woensdag 22 februari 2017

Jachtschotel van kruidig rundvlees met luchtige aardappelpuree

Veel mensen zullen het nog wel kennen van vroeger of misschien maak je het nu zelfs nog regelmatig: jachtschotel.


Voor degenen die niet weten waar ik het over heb: dat gerecht heeft niets te maken met wild. Het gaat om een ovenschotel van restjes vlees met daarop een laagje aardappelpuree.


Sommigen maken de schotel op basis van (rul gebakken en gekruid) gehakt, maar ik ken hem van huis uit als een gerecht met draadjesvlees, meer specifiek in stukjes uit elkaar getrokken gaar soepvlees.


Jachtschotel van kruidig rundvlees met luchtige aardappelpuree



Elke dag soep vooraf: een oude Limburgse traditie


We aten in mijn jeugd zeer regelmatig jachtschotel, want er waren vaak restjes soepvlees. Ik weet niet of dat vroeger in andere delen van het land ook de gewoonte was, maar in Limburg, waar ik vandaan kom, aten we elke dag soep als voorgerecht. Met name mijn vader hechtte geweldig aan die traditie. Sterker nog: als er geen soep was, was hij echt uit zijn hum!

Voor zijn werk moest hij af en toe uit eten gaan. Dan waren wij altijd vreselijk jaloers. En achteraf wilden we natuurlijk het naadje van de kous weten! “Wat heb je gegeten?” was standaard de eerste vraag die we stelden als hij thuis kwam. En maar al te vaak luidde het kregelige antwoord: “Niets lekkers!” Dan wisten we al wat er gebeurd was; dan had er geen soep op het menu gestaan…

Maar goed, die soep die we thuis aten, dat was vaak – lekker makkelijk – soep uit een blik of een pakje. Maar eens in de zo veel tijd trok mijn moeder verse bouillon voor een geurige zelfgemaakte soep. En ja, dat leverde dus die restjes op!


Jachtschotel van restjes soepvlees


Mijn moeder wist daar wel raad mee. De volgende dag stond er een dampende schaal met jachtschotel op tafel!

Nog steeds maak ik dit gerecht, zij het volgens een licht gewijzigd recept. En nog steeds vind ik het erg lekker! Daarom hier en nu dit recept voor jullie.


Veel plezier met deze heerlijke ovenschotel!



Recept Jachtschotel van kruidig rundvlees met luchtige aardappelpuree



Hoe maak je zelf de lekkerste jachtschotel?



Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:

  • ±6 ons gaar draadjesvlees (bijv. het vlees waarvan je een bouillon getrokken hebt)
  • 4 uien, fijngesnipperd
  • vloeibare plantaardige margarine
  • 1 pot zoetzure paprikasalade of zoetzure paprikareepjes met vocht (320 gram)
  • 4 middelgrote zoetzure augurken, fijngesnipperd
  • ±3 theelepels Limburgse mosterd
  • ±4 theelepels tomatenpuree
  • versgemalen zwarte peper en zout
  • een beetje water
  • luchtige aardappelpuree, gemaakt van ±1200 gram aardappels aangemaakt met een ei, roomboter en warme melk

Bereiding:

  1. Fruit de uien ±10 minuten zachtjes in een beetje margarine.
  2. Verwijder eventuele vetrandjes of peesjes uit het vlees. Snijd het vlees in piepkleine blokjes en trek die in draadjes uit elkaar of maal het grof in de foodprocessor.
  3. Schep het vlees bij de uien en bak het op matig vuur even mee.
  4. Snijd de paprikasalade grof in stukjes.
  5. Voeg de paprikastukjes en de gesnipperde augurken toe aan het vlees. Roer er ook het vocht van de paprikasalade, een beetje water, de mosterd en de tomatenpuree doorheen. Maak het geheel op smaak met vrij veel versgemalen zwarte peper en wat zout. Schenk er eventueel nog wat extra water bij. Het geheel moet lekker smeuïg zijn.
  6. Bereid ondertussen de aardappelpuree.
  7. Vet een ovenschaal in met wat margarine. Verdeel het vlees over de bodem. Strijk er een laag aardappelpuree over uit. 
  8. Plaats de schaal gedurende ±25 minuten in een oven van 200°C totdat de aardappelpuree een goudbruin korstje heeft.

Tips:

  1. Als je de aardappelpuree niet helemaal glad strijkt, maar er her en der wat piekjes bovenuit laat steken, krijg je een krokanter laagje aan de bovenkant. Verrukkelijk!
  2. De vleesvulling voor deze jachtschotel is prima in te vriezen. Maak dus af en toe een grote portie en vries die in kleinere hoeveelheden in. Handig als je een keer weinig tijd hebt om te koken!
  3. Nog nooit zelf aardappelpuree gemaakt? Lees dan snel mijn blog over dit heerlijke bijgerecht!

Zelfgemaakte aardappelpuree


    2 opmerkingen:

    Unknown zei

    Ik had supermals soepvlees (rundsschenkel) heb daarmee uw Jachtschotel gemaakt. Was super lekker en snel klaar...
    Dankuwel voor het recept...

    Culinaire Bagage zei

    Wat fijn om te horen dat je zo genoten hebt van mijn recept! Daar doe ik het voor!