dinsdag 31 oktober 2017

Vezelrijk paneermeel zelf maken

Als ik in Maastricht ben, kan ik het niet laten altijd even een bezoekje te brengen aan de Bisschopsmolen, een oude watermolen in het hart van stad, waar nog dag in dag uit spelt wordt gemalen. Terplekke bakken ze er ook brood van; en vlaaien, koeken, croissants, worstebroodjes... Mmmmm!


Ik sla meestal flink in. Daarbij koop ik ook steevast een paar pakken vezelrijk paneermeel, gemaakt met de (restjes van de) broden die in de winkel liggen. Dat paneermeel heeft superveel smaak en het is lekker grof van structuur.


Het heeft maar een nadeel: het is in een vloek en een zucht weer op. En als je aan zoiets lekkers gewend bent, wil je niet meer anders. Dus maak ik het sinds kort ook zelf! Lees hieronder hoe!


Zelfgemaakt vezelrijk paneermeel


Culinaire bezoekjes aan Maastricht


Heb jij dat ook, dat als je in een stad bent, je altijd op zoek gaat naar de culinaire pareltjes? 

Ik wel in elk geval. Daarbij denk ik niet alleen aan restaurants, maar met name aan winkels waar ik authentieke (streek)producten kan kopen; ingrediënten waar ik thuis zelf mee aan de slag kan. 

Zo heb ik in de weken daarna nog steeds plezier van mijn uitstapje! 

Maastricht is een van mijn favorieten om te bezoeken. Voor foodies heeft die stad zo veel te bieden! 


Watermolen de Bisschopsmolen


Neem nou de Bisschopsmolen. Dat is een ouderwetse graanmolen, waar sinds een aantal jaren weer opnieuw meel wordt gemalen: speltmeel. 

Maar er is een groot verschil met de molens die we elders in Nederland kennen. Het gaat hier niet om een windmolen, maar om een watermolen! Het grote schoepenrad aan de achtergevel van de molen hangt in de Jeker, een riviertje dat dwars door Maastricht stroomt, tussen en zelfs onder de gebouwen door. 

Je kunt de molen bezichtigen als je dat wilt.


De Bisschopsmolen in hartje Maastricht


Bekijk het schoepenrad en ga ook even naar binnen om het originele maalwerk in werking te zien.


Het schoepenrad van de Bisschopsmolen


Het maalwerk van de Bisschopsmolen


De maquette, die ze er hebben staan, geeft je in één oogopslag een beeld van het hele gebouw.


De maquette van de Bisschopsmolen


Culinair genieten in de gelagkamer van de Bisschopsmolen


Aanrader: duik na je bezichtiging de gelagkamer in en laat je daar uitgebreid verwennen. 

Wij kiezen meestal eerst voor een van de heerlijke broodgerechten (wat dacht je van een open tosti van speltbrood met gesmolten kaas, ham van het Livarvarken en cherrytomaatjes?) en daarna proeven we een van de verleidelijke vlaaien. 

Tip: probeer eens de kruisbessenvlaai. Zo heerlijk Limburgs!


De bakkerswinkel van de Bisschopsmolen


Achter de molen bevindt zich een bakkerij, waar op ambachtelijke wijze heel veel verschillende broden worden gebakken. Die broden bevatten geen tarwe, maar wel rogge, gerst, kamut, maïs, gierst, teff, quinoa, haver, boekweit. 

En spelt natuurlijk, meer specifiek het zogenaamde Kollenberger spelt, dat groeit op de prachtige Limburgse heuvels. 

De andere granen worden ook betrokken van regionale bedrijven. Evenals het fruit voor de vlaaien.


Kollenberger spelt uit Limburg


In de bakkerswinkel kun je je hart ophalen als je van authentiek brood houdt. Maar vergeet ook niet een vlaai te bestellen. En natuurlijk moet je een of meer zakken vezelrijk paneermeel kopen, want daar begon het in dit blog allemaal om, niet waar!


Vezelrijk paneermeel van de Bisschopsmolen


Omdat de broden van de Bisschopsmolen zo veel verschillende soorten graan en vaak ook zaden bevatten, zit al dat lekkers ook allemaal in het paneermeel dat ervan gemaakt wordt. Tel daarbij op dat het paneermeel mooi grof wordt gemalen, dan kun je je wel voorstellen hoe lekker dat moet zijn in je gerechten!


Deze granen zitten er allemaal in het paneermeel


Koken met vezelrijk paneermeel


Gebruik het paneermeel voor een krokant korstje op je ovenschotel of paneer er je kroketten of schnitzels mee. En uiteraard is het een onmisbaar ingrediënt in de ongeëvenaarde Limburgse gehaktballen.

Wat die Limburgse gehaktballen zo speciaal maakt? 

Daar vertel ik je in mijn volgende blog alles over, maar een tipje van de sluier wil ik vast oplichten: Limburgse gehaktballen hebben van oudsher een dikke, krokante paneerlaag aan de buitenkant. 

En dat is me toch lekker... 😋


Een pan vol met Limburgse gehaktballen


Dus mis mijn volgende blog niet! Als je je opgeeft voor mijn gratis receptenservice (dat kan rechtsboven op dit blog), krijg je het recept voor de gehaktballen en alle volgende recepten automatisch in je mailbox. Ideaal toch!


Zelf vezelrijk paneermeel maken


En dan nu het recept waar je voor gekomen bent. Woon je niet in Maastricht, kom je er (bijna) nooit of is je voorraad 'gewoon' op zoals mij zo vaak overkomt, maak dan je vezelrijke paneermeel zelf! 

Je kunt het helemaal aanpassen aan je eigen smaak, want jij kiest van welke broodsoorten je het maakt en hoe fijn je het maalt. 

Het meel op de foto hieronder is gemaakt van het speltbrood met zonnebloempitten dat mijn eigen bakker verkoopt. Je ziet de zaadjes zo zitten. Heerlijk voor superkrokante korstjes!


Recept Vezelrijk paneermeel zelf maken


Hoe maak je zelf vezelrijk paneermeel?


Ingrediënten:

  • restjes van lekker vezelrijk brood (met of zonder zaden)

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 120 à 150°C. Voor zwaar en donker gekleurd brood mag de oven wat lager dan voor lichter brood. Bij mij droogt het brood beter als ik de heteluchtoven gebruik, maar dat kan per oven verschillen.
  2. Verdeel de sneetjes brood over de bakplaat, zodat ze zo veel mogelijk in één laag liggen.
  3. Droog het brood in de oven totdat het krokant is. Dat duurt ongeveer een halfuur.
  4. Maal het krokante brood in de foodprocessor. Bepaal zelf hoe fijn je je paneermeel wilt hebben. Heb je geen foodprocessor, doe het brood dan in een stevige diepvrieszak. Dan springt het niet alle kanten uit als je het vervolgens fijn rolt met de deegroller. 

Tips:

  1. Ben je meer een liefhebber van wittebrood? Ook daar kun je op dezelfde manier paneermeel van maken. Als je het grof maalt, krijg je toch die lekker krokante structuur!
  2. Nog meer Limburgse recepten? Volg dan de link 'Limburgs recept' in de rechterkolom van dit blog.
  3. Aanrader: bestel mijn nieuwe kerstkookboek 'Feestrecepten uit Limburg' vol met de lekkerste Limburgse recepten. Tot 6 november maak je bovendien kans dit boek te winnen. Hoe? Dat lees je op mijn blog van vorige week.

Kerstkookboek 'Feestrecepten uit Limburg'

Geen opmerkingen: