zondag 22 januari 2023

Welke twee speciale ingrediënten maken mijn mosterddressing zo ontzettend lekker?


Je ziet ze niet op de foto, de geheime ingrediënten die mijn mosterddressing zo veel lekkerder maken dan alle andere mosterddressings. Toch?!

Maar als je één klein likje zou kunnen nemen van die foto, dan zou je meteen proeven dat er iets anders dan anders is aan mijn sausje. Oh, kon dat maar: proeven van een foto door even met je vinger over het scherm van je telefoon of je computer te gaan...

Nu kun je wel geduldig gaan zitten wachten in de hoop dat iemand eindelijk eens dat gedroomde smaakinternet uitvindt. 

Maar je kunt ook gewoon meteen even mijn dressing maken! Hij is klaar in een handomdraai. 

En dan snel proeven.

En? Ben je net zo enthousiast als ik over dat schepje mierikswortel en die paar lepels Canadese maple syrup - in goed Nederlands: ahornsiroop - door je dressing? Die maken echt het verschil, vind je niet?!


Recept: mosterddressing met maple syrup en mierikswortel voor al je salades


Wat is ahornsiroop precies?


Vraag je je dat af omdat je nog niet zo bekend bent met dat ingrediënt? Mijn advies: breng daar vanaf vandaag verandering in! 😉

Ahornsiroop is een zoetstof. En je verwacht het waarschijnlijk al: als je het mij vraagt is het de allerlekkerste zoetstof die er is! Ahornsiroop is een dik vloeibare, goudkleurige stroop met een diepe, een beetje karamelachtige smaak. 


Hoe wordt ahornsiroop gemaakt?


Een ander woord voor ahorn is esdoorn. Ahornsiroop is dus hetzelfde als esdoornsiroop. En nu gaat er vast een lichtje bij je branden: want al had je misschien nog nooit gehoord van een ahorn, de esdoorn, die ken je vast wel. Dat is een boomsoort. 

Het sap van deze boomsoort is erg zoet. Met name in Canada zijn ze er heel bedreven in dit boomsap af te tappen. 'Gewoon' door een gaatje te boren in de stammen van hun maple trees - want zo heten ahorns daar - en het eruit stromende sap op te vangen. Maar liefst 80% van alle ahornsiroop in de wereld komt uit dit Noord-Amerikaanse land. 

Vers ahornsap bevat nog veel water. Na het aftappen moet het eerst nog ingedikt - en gefilterd - worden voordat het klaar is voor consumptie. 

In onderstaand filmpje zie je precies hoe de productie van ahornsiroop plaatsvindt. Kijken! Dit is echt superinteressant! 




Waar gebruik je ahornsiroop voor?


Ik ben zo'n fan van ahornsiroop, dat ik hem echt heel vaak gebruik! Hier een lijstje met mijn favoriete toepassingen:
  • voor mij geen American waffles of pancakes zonder maple syrup; binnenkort zal ik je het recept geven voor de waffles
  • maar ook over Hollandse drie-in-de-pan met appel en rum-rozijnen smaakt hij fantastisch
  • of over 'gewone' Nederlandse flensjes
  • of poffertjes
  • of wentelteefjes
  • of roomijs, bijvoorbeeld in combinatie met noten
  • maak ook je bread & butter pudding eens op smaak met maple syrup
  • ik gebruik vaak maple syrup voor het bereiden van een glazuur voor mijn cakes en muffins; zo vervang ik de honing voor het glazuur van mijn walnotenmuffins regelmatig door ahornsiroop
  • ahornsiroop is erg lekker in marinades die zoet mogen zijn, bijvoorbeeld voor varkensvlees (spareribs, een hammetje!), kip of zalm 
  • in de oven geroosterde groenten, zoals regenboogworteltjes of pompoen, worden nóg lekkerder door toevoeging van een scheutje (honing of) ahornsiroop 
  • vervang de honing in een klassieke vinaigrette voor je salade eens door ahornsiroop 

En natuurlijk gaan er een paar eetlepels maple syrup door mijn mosterddressing. Veel plezier met het recept!



Recept: Amerikaanse wafels met blauwe bessen en ahornsiroop!

Recept: Hollandse drie-in-de-pan met appeltjes en rum-rozijnen smaken erg lekker met Canadese maple syrup!

Recept: zo maak je zelf mijn mosterddressing met een scheutje maple syrup!



Zó maak je zelf een fantastische dressing voor je salades: met grove mosterd, mierikswortel en maple syrup!



Ingrediënten:

  • 6 eetlepels mayonaise of halvanaise
  • 3 eetlepels maple syrup of ahornsiroop
  • 2 eetlepels extra vergine olijfolie
  • 1 eetlepel citroensap
  • 2 theelepels geraspte mierikswortel (potje)
  • 3 theelepels grove mosterd (ik gebruik graag Limburgse mosterd)
  • versgemalen zwarte peper naar smaak
  • eventueel wat zout

Bereiding:

  1. Roer een smeuïg sausje van alle ingrediënten samen behalve het zout.
  2. Proef en voeg eventueel nog een klein beetje van één of meer van de ingrediënten toe. Volg je eigen smaak!
  3. Of je zout toevoegt aan je dressing is afhankelijk van de salade waar je hem voor gebruikt. Gaar of beetgaar gekookte groenten bevatten vaak al zout; dat voeg je immers toe in de kookfase. Maak je een rauwe salade, dan heeft je dressing in de meeste gevallen nog wat zout nodig. 

Tips:

  1. Deze dressing smaakt lekker over heel veel salades: groene salades van allerlei soorten bladsla (vooral de slasoorten met een mosterdsmaakje zoals rucola of waterkers), aardappelsalades, wortelsalades, coleslaw, bietjessalades, haricotsvertssalades, etc.
  2. Ook salades of gerechten (broodjes of sandwiches!) met vlees of vleeswaren maak je heel speciaal met deze ahorn-mosterddressing. Denk met name aan combinaties met gerookte kipfilet, gerookte kalkoenfilet, casselerrib, gerookte gekookte ham (of een vers beenhammetje uit de kamado!), gebraden varkenskarbonades, gebraden gehaktbrood, kipgehaktbrood, kipschnitzels, varkensschnitzels of gegrilde lamskarbonaadjes. Laat je fantasie maar de vrije loop! Laat je me in een reactie onder dit blog weten welk gerecht jij hebt bedacht met mijn dressing?
  3. Op één combi wil ik je extra attenderen: ik maak mijn homemade selderijsalade eigenlijk altijd met een ahorn-mosterddressing! Fantastisch! In mijn volgende blog zal ik je het volledige recept geven. 

Recept: zó maak je zelf de allerlekkerste verse selderijsalade!


Geen opmerkingen: