dinsdag 11 juni 2019

Honing-rumboter: verleidelijke zoete boter met een tic!

Honing-rumboter. De naam zegt het eigenlijk al: dat is roomboter met honing en rum erdoor. 


Niet zomaar erdoorheen geroerd, maar luchtig geklopt tot een soort fluffy crème. Echt fantastisch!


Lees snel door als je wilt weten hoe ik op het idee kwam voor deze lekkernij. Ook vertel ik je wat je er allemaal mee kunt doen. En natuurlijk vind je hieronder het volledige recept!


Recept Honing-rumboter


Heb je wel eens gehoord van brandy butter? 


Zelf proefde ik hem voor het eerst toen ik in het buitenland woonde. Bij een Britse vriendin.


Wat is brandy butter? 


Dat is niet zo ingewikkeld: het is zoete roomboter, romig en luchtig geklopt met brandy. 

Of beter nog: met een goede cognac! 

Britten eten hem bij voorkeur tijdens de kerst. Ze laten de koude boter smelten over warm kerstgebak, zoals een Christmas pudding of mince pies.


Wat is de zoetstof in brandy butter? 


Over het algemeen is dat poedersuiker. Die lost makkelijk op in de boter. Zo wordt de structuur mooi glad en zacht.


Hoe kun je variëren met deze heerlijke brandy butter? 


Ik deed al eens eerder een poging en maakte Grand-Marnier-boter door de cognac te vervangen door... nou ja, dat begrijp je!


Grand-Marnier-boter


Verrukkelijk! Vooral op mijn krentenbroodsandwiches of - ook weer tijdens de kerst - op een lekkere punt Italiaanse panettone.


Sandwiches van krentenbrood met Grand-Marnier-boter



Kerstontbijt: Italiaanse panettone met Grand-Marnier-boter




Of ik nog meer variaties ken? 


Jazeker! Laatst nog verving ik de poedersuiker door honing en de cognac door rum. En ik voegde een klein beetje zout toe om de honingsmaak nog intenser te maken.


Hoe smaakte mijn honing-rumboter? 


Zo lekker dat ik moeite moest doen om de kom niet meteen leeg te snoepen...


Waar kun je mijn honing-rumboter mee combineren? 


De mogelijkheden zijn legio: pannenkoeken, flensjes, scones, cake, notenbrood, chocoladebrood, bagels, muffins. 

Of - ook weer typisch Brits - high tea sandwiches. Zoete! 

Herinner je je nog dat ik een paar weken geleden een blog schreef over allerlei soorten zoete sandwiches?

In mijn volgende blog zal ik je het recept geven voor zachte high tea sandwiches met honing-rumboter en geroosterde noten. Dus verlies deze site niet uit het oog!


High tea sandwiches met honing-rumboter en noten


Wat is het recept voor mijn honing-rumboter? 


Dat komt er nu aan. Geniet ervan!

En hou je vingers in de gaten. Want die zijn na het eerste likje niet meer onder controle te houden...


Recept Honing-rumboter: verleidelijke zoete boter met een tic!


Honing-rumboter: verleidelijke zoete boter met een tic!


Ingrediënten:

  • 125 gram zachte roomboter
  • ±5 eetlepels vloeibare honing (naar smaak)
  • een flinke snuf zout
  • ±3 eetlepels bruine rum (naar smaak; gebruik niet te veel i.v.m. de structuur van de boter)

Bereiding:

  1. Klop de boter romig samen met de honing en het zout. Hij moet heerlijk licht en luchtig worden.
  2. Schenk de rum bij het mengsel en blijf ondertussen doorkloppen. Hoe beter je klopt, hoe beter de rum in de honingboter wordt opgenomen. 
  3. Proef en voeg eventueel nog wat extra honing, zout of rum toe.

Tips:

  1. Laat het zout niet achterwege: zout en honing zijn een match made in heaven net zoals zout en karamel!
  2. Je honing-rumboter is het allerlekkerst op de dag dat je hem maakt. Wil je hem toch bewaren, schep hem dan in een schone pot en zet deze in de koelkast. 
  3. Snoepen er kinderen mee? Maak voor hen een portie zonder rum.

Geen opmerkingen: