dinsdag 12 december 2017

Gebrande amandelen net zoals op de kerstmarkt!

Vraag je mij wat het lekkerste hapje is dat je kunt kopen op een kerstmarkt, dan hoef ik niet lang te twijfelen: dat zijn versgebrande amandelen! 


Waarschijnlijk ken je die ook wel. Van die heerlijk geurende amandelen met een krokant, lichtbruin suikerlaagje. Wist je dat je die heel makkelijk zelf kunt maken? 

Het enige wat je nodig hebt is amandelen, suiker, vanille(suiker) en aromatische kaneel. Snel aan de slag dus! Haal de kerstmarkt gewoon in huis!


Gebrande amandelen net zoals op de kerstmarkt!


Avontuurlijk dwalen door de Valkenburgse grotten


De grotten in het Limburgse Valkenburg, in mijn jeugd kwam ik er elk jaar wel een paar keer. Geen wonder natuurlijk als je er letterlijk bovenop woont.

In de zomer trakteerden we vrienden en familie, die op bezoek kwamen uit andere delen van het land, steevast op een rondleiding. 

Er is niets spannender voor een klein kind dan dwalen door donkere, mysterieuze ondergrondse gangenstelsels. Alhoewel, dwalen... De gids met zijn zachtjes sissende gaslamp wist natuurlijk perfect de weg! En hij kon prachtige verhalen vertellen over blokbrekers, mosasaurussen, onderduikers, champignonkwekerijen, etc.


Mergelgrotten: koud in de zomer, warm in de winter


Je moest wel altijd een jas aan, want in de vochtige gangen werd het nooit meer dan een graad of 13 à 14. In de wintermaanden was die temperatuur net een voordeel. Het wordt in de Valkenburgse grotten namelijk ook nooit kouder dan die 13 graden. Dat bleek ideaal voor een kerstmarkt. 

In grote delen van de twee belangrijkste grotten, de Gemeentegrot en de Fluweelengrot werd elektriciteit aangelegd. Zo konden de grotten feeëriek verlicht worden. Nog steeds gebeurt dat elk jaar weer.


Bezoek de kerstmarkt in de grotten


Je kunt de prachtig versierde grotten vanaf half november al bezoeken en genieten van de feestelijke kerstsfeer, vele gezellige kraampjes met kerstversieringen en lekkere hapjes en drankjes op ondergrondse terrasjes.


Een zak gebrande amandelen van de kerstmarkt


Het was in die grotten op de kerstmarkt dat ik als kind voor het eerst kennismaakte met wat sindsdien een van mijn meest geliefde lekkernijen is: suikeramandelen. Of gebrande amandelen (gebrende amandele), zoals wij ze in Limburg noemen. Bij de ingang kochten mijn moeder of mijn opa en oma er vaak meteen al een grote zak van. Dat maakte het feest voor mij helemaal compleet!

Ook als ik op een van de beroemde kerstmarkten in Duitsland ben, in Aken, Düsseldorf, Bremen of Berlijn, kan ik geen weerstand bieden aan die heerlijk geurende, krokante, zoete amandelen. Vroeger kocht ik zelfs altijd een voorraadje, voor later thuis.

Tot ik een tijd geleden ontdekte dat het eigenlijk heel makkelijk is om de gebrande amandelen zelf te maken. Super! Dat doe ik dus regelmatig.


Versgebrande amandelen uit eigen keuken!


Zelfgebrande amandelen zijn de allerlekkerste!


Als ik ze maak ruikt het hele huis naar noten en versgemalen kaneel. Voor mij is dat de geur van kerst!


Versgemalen Ceylon-kaneel voor de lekkerste smaak en geur!


Al moet ik bekennen dat ik het soms ook niet kan laten amandelen te branden tijdens de rest van het jaar, soms zelfs midden in de zomer. Het zou zonde zijn om deze lekkernij alleen voor de winter te reserveren, toch? 😉

Versgebrand uit eigen keuken zijn de amandelen misschien nog wel lekkerder dan op de kerstmarkt. Meteen maken dus!


Al moet ik je waarschuwen: als je zo'n schaaltje met gebrande amandelen op tafel zet, dan moet je niet verwachten dat het daar lang staat. Je kunt het wel proberen, maar ervan afblijven is zo moeilijk...


Recept Versgebrande suikeramandelen


Hoe maak je zelf gebrande amandelen of suikeramandelen? 


Ingrediënten:
  • 200 gram amandelen met vliesjes
  • 225 gram kristalsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 1 dl water
  • 1 theelepel kaneel, liefst versgemalen Ceylonkaneel (zie mijn eerdere blog)
  • een snufje zout

Extra:

  • margarine
  • bakpapier

Bereiding:

  1. Vet een bakplaat in met een beetje margarine. Plak hier een stuk bakpapier op.
  2. Verwarm het water, de twee soorten suiker, de kaneel en het zout samen in een pan met dikke bodem op middelhoog vuur.
  3. Voeg de amandelen toe zodra de suiker is opgelost.
  4. Roer het mengsel af en toe. Op een gegeven moment bereik je het punt dat al het water verdampt is. Schrik niet: de suiker gaat er dan wittig en korrelig uitzien. Dat hoort zo!
  5. Nu is het belangrijk dat je aan een stuk door blijft roeren. De suiker gaat dan weer opnieuw smelten en karamelliseert uiteindelijk een beetje. Tijdens het karamelliseren hecht hij zich helemaal aan de amandelen. Die krijgen daardoor allemaal een krokant jasje met een lichtbruine kleur. Donkerder mogen ze niet worden; dan wordt de suiker bitter.
  6. Draai dus het vuur meteen uit als het zo ver is.
  7. Schep de amandelen op de bakplaat. Ze kleven nu her en der nog wat aan elkaar. Gebruik twee vorken om ze tijdens het afkoelen uit elkaar te halen.
  8. Pas op: proef niet te vroeg, hoe verleidelijk dat ook is. De suiker blijft nog vrij lang erg heet!
  9. Leg de amandelen op een mooi schaaltje en serveer ze.

Tips:

  1. Je kunt de gebrande amandelen nog een paar dagen bewaren mits je ze goed verpakt. Langer hebben ze het bij ons nog nooit uitgehouden, dus daar heb ik geen ervaring mee. 😉
  2. Je kunt de pan schoonmaken door hem op het vuur te zetten gevuld met water. De restjes suiker lossen makkelijk op in het hete water. 
  3. Leuk: geef een zakje of doosje gebrande amandelen cadeau tijdens de kerstdagen!
  4. Ik organiseer in de kersttijd weleens een high tea. Zeker weten dat deze gebrande amandelen dan ook op het menu staan!

Geen opmerkingen: