maandag 24 juni 2019

6 koele gerechten voor warme dagen: zonder hete pannen!

Oef, wat is het heet! Ik weet niet hoe jullie erover denken deze dagen, maar wij prefereren nu een koude maaltijd boven een warme! Geen gerechten uit hete pannen voor ons. Zelfs de bbq gaat niet aan.

Wat we dan wel eten? Heb je even? Ik heb wel wat verkoelende ideeën voor je! Vandaag de eerste 6 menusuggesties, morgen de volgende 6.

Dus houd dit blog in de gaten! Niets missen? Abonneer je op mijn nieuwsbrief; dan ontvang je elk recept gratis in je inbox! Schrijf je in door je e-mailadres door te geven rechtsboven op mijn blog.


6 koele gerechten voor warme dagen: zonder hete pannen!


1. Sandwich met truffelsalami, boerenkaas, paprikasalade en gemarineerde ui 


Niet meer dan een kwartiertje in de keuken staan en toch gezond eten? Dan is deze sandwich dé oplossing! Hij oogt heerlijk luxe door de truffelsalami, maar stiekem is hij helemaal niet zo duur. De salami koop je gewoon in de buurtsuper.


Luxe boterham met truffelsalami en meer!


2. Maaltijdsalade van pikant gemarineerde garnalen, artisjokkenharten en kruidensla 


Van die grote, vlezige garnalen: ik ben er dol op. Zeker als ze ook nog eens gemarineerd zijn; lekker pikant met een Spaans pepertje, knoflook, veel verse kruiden en geurige olijfolie. Je kunt ze zo eten - als tapa bijvoorbeeld - of op brood. 

Wil je er een complete maaltijd van maken, serveer ze dan in een salade. Weer met heel veel tuinkruiden. En voor nog meer smaak: gemarineerde artisjokkenharten en rode puntpaprika. Boerenbrood met gezouten boter erbij en... smullen!


Maaltijdsalade met gemarineerde grote garnalen



Pikant gemarineerde garnalen, heerlijk in een salade


3. Taco tapas met avocadosalsa en gemarineerde garnalen


Ben je net zoals ik helemaal verliefd geworden op mijn gemarineerde garnalen? Dan heb ik nog een recept voor je dat je heel lekker gaat vinden: krokante taco tubs - tacos in de vorm van handige bakjes - gevuld met die garnalen en een fruitige salsa van tomaat en avocado! Het recept is voldoende voor 2 hoofdgerechten. 

De taco tubs moeten heel even in de oven om optimaal krokant te worden. Maar je eet ze pas nadat ze afgekoeld zijn.


Tacobakjes met gemarineerde garnalen en avocadosalsa


4. Taco tapas met een kruidige Mexicaanse kikkererwtensalade


Heerlijk hè, die taco tubs! Daarom nog een variant van mijn taco tapas, vegetarisch deze keer. Ik vul mijn taco tubs graag met een Mexicaans gekruide salade van kikkererwten, maïs en tomaat. Supergezond en zooo lekker!


Tacobakjes met kikkererwtensalade met mais en tomaat


5. Frisse salade van Hollandse garnalen met avocado, tomaat en citroen


Ik kom nog even terug op het thema garnalen met avocado. Maar dan heel anders: een salade van kleine Hollandse garnaaltjes. Zonder knoflook, maar mét tomaat, citroen, chilipeper en bieslook.

Serveer je salade met ciabatta, zachte dinerbroodjes, stokbrood, bagels of Turks brood.


Ciabatta met een verrukkelijke salade van Hollandse garnalen en avocado


6. Carpaccio van bresaola, Italiaans gedroogd rundvlees 


In de kersttijd is deze carpaccio in ons gezin een geliefd voorgerecht. Maar in de zomer skippen we alle zware kost die daarna komt en maken van onze carpaccio een hoofdgerecht. Het recept is dan voldoende voor 3 personen. Ik geef er dan wel brood - met wat zoute roomboter - en extra rucola bij; veel extra rucola. Reken op 75 gram per persoon.


Carpaccio van bresaola, Italiaans gedroogd rundvlees


Dat waren mijn koelegerechtentips voor vandaag. 


Morgen heb ik nog meer recepten voor je in petto. Op de foto hieronder zie je alvast een voorproefje!



Nog 6 koele gerechten voor warme dagen: zonder hete pannen!

Geen opmerkingen: