlaai! En dan met name appelvlaai met kruimeltjes oftewel greumelkes, zoals wij ze in Limburg noemen. 


Vlaai-tips

Voor deze appel-kruimelvlaai heb je twee verschillende soorten bloem nodig. 

Voor het deeg gebruik je bij voorkeur broodbloem; die zorgt ervoor dat je deegbodem mooi rijst en luchtig wordt.

De greumelkes maak je van patisseriebloem met een veel lager glutengehalte. Zo worden je kruimeltjes lekker bros en krokant. 

En natuurlijk gaat er in deze vlaai alleen maar roomboter en geen grammetje margarine! 


Recept: zo maak je zelf echte Limburgse appel-kruimelvlaai!


7. Ben je net zoals ik verzot op de greumelkes van de appelvlaai? Dan ben je vast ook fan van een lekkere apple crumble!


Crumble-tips

Heb je echte Ceylonkaneel in huis? Perfect! Want die tilt de appelvulling van je crumble absoluut naar een hoger niveau!

Serveer je apple crumble bij voorkeur warm uit de oven. Al moet ik zeggen: een afgekoeld restje smaakt een dag later ook nog bijzonder goed! 


Recept: zo maak je zelf de lekkerste apple crumble


8. Nog zo'n fantastisch warm appeldessert: een romige briochepudding met appeltjes en rozijnen. Hier mag je mij voor wakker maken! 


Pudding-tips

Je kent waarschijnlijk wel de Engelse bread and butter pudding. Daar lijkt dit dessert een beetje op. Alleen gebruik je in plaats van oud brood heerlijk vers briochebrood! 

Laat je appeltjes-briochepudding niet te gaar worden. Hij is het lekkerst als hij in het midden nog een beetje smeuïg is! 


Recept: zo maak je zelf briochepudding met appeltjes en rozijnen


9. Van de toetjes naar een gezonder gerecht met appel: rode kool. Want zeg nou zelf: rode kool zonder appeltjes, dat kan toch niet?!


Rode-kool-tips

Mijn rode kool bevat naast appeltjes - goudrenetten om precies te zijn - nog een belangrijk ingrediënt: rode port! De alcohol verdampt nagenoeg helemaal tijdens het stoven van de kool, maar de smaak van de port, díe blijft! 

Binnenkort wil ik je graag nóg een recept geven voor rode kool met appel, alleen dan gaat het niet om lang gestoofde kool, maar om een rodekoolsalade. Ook weer met port. En de appels? Die snijd je in piepkleine blokjes die je vervolgens krokant bakt in een beetje roomboter. Een lekkerder garnituur voor rodekoolsalade kun je niet bedenken!


Recept: zo maak je zelf rode kool met port en appeltjes

Culinaire rodekoolsalade met gebakken appeltjes, walnoten en een portdressing


10. Maak jij weleens zelf huzarensalade? Wij wel! Volgens Limburgs recept! Koude schotel noemen we die salade in Limburg. En er gaan heel veel - rauwe - appelblokjes in!


Huzarensalade-tips

Normaal gesproken maak je een huzarensalade met gaar rundvlees. Mijn recept vormt een uitzondering op de regel: ik gebruik in kleine blokjes gesneden krokant gebraden dunne varkensfiletlapjes. En dat is me toch lekker! 

Een goede koude schotel wordt in Limburg altijd uitgebreid versierd en aangekleed, want een koude schotel móet feestelijk zijn! We serveren de huzarensalade niet alleen met een blaadje sla, maar ook nog met plakjes ham, sardientjes, zalmsalade, kleine tomaatjes gevuld met garnalensalade, krabsalade, etc. 


Recept: zo maak je zelf Limburgse huzarensalade mét appel!


11. Nog een hartig recept met appel. En nóg een Limburgs recept. Ik geef je met trots het linkje voor een superfeestelijke salade van gerookte eendenborst met een dressing van Maastrichtse kruisbessenjam, crunchy walnoten én natuurlijk appel!


Een ideaal recept voor een speciaal etentje of voor een voorgerecht voor je kerstdiner.


Salade-tips

Je versterkt het frisse van de kruisbessendressing in dit gerecht door een paar lepels in roomboter gebakken blokjes appel aan je voorafje toe te voegen! 

Het luxe voorgerecht wordt nog specialer als je er zelfgebakken roomboter-dinerbroodjes bij serveert. Het recept vind je ook op mijn blog: volg het linkje! 


Recept: zo maak je zelf een voorgerecht met gerookte eendenborst en gebakken appeltjes!


Geen opmerkingen: