woensdag 22 november 2017

Hartige kerstkrans gevuld met Limburgs gehakt

Tijdens de feestelijke wintermaanden kun je nooit te veel recepten hebben voor borrelhapjes.


Vandaag een wel heel speciaal recept: dat voor een kerstkrans, die niet gevuld is met amandelspijs, maar met verrukkelijk Limburgs gekruid gehakt!


Probeer daar maar eens van af te blijven...


Hartige kerstkrans gevuld met Limburgs gehakt


Feestelijke kersttradities


Zijn er binnen jouw gezin tradities, die elk jaar weer terugkomen tijdens de kerstdagen? Bij mij is dat zeker het geval!

Zo is voor ons kerstavond (24 december dus) niet echt kerstavond als er geen grote gevulde kalkoen op tafel staat! Het recept gaf ik je vorig jaar al een keer, dus mocht je deze traditie willen starten - en dat is absoluut geen slecht plan - veel plezier!


Limburgs kerstontbijt met pasteitjes én saucijzenbroodjes


Tijdens mijn jeugd school de traditie meer in het kerstontbijt. Of eigenlijk was er dan sprake van maar liefst twee tradities tegelijkertijd: bij het kerstontbijt serveerde mijn moeder steevast, typisch Limburgs, én pasteitjes gevuld met kippenragout én saucijzenbroodjes! Smikkelen!

Alleen, wel erg machtig... Zeker zo vroeg in de ochtend. Maar al te vaak kon ik niet beide lekkernijen binnen één ontbijt op krijgen. Wat vond ik dat jammer! Maar ik moest kiezen, anders kon ik verder de hele dag geen pap meer zeggen.

Daarom heb ik inmiddels in mijn eigen gezin gebroken met deze twee tradities. Sorry ma...


Kerstpasteitjes gevuld met kippenragout met madera


Hartige kerstkrans voor de borreltafel


Niet dat we tijdens de feestdagen geen pasteitjes meer eten. Die staan zeker een keer op tafel, maar dan meer als lunchgerecht of lichte avondmaaltijd tussen kerst en oud en nieuw!

Saucijzenbroodjes eten we niet meer in de kerstperiode, maar... ik bak nog wel vaak voor de borrel of op oudejaarsavond een kerstkrans. En die vul ik dan met gehakt. Het is dus een saucijzenkráns in plaats van een saucijzenbrood!


Limburgse gehaktvulling voor in de hartige kerstkrans


Om het Limburgse aspect erin te houden maak ik het gehakt op zijn Limburgs aan met gefruite sjalotjes en een paar lepels heerlijke grove Limburgse mosterd.

Die krans is elke keer weer een grandioos succes!

En blijft er nog een restje over (al gebeurt dat niet vaak), dan smaakt hij koud ook nog voortreffelijk!


Recept Hartige kerstkrans gevuld met Limburgs gehakt


Hartige kerstkrans gevuld met Limburgs gehakt


Ingrediënten voor het gehakt:
  • 3 ons varkensgehakt
  • 3 ons rundergehakt
  • 4 sjalotjes
  • margarine
  • 1 eetlepel versgehakte tijmblaadjes of 1 theelepel gedroogde tijm
  • 1 ei
  • 1,5 eetlepel grove Limburgse mosterd
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 10 eetlepels paneermeel
Voor het gebak:
  • 8 plakjes diepvriesbladerdeeg
  • 1 ei, losgeklopt in een kopje
  • een beetje bloem voor het uitrollen van het deeg
  • een beetje margarine voor het invetten van de bakplaat
Voor de garnering:
  • enkele mooie takjes rozemarijn 
Bereiding:
  1. Snipper de sjalotjes zeer fijn. Fruit de uitjes zachtjes in een beetje margarine totdat ze glazig zijn. Laat ze afkoelen.
  2. Laat het bladerdeeg ontdooien. Verwarm de oven voor tot 210°C (conventionele oven) of 190°C (heteluchtoven).
  3. Vermeng alle ingrediënten vanaf het gehakt tot en met het paneermeel. Voeg ook de sjalotjes toe. Vorm een klein hamburgertje van het gehakt en bak dit even. Proef en voeg eventueel nog wat zout en/of peper toe aan de rest van het gehakt.
  4. Vorm van het gehakt een egale rol van zo’n 70 cm lang. Leg de plakjes bladerdeeg op elkaar en rol het deeg op een lichtbebloemd aanrecht uit tot een lap van 70x12 cm. Snijd de randen met een deegradertje mooi bij. Leg het gehakt op het deeg.
  5. Bestrijk één lange zijde en beide korte zijden van het deeg met een beetje losgeklopt ei. Rol het gehakt in het deeg en plak de randen stevig op elkaar behulp van het ei; leg de naad aan de onderkant.
  6. Vorm een mooie krans van de saucijzenrol.
  7. Vet een bakplaat in met margarine. Leg de krans erop. Bestrijk het gebak met het resterende ei.
  8. Bak de kerstkrans in ±30 minuten goudbruin en gaar. Dreigt de krans te bruin te worden? Draai dan de laatste minuten de oven lager.
  9. Serveer de krans op een met rozemarijn versierde schaal. De rozemarijntakjes lijken op dennentakjes, dus zo zit de kerstsfeer er meteen in!
Tips:
  1. Deze feestelijke kerstkrans is zowel warm als koud erg lekker. Heerlijk bij de kerstborrel, een brunch of op oudejaarsavond! Ik serveer hem soms zelfs als hartig gerecht bij een uitgebreide kerst-high tea!
  2. Natuurlijk kun je je kerstkrans ook vullen met anders gekruid gehakt. Wat dacht je van Spaans gehakt met sherry en pimentón, lamsgehakt met venkelzaad, Italiaans kalfsgehakt met zongedroogde tomaat en basilicum of Indonesisch gehakt?
  3. Staat je hoofd nog niet naar kerst? Binnenkort komt Sinterklaas eraan, dus bak dan mijn saucijzenbroodletter!

Ik wens je prettige feestdagen!




Geen opmerkingen: