dinsdag 30 juni 2020

Je Culinaire Bagage voor Juli: de Maand in 10 Recepten!

Er staat weer een nieuwe maand voor de deur! Hoog tijd om je, zoals elke maand, wat tips en recepten te geven voor je maaltijdplanning. 

Hier komt hij: je Culinaire Bagage voor Juli

Vanwege het mooie weer (dat we met zijn allen toch verwachten deze zomer!) een aantal makkelijke en snelle recepten én natuurlijk een paar recepten voor heerlijk seizoensfruit. Veel plezier ermee en eet smakelijk de komende maand! 



Je Culinaire Bagage voor Juli: de Maand in 10 Recepten

1. Laat ik maar met dat fruit beginnen. Ken jij een betere dorstlesser tijdens warme dagen dan watermeloen? Wij eten er steevast enkele kilo's van elke zomer. 


Gewoon, puur, is een watermeloen al erg lekker. Maar als feestelijk dessert steelt hij absoluut de show: wij marineren onze netjes uitgestoken meloenbolletjes vaak in witte port en serveren ze vervolgens met lichtzoete room en krokant geroosterde amandeltjes. Top! 


Kooktips voor je watermeloensalade met witte port:

  • bereiden: laat je meloenbolletjes minstens 4 uur marineren in de port. Dan zuigen ze zich lekker vol met wijn en worden helemaal dronken...
  • combineren: watermeloensalade doet het fantastisch op een dessertbuffet, bijvoorbeeld geserveerd in de uitgeholde meloen. Ook leuk: heel kleine port-meloenbolletjes in kleine glaasjes als zoet hapje bij een high tea of picknick

Recept: zo maak je zelf watermeloensalade met witte port


2. Juli betekent ook: kersentijd! Voor mij is een zomer zonder kersen niet compleet. Echt het allerlekkerste fruit (tip: ik schreef hierover al eens een compleet blog)!


Ik maak er graag een Franse clafoutis mee. Goddelijk! 


Kooktips voor je Franse kersenclafoutis:

  • bereiden: ik bak mijn clafoutis meestal voor het hoofdgerecht al. Dan is hij net halfwarm/lauw als ik hem ga serveren. Zo is hij op zijn allerlekkerst, zeker met een flinke lepel lichtzoete slagroom erbij!
  • combineren: een clafoutis is geen licht dessert. Bovendien eten wij er graag een grote portie van. Daarom serveer ik bij een etentje met een clafoutis als dessert bijna nooit een voorgerecht en houd ik het hoofdgerecht licht. Denk aan een maaltijdsalade of een maaltijdsoep. Alleen een voorgerecht met daarna een clafoutis is ook een optie. 

Mijn kersenclafoutis komt vers uit de oven!

Recept: zo maak je zelf een goddelijke Franse kersenclafoutis!


3. Op een echt warme dag val ik graag terug op kant-en-klare producten uit de supermarkt of van de slager. 


Maar ik combineer ze wel op mijn eigen manier. Snel opgewarmde wraps zijn heerlijk met gegrilde lamsmerguezworstjes, pittige aïoli en een frisse kruidensla


Kooktips voor je wraps met merguez:

  • bereiden: dit gerecht zet je echt binnen een kwartier op tafel!
  • combineren: wil je liever je knoflooksaus zelf maken? Dat kan met mijn recept voor knoflookmayonaise met verse tuinkruiden! Kijk op de foto hieronder hoe verleidelijk lekker die er uitziet! 

Recept: zo maak je snel wraps met merguezworstjes, aïoli en kruidensla

Recept: zo maak je zelf een fantastische knoflooksaus met veel verse tuinkruiden


4. Ook gauw klaar: een clubsandwich! Ik tuig de mijne altijd op met gegrilde kip, krokante bacon, tomaten en twee verschillende - maar snelle! - sausjes! 


Kooktips voor je clubsandwich met gegrilde kip en bacon:

  • bereiden: ik maak altijd gegrilde kipreepjes voor twee dagen tegelijkertijd. De tweede dag eten we ze koud op de clubsandwich. Lekker snel!
  • combineren: wil je nog een zomerse salade serveren bij je clubsandwich? Dat kan natuurlijk altijd. Volg de link 'erbij' voor een aantal fantastische saladerecepten! Alvast een voorbeeld: een salade van komkommerlinten met vrolijke rodepuntpaprikasnippers

Recept: zo maak je zelf de allerlekkerste clubsandwich met gegrilde kip en bacon

Recept: zo maak je zelf een salade van komkommerlinten met rode puntpaprika


5. Gebruik je weleens venkel voor je zomersalades? Echt een aanrader! Venkel smaakt heerlijk kruidig! Mijn venkelsalade krijgt nog wat extra pit door het chilipepertje dat erdoorheen gaat. 


Kooktips voor je zomerse venkelsalade: 

  • bereiden: je maakt de dressing voor je venkelsalade speciaal door in plaats van zout een scheutje ketjap asin toe te voegen! 
  • combineren: deze venkelsalade is altijd lekker, maar hij komt misschien nog wel het beste tot zijn recht bij een zomer-BBQ!

Recept: zo maak je zelf een kruidige salade met venkel en een ketjapdressing


6. Vier je je vakantie dit jaar in eigen tuin? Dan is een BBQ onmisbaar! Hamburgers, steaks, speklapjes, groentespiesjes, kip... 


Daar hoort een top-BBQ-saus bij! En laat ik daarvoor nu het ideale recept hebben! Mijn barbecuesaus is heerlijk spicy én smoky. En hij staat echt binnen 3 minuten op tafel. Wat wil je nog meer?!


Kooktips voor mijn spicy & smoky BBQ sauce:

  • bereiding: je maakt je barbecuesaus lekker rokerig door er wat pimentón, Spaans gerookt paprikapoeder, doorheen te roeren. In een van mijn eerdere blogs lees je alles over deze fantastische specerij! 
  • combineren: valt het weer een beetje tegen? Ga binnen dan gezellig vleesfonduen, gourmetten of steengrillen. Daar smaakt mijn barbecuesaus ook super bij! 

Recept: zo maak je zelf de lekkerste barbecuesaus in slechts 3 minuten


7. En als je dan toch aan het barbecueën bent, serveer dan ook meteen mijn krieltjessalade met krokante spekjes. Een zomertopper!


Kooktips voor de krieltjessalade met spekjes en tuinkruiden:

  • bereiden: kook je krieltjes een dik uur voor de BBQ al en schep ze na een paar minuten afkoelen om met de saus. Zo kan de saus lekker in de aardappeltjes trekken. En je aardappels hebben meteen de kans om goed koud te worden in de koelkast.
  • combineren: liever een vegetarische krieltjessalade? Vervang de spekjes dan door ringetjes olijf of stukjes (semi)gedroogde tomaatjes! 

Recept: zo maak je zelf een heerlijke krieltjessalade met krokante spekjes en tuinkruiden


8. Hierboven gaf ik je een recept voor tortillawraps; nu een recept voor slawraps. Je verpakt je goodies - in dit geval malse, kruidige mediterrane varkenshaasreepjes - in crispy blaadjes sla! 


Kooktips voor je slawraps met mediterrane varkenshaasreepjes:

  • bereiden: hoe langer je je vlees voor het roerbakken marineert, hoe lekkerder het wordt. Ga uit van minimaal 4 uur, maar 24 uur is helemaal top!
  • combineren: wat je eet bij deze krokante en kruidige slawraps? Voor ons is op die vraag maar één antwoord mogelijk: Griekse tomatenrijst. Zelfgemaakt natuurlijk! Dit recept staat al jaren hoog in de top-10 van meest gelezen blogs op mijn website! 

Recept: zo maak je zelf krokante slawraps met kruidige mediterrane varkenshaasreepjes

Recept: zo maak je zelf Griekse tomatenrijst!


9. Heb je net zoals ik altijd wel een paar blikjes tonijn in je voorraadkast staan? Dan weet je ook dat je daar in een handomdraai de lekkerste salades mee maakt. Eén van onze favorieten: een zonnige pastasalade met niet alleen tonijn, maar ook nog eens hartige olijven, crunchy paprikablokjes, tomaat en basilicum! En een dressing met witte balsamicoazijn. 


Kooktips voor je pastasalade met tonijn en zomerse groenten:

  • bereiden: kook voor nog meer smaak je pasta niet gewoon in gezouten water, maar in bouillon!
  • combineren: deze pastasalade is heerlijk als maaltijdsalade. Maar ik serveer hem ook weleens als tapa. Of we nemen hem mee als we gaan picknicken; we maken hem dat wel pas ter plekke af met de dressing.

Recept: zo maak je zelf pastasalade met tonijn en knapperig verse groenten


10. Is jouw gezin dol op tacos, maar wil je weleens wat variatie aanbrengen in je Tex-Mex-maaltijd? Bak dan mijn tacotaart


Dat is een krokant gebakken bladerdeegtaart met een vulling van authentiek tacogehakt - dus zonder pakjes en zakjes, maar volgens het recept van een Mexicaanse vriendin - tomaat, kaas en ijsbergsla. Ideaal voor een Mexicaanse fiesta! 


Kooktips voor je tacotaart:

  • bereiden: je bakt je bladerdeegbodem blind, d.w.z. zonder vulling erin. Daardoor wordt - én blijft - hij heerlijk krokant!
  • combineren: wil je een complete Mexicaanse maaltijd op tafel zetten voor een speciale gelegenheid? Maak dan als voorgerecht mijn Mexicaanse kippensoep en eindig met een chocoladedessert (cacao komt immers van oorsprong uit Mexico!). Bijzonder feestelijk is mijn chocoladedesserttaart gevuld met heeeeel veel zomerfruit! Ook nog een borrelhapje vooraf? Mijn versgeroosterde Mexicaanse pinda's met knoflook, chilipeper en komijn zijn echt fantastisch!

Recept: zo bak je zelf een krokante bladerdeegtaart met een tacovulling

Recept: zo maak je zelf versgeroosterde Mexicaanse pinda's met knoflook en chilipeper!

Recept: zo maak je zelf authentieke Mexicaanse kippensoep

Recept: zo bak je zelf een chocoladedesserttaart met heel veel zomerfruit

Geen opmerkingen: