maandag 20 maart 2023

Zo maak je zelf frambozencoulis: verrukkelijk voor je desserts en gebak!

Frambozen. Ik ben er dol op. En ik bak en kook er graag mee!

Ze zijn zacht zoet, ze hebben een fris zuurtje, ze zijn heerlijk aromatisch. Allemaal eigenschappen die hen bij uitstek geschikt maken voor allerlei culinaire toepassingen.

Frambozen zijn erg lekker rauw; versgeplukt in mijn eigen tuin! Maar ik gaar ze ook regelmatig. Ik maak er dan een vruchtenpuree van, een coulis. 

Hieronder leg ik je uit hoe je zelf in een handomdraai zo'n fruitige frambozencoulis maakt. 


Ga snel naar het recept. Of lees eerst nog even waar ik mijn frambozencoulis zoal voor inzet!


Recept: zo maak je zelf frambozencoulis, verrukkelijk voor je desserts en gebak!



Voor welke gerechten gebruik je een frambozencoulis?


Een fruitige frambozenpuree smaakt voortreffelijk bij onder andere:


Schep ook eens een keer een beetje frambozencoulis door een vinaigrette (in plaats van honing of suiker). Erg lekker bij een salade van krulandijvie, beetgaar gekookte haricots verts en geroosterde pijnboompitjes.

Hou je van wild? Een paar lepels frambozencoulis door je jus of saus maken je wildgerecht helemaal af! 

En dan nog een laatste tip: binnenkort heb ik een verrukkelijk recept voor je voor cakesandwiches gemaakt van dunne plakjes citroencake, gevuld met fruitige frambozenroom


Een delicaat gerechtje voor een feestelijke high tea. Misschien wel voor je paas-high tea. Hoe dan ook, voor die frambozenroom heb je een flinke portie frambozencoulis nodig!



Recept: luchtige cakesandwiches voor je high tea gevuld met verrukkelijke frambozenroom


Zelfgemaakte frambozencoulis voor je desserts en gebak

Ingrediënten: 

  • 250 gram (diepvries)frambozen
  • 80 à 100 gram poedersuiker
  • 3 eetlepels water

Bereiding:

  1. Vermeng alle ingrediënten in een pan en breng het geheel aan de kook.
  2. Laat het fruit 5 minuten zachtjes doorkoken; roer af en toe. De frambozen worden ondertussen lekker zacht en de vloeistof kookt een klein beetje in.
  3. Hang een zeef in een kom en schenk het fruitmengsel in de zeef. 
  4. Druk de frambozen met een spatel of een lepel door de zeef. Zo pureer je je fruit en tegelijkertijd verwijder je de pitjes. Wat je overhoudt in de kom is een zachte, gladde fruitsaus, een coulis. Vergeet niet de restjes vruchtenpuree aan de onderkant van de zeef eraf te schrapen!
  5. Laat je frambozencoulis afkoelen en bewaar hem tot gebruik afgedekt in de koelkast. 

Tips:

  1. Diepvriesframbozen zijn vaak veel goedkoper dan verse frambozen. En in een coulis proef je het verschil niet. Dus ga ik meestal voor ingevroren frambozen!
  2. Je kunt je frambozencoulis heel goed invriezen; in kleine diepvriesdoosjes en zelfs in ijsblokjesvormen of ijsblokzakjes. Ideaal!

Geen opmerkingen: