woensdag 29 september 2021

Warmgerookte zalmmoten met een romig wittewijn-mosterdsausje

Een moot warmgerookte zalm uit de oven...


Die smaakt niet alleen verrukkelijk; hij ziet er ook nog eens fantastisch uit met zijn prachtige oranje-roze kleur. En dat maakt hem uitermate geschikt voor een feestelijk etentje! 


Zeker als je er ook nog een lekker sausje bij maakt. Wat dacht je van een fluweelzachte saus op basis van ingekookte droge witte wijn en fond, afgemaakt met milde grove mosterd en een glaasje verse room?! 

Zet jij dit zalmgerecht de komende kerstdagen op tafel?

Bonus: je koopt je zalm al kant en klaar! Je hoeft hem alleen nog maar even een kwartiertje te verwarmen in de oven. Ideaal als je veel gasten hebt! 

Ga snel naar het recept of lees onder de foto nog even over de eerste keer dat ik mijn mosterdroomsaus maakte. 

Recept: zo maak je zelf warmgerookte zalmmoten met een romig wittewijn-mosterdsausje

 

Het verschil tussen bakken en koken


Misschien heb je het weleens vaker gehoord uit de mond van thuisbakkers en thuiskoks: beide groepen staan op een heel andere manier te werken in de keuken.


Thuisbakkers gaan te werk volgens een strak tijdschema en met een heel nauwkeurige ingrediëntenlijst. 

Bakken is bijna een exacte wetenschap. Vijfentwintig gram meer of minder bloem of boter in een bakrecept kan het verschil maken tussen een grandioos baksucces en een faliekante mislukking. Een misbaksel! Iets vergelijkbaars geldt voor de oventemperatuur en de baktijd. 



Koks daarentegen kunnen zich veel meer nonchalance permitteren. 

Hoelang een stoofpotje precies moet opstaan voor het lekkerste resultaat? Ik kan het nooit met zekerheid zeggen. Ik voel tijdens het stoven regelmatig met een pollepel hoe mals het vlees ondertussen is.

Het vlees is klaar als het klaar is! 

Dat kan na anderhalf uur zijn, maar soms ook pas na vijf uur...

Hoeveel kruiden, specerijen, zout, water, olijfolie, room etc. er in een gerecht moeten? 

Dat bepaal ik door te proeven! Ik begin altijd met een matige hoeveelheid; en beetje bij beetje voeg ik meer toe. 


Hoe schrijf ik als blogger mijn kookrecepten?


Hoe ongedwongen ik ook in de keuken sta te koken, daar heb jij als gebruiker van mijn recepten geen boodschap aan! Als thuiskok ben jij erbij gebaat dat mijn recepten zo exact mogelijk zijn. 

Ál mijn recepten. Dus niet alleen de bakrecepten! 

Om ervoor te zorgen dat jóuw gerechten altijd lukken, sta ík daarom vrijwel altijd in de keuken met een lijstje en een pen. Koken uit de losse pols is prima; maar niet zonder elk detail nauwkeurig vast te leggen! 


Voor het koken schrijf ik alle ingrediënten die ik denk te gaan gebruiken al op een lijstje. 


En de eenheden.

Theelepels, eetlepels, deciliters, etc. Maar de exacte hoeveelheden vul ik nog niet in. 

Kijk, dit bedoel ik:


Mijn lijstje met ingrediënten


In de keuken zet ik een streepje neer voor elke eetlepel of deciliter die ik daadwerkelijk van een ingrediënt toevoeg.


De ingrediëntenlijst is klaar!


Soms zet ik plusminustekens voor de hoeveelheden ingrediënten. 

Die geven jou de ruimte om je eigen voorkeuren mee te laten spelen. 

De plusminusjes in de ingrediëntenlijsten betekenen zoiets als: proef zelf ook goed en bepaal hoeveel van een ingrediënt jíj het allerlekkerst vindt!


Is een recept wat ingewikkelder dan gemiddeld, dan schrijf ik tijdens het koken ook nog een geheugensteun-krabbeltje met oventemperaturen, kooktijden, speciale bereidingswijzen, etc.  


Na het eten - wij eten altijd alles op wat ik kook voor recepten en foto's! - duik ik mijn werkkamer in. En dan sla ik aan het typen. 

Ik wil niet het risico lopen de helft van mijn eigen bereidingsmethodes weer te vergeten! 

Maar daarmee ben ik er nog niet... 


Alle recepten maak ik minstens nog één keer. 

En meestal nog veel vaker.

En soms ook nog iemand in mijn omgeving. Een familielid, een vriend of vriendin. 

Vlak voor de tweede kooksessie print ik het hele recept uit. Met veel ruimte tussen de regels en een brede kantlijn. Zo kan ik er her en der nog wat veranderingen bij schrijven. 

Opmerkingen en suggesties van mijn - letterlijke - proefkonijnen, meestal mijn gezinsleden, verwerk ik die tweede keer al meteen in mijn recept.  

Nog één  keer koken voordat ik het definitieve recept uittyp!


Pas als alles klopt én superlekker smaakt, schrijf ik mijn blog voor jou!

Zoals je ziet op de foto's, ontstond zo ook mijn recept van vandaag! 

Mijn proevers waren er vanaf het eerste begin enthousiast over: inmiddels heb ik mijn zalm met een romig wittewijn-mosterdsausje al veeeel vaker dan twee keer gemaakt!



Nu is het jouw beurt: veel kookplezier en eet smakelijk!



Recept: zo maak je zelf warmgerookte zalmmoten met een romig wittewijn-mosterdsausje


Warmgerookte zalmmoten met een romig wittewijn-mosterdsausje


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • 4 warmgerookte zalmmoten à ±125 gram
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 4 dl runderfond
  • 250 ml droge witte wijn
  • 2 eetlepels grove Limburgse mosterd
  • 2 dl slagroom, ongeklopt en ongezoet
  • ±2 theelepels groentebouillonpoeder
  • ±3 theelepels poedersuiker
  • 2 theelepels aardappelmeel
  • 3 eetlepels koud water
  • veel vrij grove versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 150° C; ik gebruik voor het verwarmen van de gerookte zalm het liefst de heteluchtstand van mijn oven. 
  2. Maak ondertussen de saus. Breng daartoe in een pan de runderfond en de witte wijn samen aan de kook. Laat het mengsel op hoog vuur tot ongeveer de helft inkoken.
  3. Leg de zalmmoten in een ovenschaal en schenk er de olijfolie overheen. Verwarm de zalmmoten gedurende 15 minuten in de oven.
  4. Roer de mosterd en de room door de ingekookte sausbasis. Voeg ook 1 theelepel bouillonpoeder en 2 theelepels poedersuiker toe. 
  5. Roer een papje van het aardappelmeel en het water. Schenk het mengsel bij de saus en verwarm het geheel al roerend totdat de saus licht begint te binden. 
  6. Proef de saus kritisch en bepaal hoeveel bouillonpoeder en poedersuiker je volgens jouw smaak nog nodig acht. 
  7. Maak de saus af met versgemalen zwarte peper. Ik hou van veel - iets grovere - peper in mijn mosterdsaus, maar maak je eigen keuzes. Zó wordt de saus uit dit recept helemaal jóuw saus! 
  8. Serveer de zalmmoten met je romige wittewijn-mosterdsausje.

Tips:

  1. Garneer je gerecht eventueel met een beetje fijngehakte tuinkruiden. Denk aan (platte) peterselie, bieslook of dille. Je kunt ook nog wat extra peper over je zalm malen.
  2. Krokant gebakken krieltjes smaken perfect bij deze zalm. Gebruik mijn recept, maar vervang het ganzenvet door boter, olijfolie of een vloeibaar bak- en braadproduct. 
  3. Ook erg lekker: ga op de Limburgse toer en serveer je zalmgerecht met ouderwetse riefkeukskes, krokante pannenkoekjes van geraspte aardappels. Mijn favoriete combi!
  4. Wil je nog een tip voor een feestelijk groentegerecht? Kies voor mijn groentemelange van haricots verts, erwtjes en artisjokkenharten of verrukkelijke snijbonenruitjes met krokante spekjes en gefruite ui

Recept: zo maak je zelf krokant gebakken krieltjes

Recept: zo maak je zelf Limburgse riefkeukskes, de allerlekkerste aardappelpannenkoekjes

Recept: zo maak je zelf de allerlekkerste groentemelange

Recept: zo maak je zelf snijbonenruitjes met krokante spekjes en uitjes


Geen opmerkingen: