donderdag 18 mei 2017

Walnotenmuffins met honingglazuur en dadels

Wil je graag elke keer als eerste op de hoogte zijn van nieuwe recepten op dit blog? Dat kan! Geef je gewoon op voor mijn gratis receptenservice. Je ontvangt dan elk nieuw recept in je inbox!

Ook interessant: af en toe geef ik een e-book uit. Een heerlijk boek vol met nog meer lekkere recepten. Natuurlijk stuur ik die e-books meteen rond naar al mijn trouwe volgers. Want voor wat hoort wat!

Mijn laatste e-book zag het levenslicht in februari: 'De lekkerste muffinrecepten van Culinaire Bagage'! Het is een pdf-bestand dat je kunt lezen op je pc, je laptop, je tablet of je smartphone.

Hoe je volger kunt worden? Geef je e-mailadres door rechtsboven op de site. Je ontvangt daarna een mailtje (automatisch gegeneerd door mijn software), waarin je gevraagd wordt op een bevestiging te klikken. Zodra je dat gedaan hebt, ben je lid van mijn volgersclub. Welkom! Ik stuur je dan zo snel mogelijk mijn muffinboek toe.

Om je even lekker te maken, geef ik je hieronder nog een voorproefje uit mijn muffinboek. Het recept is een echte aanrader. De walnotenmuffins staan bol van de smaak en het heerlijke glazuurtje met honing en dadels doet daar letterlijk nog een schepje bovenop! Veel plezier ermee!


Recept Walnotenmuffins met honingglazuur en dadels



Walnotenmuffins met honingglazuur en dadels


Ingrediënten voor ±18 stuks:


Droge ingrediënten:

  • 225 gram gezeefde bloem
  • 12 gram gezeefd bakpoeder
  • 2 gram zout
  • 200 gram witte basterdsuiker
  • 1 zakje vanillesuiker
  • 150 gram walnoten

Natte ingrediënten:

  • 40 gram gesmolten roomboter
  • 40 gram zonnebloemolie
  • 1 ei
  • 200 ml volle melk

Decoratie:

  • 150 gram poedersuiker
  • 3 eetlepels vloeibare honing
  • enkele theelepels koud water
  • ±75 gram walnoten
  • ±125 gram dadels zonder pit

Extra:

  • 18 papieren muffinvormpjes

Bereiding:

  1. Plaats 18 papieren caises in muffinbakvormen. Verwarm de oven voor (heteluchtoven 160°C; conventionele oven 175°C).
  2. Roer in een kom de boter samen met de olie. Klop er met een garde een ei doorheen. Ga door met kloppen en voeg beetje bij beetje de melk toe.
  3. Maal 150 gram walnoten in een foodprocessor totdat ze zeer fijn zijn. Maar pas op: maal niet te lang, want dan gaat de olie loslaten uit de noten.
  4. Vermeng alle droge ingrediënten goed.
  5. Voeg de natte ingrediënten toe aan de droge. Schep het geheel kort om totdat alle ingrediënten net vermengd zijn.
  6. Verdeel het beslag over de muffinvormpjes.
  7. Bak de muffins gaar en lichtbruin (21 minuten heteluchtoven; 24 minuten conventionele oven). Test de gaarheid met een satépen. Er mag geen vochtig beslag meer aan blijven kleven als je ermee in de muffins prikt.
  8. Laat de muffins afkoelen op een rooster.
  9. Hak de resterende walnoten zeer grof.
  10. Snijd de dadels in mooie blokjes.
  11. Roer een stevig glazuur van de poedersuiker, de honing en een klein beetje water. Bestrijk de muffins met het glazuur en strooi er wat walnoten en dadelblokjes overheen. Wacht niet te lang met het garneren, want de noten en dadels blijven niet meer goed plakken wanneer het glazuur te hard wordt.

Tips:

  1. Deze walnotenmuffins zijn ook erg lekker zonder glazuur en garnering.
  2. Voor de variatie kun je de honing in het glazuur ook vervangen door ahornsiroop. Lekker!
  3. Nu het mooie weer er weer aankomt wil je deze muffins misschien wel eens bakken voor een picknick of een vorstelijke high tea in je tuin of in het park. Genieten! 

E-book met de allerlekkerste muffinrecepten


    Recept Walnotenmuffins

    Geen opmerkingen: