woensdag 20 december 2017

10 Limburgse feesthapjes voor oudejaarsavond: voor echte bourgondiërs!

Dit jaar was voor mij een jaar met veel Limburgse nostalgie. Logisch als je bezig bent met het schrijven van een Limburgs kerstkookboek. Elk recept riep weer zijn eigen herinneringen op!


Inmiddels hebben heel wat van die Limburgse feestrecepten ook hun weg gevonden naar dit blog mét alle verhalen die erbij horen!


Je zult ondertussen wel begrijpen waar ik naartoe wil: mijn gezin en ik gaan dit jaar helemaal in stijl op zijn Limburgs afsluiten.


Hoe we dat gaan doen? Door op oudejaarsavond een waar Limburgs feestbuffet op tafel te zetten!

Natuurlijk wil je nu wel weten wat er dan zoal op dat buffet zal staan. Ik moet mijn keuze zelf ook nog maken, maar ik heb wel al een aantal heel lekkere ideeën...

Hieronder vind je de gerechten waar ik tussen twijfel, mét linkjes naar de stap-voor-stap recepten.

Ga jij dit jaar ook op Limburgse wijze uitzwaaien net zoals wij? Voor welke hapjes kies jij dan?

Ik wens je in elk geval veel plezier en natuurlijk smakelijk eten. En proost! Want de bubbelwijn mag niet ontbreken op oudejaarsavond!


Kerstkrans gevuld met pittig Limburgs gehakt


We beginnen de avond zo goed als zeker met een borrelgerecht. Jij ook?

Wat dacht je van een hartige kerstkrans gevuld met Limburgs gehakt? Ik zet hem altijd gewoon op tafel met een mes ernaast. Zo kan iedereen zijn eigen stukje afsnijden, de fanatiekste snoepers een grotere portie dan de anderen...


Amuse van een aardappelkoekje met gerookte zalm


Ik vind het altijd leuk om iedereen voor de echte maaltijd alvast een voorproefje te geven van wat er komen gaat. Misschien serveer ik wel deze amuse van een klein aardappelpannenkoekje, een riefkeukske, belegd met gerookte zalm. Culinair genieten!


Een bord vol met Limburgse koude schotel


De hoofdmaaltijd wordt sowieso een traditioneel Limburgs koud buffet, want zo'n buffet hoort in Limburg onlosmakelijk bij een feestje! Wat het middelpunt van mijn buffet wordt? Een koude schotel natuurlijk, oftewel een onvervalste Limburgse huzarensalade!


Tomaatjes met een boozy garnalenvulling


Om de huzarensalade heen liggen altijd allerlei andere lekkere koude hapjes. Zoals deze verrukkelijke tomaatjes gevuld met een boozy garnalensalade. Pure luxe!


Slawraps met zalmsalade


Slawraps gevuld met een romige zalmsalade zijn ook een optie!


Salade van gerookte eendenborst met appeltjes en walnoten


Wil je iets heel exclusiefs voor je koude buffet, zet dan een grote schaal op tafel met een salade van gerookte eendenborst. Daar gooi je beslist hoge ogen mee!

Nog uitgebreider tafelen? Denk dan aan gevulde eieren of Limburgse asperges gerold in een plakje Livarsjink, ham van de Limburgse kloostervarkens uit Echt!


Oliebollen met een tic


Aan een toetje doe ik op zo'n avond niet echt. Na het hartige buffet mag iedereen uitbuiken. Ik zet een grote pot thee (of meerdere, want ik ben zelf een enorme theeleut...) en de cappuccino of espresso zijn selfservice. Daarnaast zet is wat zoet lekkers neer. Voor wie nog een plekje overheeft. Niets moet, maar de rest van de avond kan iedereen zich op elk willekeurig moment van zoete hapjes bedienen zo veel als hij of zij wil.

Wat zet ik klaar? Geen oudejaarsavond kan zonder oliebollen natuurlijk. Dus die staan prominent tafel. De mijne zijn altijd vers uit eigen keuken en hebben een twist: er zit wat Grand Marnier in. MMMM... Met alleen maar hoofdletters M!


Appel-kruimelvlaai


Als ik tijd genoeg heb, bak ik misschien wel mijn favoriete vlaai: een greumelkesvlaai, kruimelvlaai dus, gevuld met gekaramelliseerde appeltjes.


Meringuepaddenstoeltjes


En wat vind je van deze delicate kleine meringuepaddenstoeltjes? Die doen denken aan de champignons, die vroeger in de Limburgse grotten werden gekweekt. Stiekem vind ik deze zoete variant veel lekkerder...


Suikeramandelen uit Limburg


Misschien wel het allerlekkerste zoete hapje van de avond is meteen ook het allerkleinste. Alhoewel, dat hangt ervan af hoeveel je ervan eet. Probeer maar eens weerstand te bieden aan deze krokante versgemaakte suikeramandelen. Wedden dat je dat niet lukt...

Ik hoop dat ik je voldoende geïnspireerd heb om er dit jaar een Limburgs lekkere oudejaarsavond van te maken. Veel plezier!


Ik wens je alvast een fantastisch 2018 of op zijn Limburgs: Zaelig Nuujjoar!


Geen opmerkingen: