zaterdag 29 juli 2023

Snel klaar: Chinese bami met veel verse groenten en hoisinsaus


Wil je snel en makkelijk een verrukkelijke Aziatische maaltijd op tafel zetten boordevol verse groenten? 


Ga dan meteen aan de slag met mijn recept voor Chinese bami en verras je gezin of vrienden! 

Of lees eerst nog even waarom wij dit gerecht de curieuze naam 'modderbami' meegaven...


Snel recept: zo maak je zelf Chinese bami met veel verse groenten en hoisinsaus

 

Culturele smeltkroes Maleisië

Als je mijn blog een beetje volgt, dan weet je het misschien al: in de jaren '90 woonde ik een paar jaar in Maleisië. 

Een bijzonder land. Met name omdat het een smeltkroes is van allerlei Aziatische culturen. Een groot deel van de bevolking - maar liefst 40% - is van oorsprong niet afkomstig uit het land zelf!  

De grootste groep migranten is van Chinese komaf. Maar liefst één op de vier Maleisiërs is Chinees. De eerste Chinezen arriveerden al eeuwen geleden in het gebied. 


De Chinese (eet)cultuur in Maleisië

Ik kan me nog goed herinneren dat ik op een middag zat te praten met een Maleisische vriendin. 'Vertel me eens wat meer over dat Nederland waar jij vandaan komt,' vroeg ze belangstellend.  

En dus barstte ik los. Alle bekende clichés passeerden de revue: de platte, groene weien met zwartbonte koeien, het vele water, de molens, de steden met hun grachten en de bijbehorende grachtenpanden, de bloembollenvelden, het koele weer, de nuchtere, relatief lange, vaak blonde mensen... 

Op dat moment onderbrak ze me: 'Wonen er dan geen Chinezen in Nederland? Of anders gezegd: hoeveel Chinezen wonen er überhaupt in Nederland?' 

Oeh, die kennis had ik niet zomaar paraat. Begrijp me goed: we hebben het nu over het pre-digitale tijdperk. Hm... ik schatte het aantal op enkele tienduizenden. 

Haar mond zakte open van verbazing: 'Maar zó weinig?!' 

Wat bleek? Ze kon zich nog beter een voorstelling maken van een koud land vol met koeien, molens, grachten en tulpen dan van een land waarin je niet op elke straathoek een Chinees tegenkwam...

Tijdens die paar jaar in Maleisië maakte ik - weliswaar op kleine schaal, maar toch - kennis met een cultuur die ik in eerste instantie in dat land niet had verwacht: de Chinese. En daarbij ging mijn grootste interesse uit naar de eetcultuur, dat begrijp je. Al snel ontdekte ik dat echt Chinees eten heel anders smaakte dan de gerechten die ik tot dan toe kende uit het doorsnee Nederlandse Chinese restaurant.


Fantastisch Chinees eten 

In Chinese restaurants in mijn woonplaats en in de hoofdstad Kuala Lumpur aten mijn gezin en ik verrassende, heerlijk verse gerechten. 

En op de inheemse markten en in de supermarkten kochten we geweldige - voor ons toen helemaal nieuwe - Chinese producten. 

Onze lokale markt in Maleisië


Vanzelfsprekend sloeg ik daarmee aan het experimenteren! 

Het was in die tijd dat ik voor het eerst hoisinsaus proefde, de saus die typerend is voor de smaak van het gerecht dat ik je vandaag ga voorschotelen. Hij vormt het hoofdbestanddeel van de roerbaksaus die door mijn Chinese bami gaat! 


Wat is hoisinsaus?

Ik kan me goed voorstellen dat je nog nooit van hoisinsaus hebt gehoord. Hoisinsaus is een een dikke, donkere, kruidige saus. Een soort sojasaus; de basis wordt gevormd door gefermenteerde sojabonenpasta. 

Verder zit er wat suiker (of honing) in. En rijstazijn, (zwarte) peper, knoflook en sesamolie. En Chinees vijfkruidenpoeder (steranijs, venkelzaad, kaneel, Szechuan peper en kruidnagel); of soms alleen maar de eerste van die vijf kruiden, steranijs. Als je hoisinsaus proeft, besef je meteen dat met name die steranijs essentieel is voor de smaak van de saus. 

Steranijs


Even terzijde: het is niet vreemd dat steranijs zo'n belangrijk ingrediënt is in een typisch Chinese saus als hoisin. Steranijs is één van de meest gebruikte specerijen in de Chinese keuken. Vandaar dus dat de prachtige stervormige specerij in Maleisië overal volop te koop is. In elke supermarkt en op elke markt.

En dat ruik je als je over zo'n markt loopt! 

Nu ik dit blog schrijf, overkomt het me weer: denk ik alleen al aan een Maleisische (super)markt, dan ruik ik in mijn hoofd alweer de steranijs. Het dropachtige aroma domineert in het land soms zelfs hele winkelcentra. 

Belangrijk: geen enkel merk hoisinsaus smaakt hetzelfde. Het ene merk is zoeter, het andere zouter en weer een ander kruidiger. Daarom raad ik je aan: probeer zelf wat verschillende merken uit en bepaal welke soort jouw favoriet is!  


Krokante speklapjes met een Chinees sausje 

Sinds we in Maleisië voor het eerst hoisinsaus proefden, is de saus niet meer weg te denken uit onze keuken. 

Zo voegen we altijd een paar lepels hoisinsaus toe aan onze marinade voor spareribs.

En misschien ken je al mijn recept voor krokante speklapjes met een Chinees sausje? Dat sausje maken we hier in huis dus met hoisinsaus. Verrukkelijk! 

Recept: krokante speklapjes met een Chinees sausje op basis van hoisinsaus


En dan is er natuurlijk nog onze modderbami!

Modderbami? 

Haha, zo noemen wij hier in huis onze Chinese bami! Die heeft - door de toevoeging van een roerbaksausje op basis van de donkere, bijna zwarte hoisin - een wat bruinere kleur dan de gebruikelijke bami goreng. 

'Jasses, wat een modderige bami!', oordeelde mijn zevenjarige dochter toen ik voor het eerst deze bami op tafel zette. 

En ze trok een vies gezicht...

... totdat ze - héél voorzichtig - een hapje proefde! 

'Wat is dít lekker! Wil je deze modderbami op mijn verjaardag maken?'

Hoezeer de bami ook in de smaak viel, het 'kwaad' was met die uitspraak al geschied: het woord 'modderbami' is daarna nooit meer verdwenen uit ons culinaire woordenboek! 

Maar Petra kon op me rekenen: op haar achtste verjaardag aten we modderbami! 


Een gezond verjaarsdagsmaaltje! 

Zeker weten: modderbami bevat heel veel verse groenten. Prei, twee kleuren paprika, worteltjes, bosui, taugé, Spaanse peper... 

En behalve hoisinsaus gaan er nog meer karakteristieke smaakmakers in: gembersiroop, sesamolie, knoflook, sambal manis. En een extra schepje vijfkruidenpoeder - mét steranijs - om het gerecht helemaal op en top Chinees te maken! 

Tegenwoordig zijn al deze ingrediënten verkrijgbaar in elke supermarkt; gewoon, elke Néderlandse supermarkt! Ook na onze jaren in Maleisië verschijnt Chinese bami dus vaak bij ons op tafel. En niet alleen op verjaardagen. 😉


Bonus: mijn Chinese bami is niet alleen erg lekker, het recept ervoor is ook nog eens supermakkelijk!

En snel. En duidelijk. Geen kwestie dus van uren in de keuken staan en maar wat aanmodderen! 

Daarom verdient dit recept absoluut een plekje op mijn blog. Hoe meer mensen ik er blij mee kan maken, hoe beter! Misschien ook jou wel. 


Veel plezier!

Recept: deze Chinese bami met veel verse groenten en hoisinsaus maak je in een handomdraai!


Snel recept: Chinese bami met veel verse groenten en hoisinsaus


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 3 personen:


Voor de noedels:

  • 250 gram eiernoedels
  • 2 eetlepels zonnebloemolie
  • 2 eieren
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 250 gram varkensgehakt (of half-om-half gehakt als dat makkelijker te krijgen is)
  • 1 theelepel hoisinsaus
  • 1 theelepel ketjap manis
  • 1/2 theelepel sambal manis
  • 1 niet te dikke prei
  • 1/2 rode paprika
  • 1/2 groene paprika
  • 1 teentje knoflook uit de pers
  • 125 gram taugé
  • 100 gram peen julienne (kant-en-klaar)
  • 6 bosuitjes
  • 1 Spaanse peper

Voor de roerbaksaus:

  • 3 eetlepels hoisinsaus
  • 1 eetlepel ketjap manis
  • 1 eetlepel gembersiroop
  • 1 eetlepel sesamolie
  • 1/2 à 1 theelepel Chinees vijfkruidenpoeder (afhankelijk van het merk hoisinsaus dat je gebruikt)
  • een beetje zout

Bereiding:

  1. Gaar de eiernoedels volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking. Voor mijn merk noedels kook ik eerst 2 liter water en daarna draai ik het vuur uit. De noedels mogen 5 minuten wellen in het hete water totdat ze beetgaar zijn. Dan spoel ik ze meteen in een vergiet af met koud stromend water. 
  2. Verhit ondertussen 1 eetlepel olie in een warme wok of een grote hapjespan met anti-aanbaklaag. Klop de eieren los met een beetje water, wat zout en versgemalen zwarte peper. Bak van de eieren een portie luchtig roerei. Schep de eieren uit de pan en houd ze apart.
  3. Verhit nog een eetlepel olie in de wok en bak hierin het gehakt mooi rul. Maak het gehakt op smaak met 1 theelepel hoisinsaus, 1 theelepel ketjap manis en 1/2 theelepel sambal manis.
  4. Snijd de prei in dunne halve ringetjes. Was de prei in een vergiet.
  5. Snijd de paprika's in reepjes.
  6. Snijd de bosuitjes in ringetjes.
  7. Snijd het steeltje van de Spaanse peper af, rol de peper even tussen je handen en klop de losgekomen zaadjes en zaadlijsten eruit; zo wordt je peper wat minder pikant. Snijd de peper in flinterdunne ringetjes.
  8. Roer een sausje van alle ingrediënten voor de roerbaksaus.
  9. Wok de preiringetjes, de paprikareepjes en de knoflook een paar minuten mee met het rulle gehakt. 
  10. Voeg daarna in één keer de rest van de ingrediënten toe: de gare noedels, de taugé, de wortelreepjes, de bosuitjes, de Spaanse peper, het roerei en de roerbaksaus. Schep het geheel goed om en verwarm het gerecht totdat het heet is.
  11. Proef je Chinese bami en voeg eventueel nog wat extra toe van één of meer van de smaakmakers. Serveer meteen.

Tips:

  1. Weet je niet hoe je roereieren maakt? In een eerder blog legde ik al eens uit hoe je dat doet; volg het rode linkje.
  2. Bosuitjes die een beetje slap zijn geworden piep je makkelijk op door ze een paar minuten in koud water te leggen.
  3. Met noedels maak je snel de lekkerste gerechten! Wil je nog twee voorbeelden? Wat dacht je van de recepten voor mijn Thaise currysoep met kip of mijn makkelijke bami met rundergehakt en groenten!

Recept: zo maak je zelf heerlijke Thaise currysoep met noedels, kip en veel verse groenten

Recept: deze makkelijk bami maak je in een handomdraai!

Geen opmerkingen: