woensdag 15 juli 2020

Kruidenboter met gepofte knoflook, gerookt zeezout en pimentón!

Hij is onmisbaar bij je BBQ: een lekkere kruidenboter! Zelfgemaakt natuurlijk!


Smeer een likje op een robuuste snee desembrood. Smelt een plakje op je gegrilde steak, kip of hamburger. Verdeel wat vlokjes over je groentespiesjes. Schep een flinke klont door je gestoomde of gekookte krielaardappeltjes of op een grote opengesneden gepofte pieper. Etc...


Recept: zo maak je zelf de allerlekkerste kruidenboter


Zelf kruidenboter maken is niet moeilijk!


Je kunt je kruidenboter op 1001 manieren maken. 


Je begint gewoon met een kommetje zachte roomboter. En dan neem je: 
  • wat gehakte tuinkruiden
  • een teentje knoflook
  • wat fijngehakte olijfjes of 
  • zongedroogde tomaatjes
  • een gesnipperd chilipepertje
  • pittige specerijen
  • een speciale soort zout(vlokken)
  • geraspte citroenschil
  • gehakte krokante spekjes 
Of wat je ook maar in huis hebt (niet allemaal tegelijkertijd natuurlijk). En dat klop je door de boter. 

Ik zou zeggen: volg je eigen smaak en leef je lekker uit! Dat doe ik zelf ook regelmatig en dat levert vaak verrukkelijke resultaten op.


Mijn laatste vondst op kruidenbotergebied? 


Een kruidenbotertje op smaak gemaakt met gepofte knoflook, gerookt zeezout en pimentón flakes

Zo lekker dat ik het recept meteen heb opgetekend! Voor jou, maar vooral voor mezelf en mijn gezin. Want dit botertje is er één dat nooit in de vergetelheid mag raken! Dit gaan we nog veeeel vaker eten!!

Mijn advies: ga snel naar het recept helemaal onder aan dit blog!

Of lees eerst nog even wat dat gerookte zeezout nou precies is. 
 

In elk geval: veel plezier met je gepofte-knoflook-en-gerookt-zeezout-boter!



Recept: zo maak je zelf kruidenboter met gepofte knoflook, gerookt zeezout en pimentón!


Wat is zeezout?


Zeezout ken je waarschijnlijk al. De lekkerste soorten - althans dat vind ik - zijn wat grover en bestaan uit flinterdunne vlokjes of piepkleine piramidetjes die hol zijn vanbinnen; als je dat zout goed bekijkt, kun je die machtig mooie piramidestructuur zelfs met het blote oog zien! 


Hoe wordt zeezout geproduceerd?


Ik schreef daar al eens eerder een blog over. Zonde om dat allemaal hier weer te gaan herhalen. Volg dus maar gewoon de link


Hoe maken ze van zeezout geróókt zeezout?


Eigenlijk is het antwoord te simpel voor woorden: het zout wordt gerookt in een rookoven! Op een plateau boven rokende houtmot. 

Je zou dat zelfs zelf kunnen doen als je een rookoven hebt. Instructies vind je op diverse websites, bijvoorbeeld op het blog van 'Il Tramonto' of 'OngewoonLekker'! 

Ook met de barbecue kun je heerlijke resultaten bereiken: ga maar naar 'BBQ-nl'. 

Leuk om te lezen. Of om er zelf mee aan de slag te gaan natuurlijk! 

Makers van rookzout variëren vaak met de houtsoorten die ze gebruiken voor het roken of ze voegen kruiden toe tijdens het rookproces. Daardoor smaakt elke soort rookzout weer een beetje anders. 


Welk rookzout gebruik ik voor mijn kruidenboter?


Ik ben een fan van het zeezout afkomstig uit het Engelse kustplaatsje Maldon. Dat bestaat uit vrij grote, heerlijk krokante flakes! Maldon-zout is erg lekker bij mijn ovenfrietjes of op een gegrilde ribeye met truffelmayonaise, om maar wat te noemen.

Je zult er dus niet vreemd van opkijken dat ik ook graag het rookzout van dezelfde fabrikant gebruik. Fantastisch! En nee, dit is geen betaalde blogpost...

Maldon zoutvlokken worden gerookt boven eikenhout. 

Door het roken krijgen de Maldon-zoutvlokken niet alleen smaak, ze krijgen er ook een kleurtje van; ze worden een beetje bruinig. Daardoor kun je hun piramidestructuur nog beter zien. Kijk maar op de foto hieronder. Voor alle duidelijkheid: ik heb de foto natuurlijk een beetje uitvergroot. 😉  


Zie je de mooie piramides van de gerookte zoutvlokken?


Waar gebruik je gerookt zeezout, behalve voor kruidenboter, nog meer voor?


Heb je even? Ik gebruik het namelijk heel vaak. 

Zo hadden we laatst bijvoorbeeld een barbecue gepland. Maar de regen viel echt met bakken uit de hemel...

De grillpan in de keuken binnen moest uitkomst bieden. Maar een grillpan geeft geen rooksmaak! En dus zoutten we onze steaks, kip, vis, hamburgers en groentespiesjes niet met gewoon zeezout, maar met gerookt zeezout! Zo haalden we toch die rokerige barbecuesmaak in huis. 

Ook gebraden vlees of gebakken vis - denk aan een lekkere moot zalm! - is heerlijk met gerookt zeezout. 

En wat dacht je van frietjes - uit de frituurpan of uit de oven - en ovenaardappeltjes bestrooid met gerookt zout?


Versgebakken frietjes zijn heerlijk met gerookt zeezout!


Of gebruik eens wat rookzout op een stamppot waar je normaal gesproken gerookte spekjes doorheen zou scheppen (voeg dan wel wat minder 'gewoon' keukenzout toe). 

Sprenkel je rookzout in elk geval pas vlak voor het serveren, dus na het bereiden, over je gerecht. Zo blijven de flakes lekker crispy!


Er zit ook rooksmaak in pimentón!


Hou je van een sterke rooksmaak in je gerechten, maar wil je een beetje uitkijken met je zoutconsumptie? 

Combineer het gebruik van gerookt zeezout dan met een snufje Spaans gerookt paprikapoeder, pimentón, of de extra pikante pimentón-flakes (NB: dat doe ik ook in mijn kruidenboter van vandaag)! 

Ik noem dat 'spelen met smaken', mijn favoriete hobby!


Kruidenboter met gepofte knoflook, gerookt zeezout en pimentón


Je begrijpt het: vorige week was ik dus weer eens aan het spelen met smaken. Zo kwam het dat mijn recept voor kruidenboter met gepofte knoflook, rookzout en pimentón het licht zag. 

Wat mij betreft was het een succesvol spelletje dat ik speelde die middag. En mijn man was ook enthousiast toen hij de kruidenboter aan tafel proefde.

Wat vind jij? Heb ik mijn meest recente smaakspelletje goed gespeeld?

Probeer het recept onder de foto meteen uit en laat me horen hoe het je smaakt!


Lekker pikante en rokerige pimentón-flakes!


Kruidenboter met gepofte knoflook, gerookt zeezout en pimentón!


Ingrediënten:

  • de teentjes van een half bolletje knoflook
  • een scheutje olijfolie
  • 125 gram zachte roomboter
  • 1 eetlepel fijngehakte selderijblaadjes
  • een flinke mespunt pimentón (poeder)
  • gerookt zeezout (naar smaak)
  • pimentón-flakes (naar smaak)

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor tot 175°C. 
  2. Snijd de puntjes af van de teentjes knoflook zodat je het vruchtvlees binnenin ziet; pel de teentjes niet.
  3. Leg de teentjes knoflook in een schaaltje en schenk er de olijfolie overheen.
  4. Zet het schaaltje in de oven en pof de knoflook gedurende een halfuur. De knoflookpulp wordt ondertussen goudgeel van kleur en boterzacht. Neem de knoflook uit de oven en laat de teentjes afkoelen.
  5. Druk de teentjes knoflook leeg in een ander schaaltje en wrijf de pulp fijn.
  6. Voeg de rest van de ingrediënten toe. Vermeng het geheel goed met een kleine garde of een vork totdat je een zachte, luchtige kruidenboter krijgt. 
  7. Proef en voeg eventueel nog wat extra rookzout en/of pimentón-flakes toe. 

Tip:

Serveer je kruidenboter op kamertemperatuur als je hem op brood wilt smeren. Je kunt hem ook in een mooi rolletje laten opstijven in de koelkast en er daarna plakjes van snijden. Dat ziet er met name prachtig uit op een luxe steak of op een sappige hamburger! Hoe je zo'n kruidenboterrolletje maakt? Je leest het allemaal in een eerder blog (met het recept voor hamburgers met pikante lavazoutboter)! Volg het rode linkje.


Recept: zo maak je een mooi kruidenboterrolletje!

Plakjes snijden van kruidenboter

Kruidenboter op een luxe hamburger


Geen opmerkingen: