vrijdag 14 oktober 2016

De allerlekkerste gebakken aardappeltjes

Gebakken aardappeltjes: wie vindt ze niet lekker?! Ik associeer ze altijd met huiselijkheid en typisch Nederlandse gezelligheid. Een echt verwengerechtje uit mijn jeugd!


Dat laatste betekent echter niet dat ik ze nu niet meer regelmatig maak. Hoe vaak maak jij ze nog?


Weet je niet precies hoe? Ik vertel je er graag alles over!



De allerlekkerste gebakken aardappeltjes


De gebakken aardappeltjes van mijn moeder!


Ik kan ze me nog goed herinneren, de gebakken aardappeltjes van mijn moeder vroeger thuis. 

Jammie! 

Toen ik een klein kind was kwamen ze niet vaak op tafel. Meestal waren er gewoon gekookte aardappels met jus. Maar af en toe werden we extra verwend!

Of mijn moeder maakte ze als verwerking van een restje aardappels. Vaak deed ze dat als mijn vader te laat thuiskwam voor het eten. 

Opgewarmde gekookte aardappels vond hij niet lekker (wie wel?) en dus sneed mijn moeder de koude aardappels in dunne plakjes en bakte die voor hem op. Jaloers dat we dan waren!

Gelukkig wist mijn vader dat. Als wij (we waren met vier zusjes) al in bed lagen als hij thuiskwam, dan legde hij nog voordat hij zelf ging eten vier aardappeltjes op een bordje en kwam ermee naar boven. 

Om ons een nachtkusje te geven én een aardappeltje natuurlijk. Die aardappeltjes waren de allerlekkerste die ooit heb gehad. Daar zat als extra ingrediënt een flinke dosis liefde in!

Maar mijn eigen gebakken aardappeltjes komen aardig in de buurt…


Recept De allerlekkerste gebakken aardappeltjes


Hier volgt het recept voor de allerlekkerste gebakken aardappeltjes!


  • Smakelijke gebakken aardappeltjes beginnen met de juiste aardappels. Dat klinkt simpel en dat is het ook. Koop vastkokende aardappels voor het beste resultaat.
  • Schil de hoeveelheid aardappels die je nodig hebt. Omdat ze zo lekker zijn, moet je rekenen op zeker drie ons per persoon!
  • Was de aardappels en snijd ze in plakjes van een kleine centimeter dik. Die plakjes gaan in een pan met wat zout en water. Zorg ervoor dat de aardappelschijfjes helemaal onderstaan.
  • Breng het water met de aardappels erin aan de kook. Daarna hoeven de schijfjes nog maar een kleine tien minuten te koken. Ze moeten niet te gaar worden, beetgaar is voldoende. Proeven is de beste manier om de gaarheid te testen. Dus waarom zou je dat dan niet doen?
  • Giet de aardappelplakjes af en stort ze op het aanrechtblad. Leg ze in één laag, zodat ze snel kunnen afkoelen.
  • Verwarm ondertussen een grote koekenpan met anti-aanbaklaag en smelt er een beetje vet in. Veel heb je niet nodig. Je kunt kiezen voor roomboter, margarine, olijfolie of zelfs ganzenvet. Wat jij het lekkerste vindt.
  • Leg (een deel van) de aardappelschijfjes netjes naast elkaar in de pan. Pas op: brand je vingers niet!
  • Bak ze op hoog vuur aan een kant goudbruin en krokant. Draai ze daarna om met twee spatels en bak ook de andere kant bruin.
  • Schep de gebakken aardappeltjes uit de pan met een schuimspaan. Zo blijft het meeste vet achter in de pan. Dat is iets minder slecht voor je lijn…

Waarschijnlijk moet je meerdere porties bakken. Als die allemaal klaar zijn, kun je alle aardappeltjes samen nog even in de koekenpan opwarmen. Warm houden in een lauwe oven is ook een optie.

Je kunt de aardappeltjes na het bakken bestrooien met wat verse tuinkruiden als je dat wilt, maar het hoeft niet. Met name de licht ui-achtige smaak van bieslook vind ik er zelf erg lekker bij!

En dan… genieten!

Wie ga jij vandaag hiermee verwennen?


Aardappeltip!


Ben je op zoek naar nog meer verrukkelijke aardappelrecepten? 

Volg dan de link 'aardappels'.



Krokante in ganzenvet gebakken krieltjes



Echt de allerlekkerste verse friet!



Ovenfrietjes: minder vet én echt fantastisch!



Krieltjessalade voor bij de BBQ


Geen opmerkingen: