dinsdag 8 augustus 2017

Hapjes om te delen: romige kaasdip met knoflook

Dol op kaas én op dipsausjes? 


Deze romige en tegelijkertijd pikante kaasdip (mét een flinke portie knoflook!) is een verrukkelijke combi van beide!


Lekker met mijn flinterdunne pizzatoast of gewoon een zakje tortillachips uit de supermarkt!


Hapjes om te delen: romige kaasdip met knoflook


Broodbeleg uit de hele wereld, gewoon in Nederland


Als je nooit buiten Nederland hebt gewoond, besef je waarschijnlijk niet hoe uitzonderlijk groot het assortiment aan broodbeleg is dat je hier kunt kopen. 

De lekkerste hammen uit Italië, Spanje, België en Duitsland, Spaanse chorizo, Italiaanse mortadella, bresaola en salami, Amerikaanse pastrami, een keur aan kazen uit heel Europa; het is er allemaal! 

En laten we niet vergeten welke overheerlijke (streek)producten onze eigen Hollandse kaasboeren en slagers allemaal fabriceren!

Het overkomt me nog wekelijks dat ik gewoon naar binnen stap bij mijn eigen supermarkt of delicatessenwinkel en dat ik mijn ogen uitkijk. Ik weet gewoon niet wat ik moet kiezen: het ziet er allemaal zo lekker uit. 

Spoiled for choice!

Hoe anders was dat in Argentinië, Afrika en Maleisië, waar we jarenlang woonden...


Broodbeleg in Argentinië


In de tijd dat we in Argentinië woonden gold daar een zeer restrictief importbeleid. Alles in de winkels was het product van de 'Industria Argentina'. Vanwege het gebrek aan concurrentie was dat vaak geen keurmerk voor kwaliteit. Om van variëteit maar niet te spreken.

Wel werden sommige internationale producten er nagemaakt. Daardoor aten we af en toe zogenaamde 'queso Holanda', Hollandse kaas, maar dat dat nou lekker was, dát kon je ook weer niet zeggen.

Het lekkerste waren er de in de loop der tijd lokaal geworden broodbelegsoorten, die gemaakt werden door immigranten, zoals Italiaanse salami en Duitse casselerrib.

Ook voor de gerookte waren uit de zuidelijke Andes-provincie Bariloche liepen we warm; denk aan gerookt hert, 'ciervo ahumado', en gerookt wild zwijn, 'jabalí ahumado'. Verrukkelijk! Helaas waren deze lekkernijen in Buenos Aires, waar wij woonden, vaak moeilijk verkrijgbaar.

Als ik nu over het internet surf, zie ik trouwens dat er inmiddels veel veranderd is in culinair Argentinië!


Schaars belegde boterhammetjes in Afrika


Tijdens onze jaren in Afrika moesten we het qua broodbeleg meestal stellen met wat we zelf in onze koffers uit Nederland importeerden. 

We sleepten één keer per half jaar hele hammen, worsten en kazen mee. 

Eenmaal in Afrika gearriveerd sneed ik mijn buit met mijn snijmachine netjes in plakjes. In onsjes verpakt verdween daarna alles in mijn vriezer. Zo had ik weer een voorraad voor een paar maanden!


Kaas kopen in Maleisië


In Maleisië was op culinair gebied gelukkig veel meer te koop dan in Afrika. Dat was destijds een hele opluchting. 

Maar broodbeleg, dat bleef moeilijk. In het Verre Oosten wordt immers nauwelijks brood gegeten. En wij saaie Nederlanders waren toch wel verslaafd aan ons dagelijkse boterhammetje bij het ontbijt of de lunch.

We belegden er ons (zelfgebakken) brood met koude kip, allerlei soorten en maten gehaktbroden, salades van tonijn uit blik en homemade chocoladepasta.

Maar elke variatie was welkom. Elke soort broodbeleg, die we in de winkels konden vinden, probeerden we uit. Zo kocht ik er eens een potje zogenaamde 'cheddar cheese spread'.

Voorzichtig proefde ik ervan; met het nodige wantrouwen. En terecht, puur was het spul nou niet bepaald lekker! Het leek een beetje op de smeerkaasjes, die je in Nederlandse supermarkten ook overal aantreft, maar dan veel vaster, een beetje kauwgomachtig. Ik had het willen gebruiken als beleg voor mijn flinterdunne en krokante pizzatoast (het recept vind je ook op dit blog), maar helaas.


Pizzatoast: flinterdunne toast van gekruid pizzadeeg met olijfolie


Een experiment met een verrukkelijk resultaat: romige kaasdip met knoflook


Ander beleg had ik op dat moment niet in huis. Noodgedwongen ging ik dus maar experimenteren met mijn cheese spread. Gelukkig stond er in de koelkast nog een pakje room. Ook kon ik terugvallen op mijn voorraad smaakmakers; specerijen, knoflook en bosui waren er altijd wel. Op hoop van zegen gooide ik die door mijn kaaskauwgom...

Het resultaat bleek verrassend lekker! 

Door de room werd de kaas fluweelzacht; en de knoflook, de bosui en een lepeltje cayennepeper pepten de smaak helemaal op! Ik had dan misschien geen nieuw broodbeleg gevonden; er was wel weer een lekker recept bijgekomen in mijn hapjesarsenaal, een kaasdip! Wat hebben we gesmuld, die avond!

En dat doen we tot op de dag van vandaag nog steeds regelmatig. De romige kaasdip is zelfs één van onze favorieten geworden. In Nederland bereid ik hem met gewone smeerkaas uit het koelvak van de supermarkt. Probeer hem zelf ook eens uit en verbaas je met ons: onvoorstelbaar hoe je zoiets lekkers kunt maken van zo'n saai kaasje!

Overigens heb ik de bosui inmiddels vervangen door de in Maleisië niet verkrijgbare bieslook. Die maakt de smaak iets verfijnder.

Natuurlijk raad ik je van harte aan mijn pizzatoast bij de kaasdip te serveren, maar ik kan me voorstellen dat je dat in verhouding te veel werk vindt; de kaasdip is echt in vijf minuten klaar. Tortillachips (naturel) of nachos zijn echter een prima alternatief. Geniet van dit bijzonder geslaagde hapje!


Recept Hapjes om te delen: romige kaasdip met knoflook


Hoe maak je zelf een romige kaasdip met knoflook?


Ingrediënten:

  • 2 kuipjes of puntjes smeerkaas à 150 gram, naturel
  • 1/2 à 1 theelepel cayennepeper
  • 4 teentjes knoflook, gesnipperd
  • 200 ml slagroom
  • lekker veel versgeknipte bieslook
  • 2 zakken nachos of tortillachips (naturel) of mijn pizzatoast

Bereiding:

  1. Schep de kaas, de cayennepeper en de teentjes knoflook in de (kleine) mengkom van de foodprocessor. Voeg 100 ml slagroom toe. Zet de machine aan en vermeng het geheel tot een gladde massa.
  2. Voeg de rest van de slagroom toe en meng weer.
  3. Doe de kaasdip over in een kommetje.
  4. Roer de bieslook door de dip. 
  5. Serveer met de nachos, de tortillachips of de pizzatoast. 

Geen opmerkingen: