donderdag 7 maart 2019

Indonesische gehaktring: retro-koken op zijn lekkerst!

Snel een spectaculair gehaktgerecht op tafel zetten? Maak dan deze Indonesische gehaktring!


Moeilijk is dit verrukkelijke oosterse gerecht niet: oven voorverwarmen, gehakt vermengen met allerlei lekkers als gefruite uitjes, fijngesnipperd ontbijtspek, ketjap en sambal, een rijstrand ermee vullen, een halfuur in de oven en... feest!

Tip voor erbij: gebakken rijst met ei, bosui en wortel en de sperzieboontjes met rode paprika waarvoor ik je de volgende keer het recept zal geven!


Recept Indonesische gehaktring: retro-koken op zijn lekkerst!


Culinaire uitstapjes


Jullie kennen me inmiddels, zeker degenen die me ook op Instagram volgen: ik maak graag uitstapjes met een culinair tintje. 

En nee, die draaien niet altijd om proeven en snoepen... 😉


Culinaire fototentoonstelling


Zo was ik vorige week in Amsterdam in het Foam Fotografiemuseum. 

Tijdens de tentoonstelling Feast for the Eyes - The Story of Food in Photography werden niet mijn smaakpapillen getrakteerd op een culinair feestje, maar mijn ogen!

Food photography is niet meer weg te denken uit onze social media: Instagram, Facebook, Pinterest staan er vol mee. De tentoonstelling haakt daar enthousiast op in. Maar niet alleen met beelden van nu. 

Aan de hand van drie thema's - Still Life, Around the Table en Playing with Food - werpt zij een verrukkelijk licht op de voedselfotografie sinds de prille geboorte ervan in het begin van de 20e eeuw.


Foto uit 'Feast for the Eyes' Foam


Likkebaardend lekkere foto's


De getoonde foto's maken de hechte band die wij mensen hebben met voeding bijna tastbaar. 

Of moet ik zeggen 'proefbaar'? 

Van familiekiekjes van picknicks en verjaardagspartijtjes met taart tot artistieke food stillevens en commerciële foodfotografie; Feast for the Eyes is een kleurrijke én smakelijke illustratie van wat eten voor ons betekent! 

Likkebaardend lekker om naar te kijken!


Retro-momenten


Persoonlijk voelde ik me - 'natuurlijk', zou ik bijna zeggen - met name aangetrokken tot de kookboekfotografie die getoond werd. Foam beschikt over een fraaie collectie kookboeken uit de tijd dat de kleurenfotografie in kookboeken nét begon op te komen. 

Kennen jullie ze ook nog, van die foto's van overdadige tafels vol met luxe gerechten uit de kookboeken van de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw? 

Zo heerlijk retro!


Foto uit 'Culinaire Encyclopedie Elsevier'


Retro-kookboeken uit eigen boekenkast


Eenmaal thuis kon ik het niet laten: ik trok al mijn eigen retro-boeken weer eens uit de kast! Erfstukken van mijn moeder. Urenlang heb ik zitten bladeren.

Genietend van een nostalgische duik in een inmiddels vergaan culinair tijdvak. Gekenmerkt door een heel andere kookstijl dan die wij nu kennen. 

Wie maakt er nog balkenbrij of hete bliksem? Of watergruwel, blote billetjes in het gras of lammetjespap?


Foto uit 'Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool'


Hooikist en rijstrand


En dan de keukenattributen uit die lang vervlogen tijden. 

Hoe vermakelijk zijn de gedetailleerde lijstjes voor een 'noodzakelijke keuken-inventaris' in de diverse huishoudschoolkookboeken?! Tussen de regels door proef je de tijdgeest!


Lijstje voor 'Keuken-inventaris' uit 'Kookboek van de Amsterdamse Huishoudschool'


Een hooikist heb ik nooit gehad, net zo min als een aardappelemmer en een stelletje met zeep, zand en soda. En jij? 

Een passe-vite heb ik nog wel; en die gebruik ik zelfs nog. Tip: lees mijn blog hierover en maak dan ook meteen mijn heerlijke verse tomatensoep!


De moderne versie van de ouderwetse passe-vite


Een rijstrand/savarinvorm? Díe is al lang de kast niet meer uit geweest... 

In de jaren 60/70/80 van de vorige eeuw was het serveren van een rijstrand, een ring van gekookte rijst, heel gewoon. Of, gewoon is het niet het juiste woord: dat was juist extra feestelijk! Iets voor de 'zondagse familiedis' of voor een 'huiselijk feestje'.

De rijstrand werd ook gebruikt om er een savarin van te bakken, een soort zoete tulband van gistdeeg die gedrenkt werd in een fruitige suikerstroop. Misschien ook iets om nog een keer te maken...


Rijstrand uit 'Culinaire Encyclopedie Elsevier'



Savarin uit 'De grote Larousse van de gastronomie'


En ja, toen ik dat allemaal zo zat te lezen, toen moest ik meteen weer terugdenken aan de gehaktring die ik zelfs tien jaar geleden nog regelmatig maakte. Mét die rijstrand!

Helemaal in het vergeethoekje terechtgekomen... En die was nog wel zo lekker! Hieronder dus het recept. Vanaf nu gaan wij hem ook weer vaker maken. Top-retro, maar wel een aanrader!


Een confessie: chocoladetaart van Holtkamp


Tot slot nog even dit. Mijn man vond dat ik het toch nog even moest opbiechten: tijdens de tentoonstelling Feast for the Eyes hebben we echt alleen maar gesnoept met onze ogen. 

Maar op de terugweg... kwamen we langs patisserie Holtkamp. Met een etalage die nog verleidelijker oogde dan al die foodfoto's bij elkaar. En van het een kwam het ander: de Sachertorte was erg lekker... 😋😉

En dan nu eindelijk het recept voor mijn Indonesische gehaktring. En alvast een foto van de geroerbakte sperzieboontjes met rode paprika (in een heerlijk roerbaksausje!) die we erbij aten. Op dat recept moet je nóg langer wachten. Tot mijn volgende blog.


Geroerbakte sperziebonen met rode paprika


Indonesische gehaktring: retro-koken op zijn lekkerst!


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • 600 gram mager rundergehakt
  • 100 gram ontbijtspek, zeer fijn gesneden
  • 10 eetlepels gefruite uitjes (kant-en-klaar)
  • 3 theelepels sambal badjak
  • 2 teentjes knoflook uit de pers
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 2 eetlepels ketjap asin
  • 1 ei
  • 5 eetlepels paneermeel
  • 1 theelepel gemberpoeder
  • 2 eetlepels melk

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 175°C.
  2. Vermeng alle ingrediënten. Kneed er een homogene massa van.
  3. Druk het gehakt stevig aan in een rijstrand met een inhoud van ongeveer 1 liter. Zorg ervoor dat er geen grote luchtbellen in het gehakt blijven zitten.
  4. Bak de gehaktring 30 minuten in de oven totdat hij gaar en goudbruin is.
  5. Neem het vlees uit de oven. Dek de vorm af met een serveerschaal. Keer het geheel voorzichtig om; pas op, er loopt wat vet uit. Til de vorm omhoog. 

Tips: 

  1. De inhoud van je rijstrand meten? Schenk er water in met behulp van een litermaat!
  2. Ik verwacht het niet; maar mocht je nog een restje overhouden, dan is dat een dag later koud nog erg lekker op de boterham!
  3. Nog even een foto van de rijst die ik altijd bij mijn Indonesische gehaktring serveer! 

Gebakken rijst met ei, bosui en wortel


Geen opmerkingen: