zondag 5 juni 2022

Orzo aglio, olio e peperoncino: een fantastische variatie op het klassieke Italiaanse pastagerecht!

Na mijn recept met orzo van vorige week vandaag nóg een orzorecept. Alhoewel, eigenlijk is het meer een orzoreceptje

Voor een pasta aglio, olio e peperoncino. Maar dan minder klassiek. Niet met spaghetti of tagliatelle, zoals die pasta meestal bereid wordt. Maar met orzo dus! 

Waarom ik spreek over een receptje? Nou, je bereidt deze pasta echt heel makkelijk! Én in een handomdraai:
  • eerst kook je je orzo beetgaar in een ruime hoeveelheid water met zout
  • ondertussen fruit je zachtjes wat knoflook en een gesnipperde chilipeper in een paar lepels olijfolie
  • je schept de gare orzo door het knoflookmengsel
  • goed doorwarmen
  • vlak voor het serveren zet je nog éven de puntjes op de i met een lekkere scheut extra vergine olijfolie en wat verse platte peterselie
  • Parmezaanse kaas over je pasta mag, maar hoeft niet 

Klaar! Aan tafel!

Serveer je orzo aglio, olio e peperoncino als klein voorgerecht, als smeuïg tussengerecht of als verrassend bijgerecht. 

Of maak er een hapje van voor op je borreltafel: verdeel je orzo over kleine schaaltjes, glaasjes, theekopjes. Of allemaal tegelijkertijd. Kijk maar of je er iets leuks voor kunt vinden in je kast. En dan lekker snoepen!

Recept: orzo aglio, olio e peperoncino: een fantastische variatie op het klassieke Italiaanse pastagerecht!


Zo maak je snel en makkelijk je orzo aglio, olio e peperoncino!  


Ingrediënten voor een bijgerecht voor 4 à 6 personen of een voorgerecht/tussengerecht voor 6 à 8 personen:

  • 500 gram orzo (ik gebruik meestal orzo no. 65; dat getal geeft de maat van de pasta aan)
  • zout of een paar bouillonblokjes
  • 2 à 3 teentjes knoflook, afhankelijk van de grootte
  • 2 Spaanse pepers
  • een bosje platte peterselie
  • extra vergine olijfolie
  • eventueel wat Parmezaanse kaas

Bereiding:

  1. Kook de orzo gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Voeg daarbij zout en/of (een) bouillonblokje(s) naar smaak toe aan het kookwater (zie de tip onder het recept).
  2. Hak ondertussen de knoflookteentjes fijn.
  3. Verwijder de zaadjes en de zaadlijsten uit de chilipepers. Snipper het vruchtvlees fijn.
  4. Hak de peterselie.
  5. Verwarm een eetlepel olijfolie een beetje in een grote koekenpan of hapjespan met anti-aanbaklaag. Fruit hierin de knoflook en de Spaanse peper zachtjes gedurende een paar minuten.
  6. Proef je orzo om te bepalen of hij mooi beetgaar is. Giet de orzo in een vergiet (met niet te grote gaten vanwege de kleine pasta!). Meestal spoel ik mijn pasta niet af met koud water, maar voor dit gerecht vind ik dat persoonlijk lekkerder.
  7. Laat de orzo goed uitlekken en voeg hem toe aan het knoflookmengsel. Warm het gerecht onder af en toe omscheppen goed door. Dat duurt maar een paar minuten. 
  8. Strooi de peterselie over je pasta en schep hem nog een keer om. 
  9. Giet een lekkere scheut extra vergine olijfolie over je orzo aglio, olio e peperoncino. Draai het vuur uit en
  10. serveer je orzo meteen, eventueel met een beetje Parmezaanse kaas. 

Tips:

  1. Met name als ik dit gerecht serveer zonder Parmezaanse kaas - hetgeen ik vrijwel altijd doe als ik de orzo als bijgerecht serveer - vind ik het erg lekker om tijdens het koken van de pasta het zout te vervangen door (een) bouillonblokje(s). Dat geeft net iets meer diepgang aan de smaak van de orzo!
  2. Orzo als bijgerecht? Je begrijpt het al: dat vinden wij vaak een goed idee! Vooral bij gerechten als mijn tijmtomaatjes gevuld met kalfsgehakt, minihamburgertjes met tomaat uit de oven, spiesjes van lamsgehakt met venkelzaad of kalfsgehaktworstjes met marjolein in combinatie met gepofte cherrytomaatjes, slawraps met mediterrane varkenshaasreepjes, een ovenkippetje, gegrilde lamskarbonaadjes, merguezworstjes of Griekse souvlaki! Mijn recept voor souvlaki van malse varkenshaas zal ik binnenkort posten; dus hou dit blog in de gaten! 

Lekker met orzo: tijmtomaatjes met kalfsgehakt

Lekker met orzo: minihamburgertjes met tomaat en basilicum

Lekker met orzo: spiesjes van lamsgehakt met venkel

Lekker met orzo: mijn zelfgemaakte marjoleinworstjes

Lekker met orzo: crispy slawraps gevuld met mediterraan gekruide varkenshaasreepjes


Geen opmerkingen: