vrijdag 7 april 2017

Salade van gegrilde groene aspergepuntjes, haricots verts en tomaat

Nog op zoek naar een feestelijk bijgerecht voor de paasdagen? Wat dacht je van deze frisse salade van gegrilde groene aspergepuntjes en knapperige haricots verts met vrolijke spikkeltjes van tomaat?


Salade van gegrilde groene asperges, haricots verts, tomaat en een klassieke vinaigrette


Asperges te koop!


Toen ik het afgelopen weekend door Limburg reed, zag ik ze weer overal: de bordjes met "asperges te koop". Door het warme weer is het witte goud er vroeg bij dit jaar!


Witte en groene asperges  


In Nederland is de witte asperge ongekend populair. Maar wist je dat in Zuid-Europa de groene asperge veel meer wordt gewaardeerd?

Witte asperges groeien onder de grond. Daardoor behouden ze hun blanke kleur. Groene asperges daarentegen krijgen wel de mogelijkheid van de zon te genieten. En daar krijgen ze letterlijk een kleur van. Onder invloed van het zonlicht wordt namelijk de groene plantenkleurstof chlorofyl gevormd.


Groene asperges voor mijn salade


Het zijn de groene asperges die een hoofdrol spelen in deze smaakvolle salade. 

Ik koop er niet de dikkere soort voor maar van die kleine, dunne aspergepuntjes. Die zijn niet alleen schattig en lekker, maar je hoeft ze ook nog eens niet te schillen! 😉

Ik gril ze kort in de grillpan totdat ze nét beetgaar zijn. Dan mogen ze even afkoelen terwijl ik ondertussen mijn haricots verts kook. Die spoel ik na het koken meteen af met koud water. Zo blijven ze lekker crispy én behouden ze hun frisgroene kleur. Wat in blokjes gesneden tomaten zorgen voor het contrast in de salade.


Welke dressing is de lekkerste?


Als de groenten eenmaal in de slakom liggen, doemt er voor mij altijd een dilemma op. Welk sausje zal ik door mijn salade scheppen? 

Een klassieke vinaigrette met een lepeltje honing smaakt er heerlijk bij. 

Maar een mediterrane dressing gemaakt met een goede olijfolie, een kneepje citroensap, een beetje witte balsamicoazijn en een teentje knoflook is ook niet te versmaden. 

Vaak maak ik deze salade dus maar twee dagen achter elkaar: met elke dag een ander smaakje!

In elk geval ga ik hier de keus niet voor jou maken. Dat moet je zelf maar doen! Ik zal je de recepten voor beide dressings geven. Probeer ze allebei maar een keer uit. Laat je me horen welke jouw favoriet is?

Oh ja, nog even over de foto en de kerstsfeer die die uitstraalt... Als je mijn blog van eergisteren over de geroosterde kippetjes leest, begrijp je dat helemaal!


Salade van gegrilde groene aspergepuntjes, haricots verts en tomaat





Salade van gegrilde groene aspergepuntjes, haricots verts en tomaat


Ingrediënten voor een bijgerecht voor 4 personen:


Voor de aspergesalade:

  • 200 gram groene aspergepuntjes
  • een beetje olijfolie
  • 300 gram haricots verts
  • 3 mooie rijpe trostomaten
  • een bosje platte peterselie

Voor de vinaigrette:

  • 1 à 2 sjalotjes (afhankelijk van de grootte), zeer fijn gesnipperd
  • 3 eetlepels rode balsamicoazijn
  • 9 eetlepels extra vergine olijfolie
  • 1 theelepel mosterd
  • 1 theelepel vloeibare honing
  • 1 theelepel poedersuiker
  • zout en versgemalen zwarte peper

Voor de mediterrane dressing:

  • 1 teentje knoflook, zeer fijn gehakt 
  • 2 eetlepels witte balsamicoazijn
  • 2 eetlepels versgeperst citroensap
  • 8 eetlepels extra vergine olijfolie
  • zout en versgemalen zwarte peper

Bereiding:

  1. Verhit de grillpan.
  2. Snijd eventuele uitgedroogde onderkantjes van de aspergepuntjes. Wrijf de asperges in met een beetje olijfolie.
  3. Leg alle aspergepuntjes dwars op de richels in de grillpan. Draai ze om als ze mooie grillstrepen vertonen. De asperges zijn klaar als ze nét beetgaar zijn. Neem ze meteen uit de pan en laat ze afkoelen.
  4. Maak de haricots verts schoon en kook ze in wat water met zout ook nét beetgaar. Proeven is de beste manier om de juiste garing te testen. Doe de boontjes over in een vergiet en spoel ze af onder de koude kraan totdat ze helemaal afgekoeld zijn.
  5. Ontpit de tomaten en snijd het vruchtvlees in blokjes.
  6. Hak de blaadjes van de peterselie grof.
  7. Leg alle groenten inclusief de peterselie in een slakom.
  8. Doe de ingrediënten voor de dressing van jouw keuze (zie blog hierboven) in een mengbeker of een lege jampot. Schud er een sausje van.
  9. Meng de dressing door de aspergesalade.

Tips:

  1. Wij aten deze salade laatst met geroosterde piepkuikentjes en krieltjes uit de oven. Smullen!
  2. De aspergesalade is ook zeer geschikt als vegetarisch voorgerecht!

Gemarineerde en geroosterde paaspiepkuikentjes

Krieltjes in de schil uit de oven





Geen opmerkingen: