woensdag 5 december 2018

Kerstmenu met een wildstoofpotje, gerookte eendenborst, rillettes en meer!

πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„

Vrienden vragen mij weleens: wat is nou het allerleukste klusje in je foodbloggersbestaan?

Dan flitsen er in een split second allerlei prettige bezigheden voorbij: koken, fotograferen, schrijven, food shoppen. Maar als ik heel eerlijk ben, vind ik het volgen van de statistieken van mijn blog stiekem het allerleukste. Zeker in de kersttijd, want dan schieten die statistieken omhoog tot voor mij ongekende hoogten. 😊😍

Niet alleen de getallen uit de statistieken zijn interessant. Het intrigeert mij ook welke blogs jullie met zijn allen het liefst bekijken en welke recepten jullie echt klaarmaken (hopelijk...).

Vandaag een kerstmenu met alleen maar toppers. Althans volgens jullie zelf! Jullie zijn met name erg dol op mijn wildstoofpotje met malse hertensukade. En laat ik het daar nou helemaal mee eens zijn! Volg de rode linkjes onder de foto voor alle recepten. Tip: voor een uitgebreid diner als dit, kun je het beste niet te grote porties per persoon serveren.


Veel plezier met dit kerstmenu! En ik wens jullie alvast smakelijke kerstdagen!


πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„πŸŽ„


Recepten Kerstmenu met een wildstoofpotje, gerookte eendenborst, rillettes en meer!


Borrelhapjes of amuses


Toastjes met rillettes de canard


Rillettes de canard, dat is een soort smeuΓ―ge patΓ© gemaakt van gekonfijte eendenboutjes. In de kersttijd kun je bij elke goede poelier kant-en-klare rillettes de canard kopen. Maar wat is er nou leuker dan de rillettes zelf te maken? Veel lekkerder is het in elk geval; je kunt je rillettes namelijk precies zo op smaak maken als je dat zelf wilt!

Tip: konfijt meteen een paar extra eendenbouten voor het kerstdiner van tweede kerstdag!


Toastjes met rillettes de canard


Voorgerecht


Salade van gerookte eendenborst met een dressing met Maastrichtse kruisbessenjam


Nog een gerechtje met eend, maar dan totaal anders van smaak: een salade van dunne plakjes gerookte eendenborst met gebakken appeltjes, walnoten, krokante slablaadjes en een lichtzoete vinaigrette gemaakt met kruisbessenjam.

Als ik in Maastricht ben, loop ik altijd even langs het winkeltje van Adriaan de Smaakmaker aan de St. Pieterstraat. Daar hebben ze zo veel lekkers waar ik geen weerstand aan kan bieden! Hun kruisbessenjam is ideaal voor mijn eendenborstsalade! Kom je niet vaak in Maastricht? Geen nood: ze sturen je met liefde een potje op!


Salade van gerookte eendenborst



Kruisbessenjam


Hoofdgerecht


Wildstoofpotje met oud bruin bier


In de oven geroosterde aardappeltjes met tijm


De lekkerste stoofpeertjes van de wereld


Stoofpotjes zijn altijd al lekker, maar stoofpotjes van wild - in dit geval hertensukade - zijn helemaal super! Veel wildstoofpotjes vragen om rode wijn (erin; en nou ja, erbij is ook erg lekker). Maar mijn stoofpot is een beetje speciaal: daar gaat bier in. Meer specifiek: oud bruin bier. Dat geeft de saus een lichtzoete smaak, die perfect aansluit bij wild.

Volg je de link voor de aardappeltjes, dan kom je op een blogpagina met een recept voor kummelaardappeltjes. Vervang voor deze ene keer de kummel door versgehakt tijmblaadjes. De tijm zit ook al in je stoofpot, dus die is hier een must.

Stoofpeertjes doen het altijd goed bij wild. En deze al helemaal! Proef één peertje en daarna ben je gegarandeerd niet meer te stoppen. Ik moet me altijd inhouden om niet de hele schaal in mijn eentje leeg te snoepen...


Wildstoofpotje met oud bruin bier



Ovenaardappeltjes met tijm


Stoofpeertjes met rode port


Dessert


Wententeefjes van briochebrood met feestelijk rood fruit en vanilleroomijs


Als uitsmijter heb ik gekozen voor een beetje een ouderwets dessert: wentelteefjes. Maar dan wel een heel luxe en feestelijke versie. Je maakt je wentelteefjes van luchtig briochebrood. En je serveert ze met verse frambozen, bramen, blauwe bessen en aardbeien. Een bolletje romig ijs maakt je dessert helemaal af. Dat wordt een lekkere kerst dit jaar!


Luxe wentelteefjes met rood fruit en ijs





Geen opmerkingen: