dinsdag 1 september 2020

Je Culinaire Bagage voor September: de Maand in 10 Recepten!

Wat was het heet in de Nederlandse keukens in augustus! Als ik voor mezelf spreek: ik heb echt mijn best gedaan om mijn fornuis en mijn oven zo veel mogelijk te ontlopen. En dat wil wat zeggen voor een kook- en bakfanaat als ik!

Maar nu komt september er weer aan. Ook meestal nog een vrolijke, zomerse maand. Maar wel een maand die maat weet te houden wat de temperatuur betreft. Helemaal mijn ding!

Ik heb al een lijstje met geplande gerechten klaar liggen. Ik wil weer eens een vlaai bakken; dat heb ik al zo lang niet meer gedaan. En ik heb al weken trek in een currysoep; die gaat er nu toch echt komen. Ook is het weer tijd voor een sappige ovenschotel; mét heel veel zomertomaten, dat dan weer wel!

Ben je nieuwsgierig naar mijn complete lijstje? Hier komt het! Ik heb het opgenomen in mijn vaste rubriek. 


Geniet van Je Culinaire Bagage voor September: de Maand in 10 Recepten!



Je Culinaire Bagage voor September: de Maand in 10 Recepten!


1. Laat ik maar met het recept voor die vlaai beginnen. Echt iets voor de bourgondiërs onder jullie! 


Het gaat om een kruimelvlaai met een vulling van gekaramelliseerde appeltjes. Limmmburgs lekker! 


Baktips voor je appel-kruimelvlaai:

  • bereiden: vlaai maak je van gistdeeg. Heb je nog wat extra tips nodig om gistdeeg te maken? Volg dan het rode linkje!
  • combineren: een avondje helemaal Limburgs koken met deze vlaai als dessert? Er staan op mijn blog heel veel Limburgse recepten; genoeg keuze dus!

Recept: zo maak je zelf de allerlekkerste Limburgse appel-kruimelvlaai


2. Van Limburg naar Thailand: het kan allemaal in september! Culinair gezien dan. Reizen is wat ingewikkelder op het ogenblik... 


Hoe dan ook, maak maar snel - met de nadruk op 'snel' - mijn Thaise currysoep met noedels, kip en heel veel verse groenten! Hij staat in no time op tafel! 


Kooktips voor de Thaise noedelsoep met kip en groenten:

  • bereiden: hij is niet alleen pikant, maar ook een beetje romig, deze soep. Daarvoor gebruik je geen room, maar kokosmelk!
  • combineren: op zoek naar een leuk idee voor een gezellige avond met vrienden? Serveer een oosters soepenbuffet! Zet dan niet alleen deze Thaise currysoep op tafel, maar bijvoorbeeld ook een romige Indiaas gekruide linzensoep en een oosterse kippensoep met omelet, garnalen, minimaïskolfjes en sugarsnaps.

Recept: zo maak je zelf de lekkerste Thaise noedelsoep met kip!

Recept: zo maak je zelf een heerlijke Indiaas gekruide linzensoep!

Recept: zo maak je zelf Chinese bouillon met omeletrolletjes, garnalen en groenten!

3. Nog een makkelijk en snel oosters gerecht, waar het hele gezin van houdt: bami


Stiekem kun je er veel groenten in verstoppen zonder dat dat de groentehaters in je gezin erg opvalt. 😉


Kooktips voor je makkelijk bami:


Recept: zo maak je zelf de lekkerste bami!

Recept: zo maak je zelf de lekkerste Indonesische gehaktballetjes!

Recept: zo maak je heerlijk krokante speklapjes met een verrukkelijk Chinees sausje!


4. Geroerbakte sperzieboontjes met rode puntpaprika en een spicy roerbaksausje: die eten we zo vaak! Ze zijn heerlijk bij bijna elke oosterse maaltijd, maar vooral bij de Indonesische gehaktballetjes waar ik het hierboven al even over had. 


Kooktips voor je geroerbakte boontjes met paprika:

  • bereiden: roerbakgroenten zijn het allerlekkerst als je je roerbaksaus apart maakt en hem pas de laatste paar minuten toevoegt aan je groenten!
  • combineren: hierbij smaakt mijn gebakken rijst met ei, bosui en wortel erg goed! 

Recept: zo maak je de lekkerste roerbakgroenten!

Recept: zo maak je zelf gebakken rijst met veel ei, wortel en bosui


5. Het kan nog in september: op een mooie zonnige dag een koude avondmaaltijd serveren! Zet bijvoorbeeld eens mijn caprese bagels met romige mozzarella en een temperamentvolle tomatensalsa op het menu! 


Kooktips voor je temperamentvolle caprese bagels:

  • bereiden: deze bagels zijn supersnel klaar!
  • combineren: caprese bagels doen het ook goed tijdens een picknick of een feestelijk lunch

Recept: zo maak je makkelijk en snel bagels met mozzarella en een vurige salsa!


6. Na een stevige (herfst)wandeling wil je bij thuiskomst graag ook stevige kost op tafel zetten. Dan zijn mijn riefkeukskes, Limburgse aardappelpannenkoekjes, ideaal! 


Kooktips voor je Limburgse aardappelpannenkoekjes:

  • bereiden: het 'rieven' uit de naam 'riefkeukskes' betekent 'raspen'. Je maakt deze pannenkoekjes dus van geraspte aardappel en niet van aardappelpuree. Superlekker!
  • combineren: wij eten onze riefkeukskes het liefst met gerookte vis en een mierikswortelsausje. Geen liefhebber van vis? Kies dan vleeswaren met een stevige smaak, zoals casselerrib, bresaola of een Italiaanse of Spaanse gedroogde ham! Nog een tip: miniriefkeukskes zijn erg leuk als amuse of klein voorgerecht

Recept: zo maak je zelf Limburgse aardappelpannenkoekjes!

Recept: zo maak je zelf een lekker amuse van aardappel en gerookte zalm!


7. De tomaten zijn in deze tijd van het jaar op hun lekkerst. Dus nu is het de tijd om mijn ovenschotel van laagjes aardappel, kruidig gehakt, tomaten en kaas te maken! 


Als kind was dit het lievelingsgerecht van mijn dochter. Ze noemde het heel toepasselijk 'alles-op-een-laagje'!


Kooktips voor je ovenschotel met heel veel tomaten:

  • bereiden: bij het recept vind je duidelijke stap-voor-stap foto's!
  • combineren: ik weet niet waarom, maar voor mij hoort na een hoofdgerecht met tomaat een dessert met chocolade! Ben jij het me eens? Volg dan de link 'chocolade' of kies voor één van mijn favorieten: de trifles van chocoladecake met room en rood fruit

Recept: zo maak je een heerlijke ovenschotel met aardappel, tomaat, gehakt en kaas!

Recept: zo maak je zelf trifles van chocoladecake met rood fruit!


8. Varkenshaas met een roomsausje: dat voelt voor de meeste mensen als een feestje! Maak deze maand mijn varkenshaasmedaillons in een romige paprikasaus met cognac! En breng je huisgenoten meteen in feeststemming!


Kooktips voor je varkenshaasmedaillons met roomsaus:

  • bereiden: begin bij voorkeur een dag voor het serveren al met dit recept. Hoe langer je je varkenshaasmedaillons laat marineren, hoe lekkerder!
  • combineren: wij eten hierbij het liefst Duitse Spätzli, een soort pasta. Maar met Italiaanse pasta of gebakken aardappeltjes is dit gerecht ook fantastisch! Groente erbij? Kies voor beetgaar gekookte haricots verts of - nog feestelijker - een melange van haricots verts, erwtjes en artisjokkenharten

Recept: zo maak je zelf varkenshaasmedaillons in roomsaus!

Recept: de lekkerste groentemelange van haricots verts, erwtjes en artisjokkenharten.


9. Hou je van sappige hamburgers met een lichtrokerige smaak? Dan zijn deze burgers met een hart(!) van kruidenboter met IJslands zwart lavazout echt iets voor jou!

 
De boter trekt heerlijk in het vlees en loopt ook nog een beetje over je bord als je je hamburger opensnijdt. Oeh! Heerlijk om je (oven)frietjes in te dopen!


Kooktips voor je lavazout-burgers:

  • bereiden: bij het recept vind je tips om een mooi kruidenboterrolletje te maken. Op de foto hieronder zie je in een oogopslag wat ik bedoel met een hart van kruidenboter!
  • combineren: wij eten hier dus altijd frietjes of ovenfrietjes bij! En verder alleen een frisse groene salade!

Recept: zo maak je de sappigste hamburger!

Recept: zo maak je zelf een sappige hamburger!

Recept: zo maak je een mooi rolletje kruidenboter!

Recept: zo maak je zelf de lekkerste ovenfrietjes!


10. Frambozenmousse: dit lichte, luchtige, fruitige dessert blijf je maken! De mousse tintelt vrolijk op je tong! 


Kooktips voor je luchtige frambozenmousse:

  • bereiden: dit frambozendessert is zo licht doordat er geen room in zit! Maak je mousse minimaal een uur voor het serveren, zodat hij kan opstijven in de koelkast.
  • combineren: luchtige frambozenmousse is vooral ideaal na een relatief zware maaltijd. Maar als je hem een keer geproefd hebt, wil je hem wel na elk etentje serveren! 

Recept: zo maak je de luchtigste frambozenmousse!


Ik wens je een smakelijke septembermaand!


Geen opmerkingen: