donderdag 20 juni 2019

Pastasalade met tonijn en knapperige groenten: zomer op je bord!

Krijgen jullie ook zo'n trek van onderstaande foto? 


Mijn pastasalade met tonijn en knapperig verse groenten is echt een must deze zomer!


Recept Pastasalade met tonijn en knapperige groenten



Weten jullie wat een van de leukste aspecten is van het foodbloggersbestaan? 

Dat je onbekritiseerd zoveel serviesgoed en bestek mag verzamelen als je wilt!

Voordat ik met mijn voormalige kookwebsite (Menu op Maat) en dit blog begon, moest ik me altijd zó inhouden in kookwinkels en brocantezaakjes. Nu is het de gewoonste zaak van de wereld dat ik daar af en toe uitgebreid mijn slag sla! Alles voor een mooie blogfoto, niet waar?!


Sterker nog: familie en vrienden verzamelen mee! 


Komen ze ergens - waar ook ter wereld! - een fraai bord, een elegante schaal, een karakteristieke kom of een grappige mok tegen? Niet gedraald: met die culinaire bagage doen we Machteld een enorm plezier!

"Inpakken graag!"

Mijn nieuwste aanwinst heeft niet lang ongebruikt in de kast gestaan: die heb ik gelijk ingewijd. Al de dag nadat ik hem gekregen had. Dierbare vrienden namen hem voor me mee uit Portugal: een zeer fotogenieke schaal met bijbehorende kom.

Obrigada!!


Het lijkt wel of de schaal speciaal gemaakt is voor mijn pastasalade. 


Ik zag de foto ervan al in mijn hoofd voordat ik er daadwerkelijk mee aan de slag ging.

De kleur van de rand van het schaaltje komt exact overeen met die van de verse blaadjes basilicum en de knapperige blokjes paprika.

De stukjes rode tomaat zorgen voor een mooi contrast. Groen en rood zijn complementaire kleuren; die doen het altijd goed samen in één schotel.

Het diepe zwart van de vrolijk blozende olijven komt terug in de servetjes. Ook weer een cadeautje, dit keer van mijn dochter. De olijven geven niet alleen het gerécht body en een bite, maar ook het plaatje!

En dan zijn er - last but not least - de tere tinten van de pasta en de tonijn. Die brengen het geheel in balans.

De zomer spat van de foto af, vinden jullie ook niet?!


Overigens is hij een echte aanrader, mijn pastasalade.


Makkelijk, snel én verrukkelijk fris! Daarom hieronder het recept.

Alleen jammer dat jullie eerst naar Portugal zullen moeten afreizen voor de schaal...


Recept Pastasalade met tonijn en knapperige groenten: zomer op je bord!



Pastasalade met tonijn en knapperige groenten: zomer op je bord!


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • 400 gram penne
  • zout naar smaak
  • 4 blikjes tonijn in zonnebloemolie, afgegoten en in vlokken verdeeld
  • 150 gram zwarte olijven
  • 300 gram rijpe tomaten
  • 1 flinke rode ui
  • 2 groene paprika's 
  • 1 rode paprika 
  • een ruime hoeveelheid verse basilicumblaadjes
  • witte balsamicoazijn naar smaak
  • extra vergine olijfolie
  • versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Kook de pasta in ruim water met zout beetgaar en spoel hem in een vergiet af met koud water. 
  2. Verwijder ondertussen de pitjes uit de tomaten. Snijd het vruchtvlees in blokjes.
  3. Snipper de ui.
  4. Snijd de paprika's in kleine blokjes.
  5. Vermeng alle ingrediënten. Pas de hoeveelheden azijn en olie aan aan je eigen smaak. Proef en voeg eventueel nog wat zout toe.

Tips:

  1. Witte balsamicoazijn smaakt heel anders, lichter en frisser, dan rode balsamicoazijn. En de kleur is veel geschikter voor een lichte pastasalade.
  2. Wil je de pasta op zich wat meer smaak geven, kook hem dan niet met zout, maar met water waar je een paar vleesbouillonblokjes in opgelost hebt. 
  3. Deze pastasalade is ook erg lekker op een tafel vol met tapas! Of neem hem mee als je gaat picknicken; maak hem dan pas vlak voor het serveren af met de azijn en de olie.
  4. Nog meer recepten voor zomerse maaltijdsalades? Wat dacht je van een krieltjessalade met warmgerookte zalm, dille-honingdressing en waterkers, een Limburgse koude schotel, een maaltijdsalade van gemarineerde garnalen, artisjokkenharten en kruidensla of een vegetarische Mexicaanse salade van kikkererwten, maïs en tomaat geserveerd in taco tubs? Volg de link 'maaltijdsalade' voor nog meer ideeën!

Krieltjessalade met warmgerookte zalm


Limburgse koude schotel, huzarensalade


Maaltijdsalade van gemarineerde garnalen en artisjokkenharten


Taco tubs met vegetarische Mexicaanse kikkererwtensalade


Geen opmerkingen: