dinsdag 17 januari 2017

Romig rijstdessert met krokante stukjes amandel


Rijstebrij of rijstepap. Bij het horen van die woorden alleen al moet ik aan vroeger denken. Het is een gerecht met een naam waar je bijna automatisch ‘oma’s’ of ‘ouderwetse’ voor zou willen zetten. 

In mijn hoofd gaat er ogenblikkelijk een laadje open met daarin de herinnering aan een kommetje met romige, warme, zoete rijst met een hint van kaneel. 

Lang niet gegeten, maar heerlijk. Het ultieme ‘comfortfood’!

Op de een of andere manier is dit toetje een beetje in de vergetelheid geraakt. Misschien is het niet hip genoeg… 

In elk geval vond ik het tijd worden om het weer eens op de kaart te zetten. 

Maar dan wel in een wat moderner jasje: als een soort luchtige mousse met krokante amandeltjes erin. Vorige week was het zo ver!


Romig rijstdessert met krokante stukjes amandel


In de supermarkt kocht ik een pak dessertrijst, anderhalve liter romige volle melk, een bekertje slagroom en een zakje amandelen.


Dessertrijst


Thuis zette ik snel de melk op met daarin het aromatische merg van een vanillestokje. Toen de vloeistof kookte, mocht de rijst erin en drie kwartier later had ik een romige, zachte rijstepap. Tip: op de zijkant van het pak dessertrijst staat dat je na een kwartiertje wel klaar bent, maar als je wat langer de tijd neemt, wordt je rijst zo veel smeuïger!

Ik maakte de nog warme rijst meteen op smaak met een klontje roomboter, een flinke schep poedersuiker en een snufje nootmuskaat, geen kaneel dus. Daarna ging de rijst de koelkast in om af te koelen.

Nog een praktische tip: wie al eens eerder rijstepap gemaakt heeft, weet dat er zich heel snel een vel op de rijst vormt als je hem ook maar even laat staan. Een zeer onsmakelijk vel. Je kunt dit voorkomen door de rijst meteen af te dekken met een stuk huishoudfolie. Je legt dit direct op de rijst; het is niet voldoende om alleen de schaal af te dekken.

Om het rijstdessert extra romig en luchtig te maken spatelde ik er na afkoeling voorzichtig een genereuze portie bijna stijf geklopte slagroom doorheen. De pudding werd er een beetje mousse-achtig van. Zo lekker!

Maar naar mijn smaak had hij nog een krokantje nodig als tegenhanger voor de room, een extra dimensie. Daarvoor trok ik mijn geheime wapen uit de kast: de amandelen!

Ik had geblancheerde amandelen gekocht zonder vliesjes; die worden ook wel garneeramandelen genoemd. Ik roosterde ze zachtjes in een koekenpan zonder olie totdat ze goudbruin waren. Daarna hakte ik ze grof. Een deel van de amandeltjes ging direct door de rijst. De rest bewaarde ik voor de garnering.

En toen was het tijd om te snoepen! Mmmm!!

Handig: als dit romige rijstdessert eenmaal klaar is, kun je het nog minimaal een dag (afgedekt en in de koelkast) bewaren. Dat maakt het ideaal voor een etentje dat je ruim van tevoren wilt voorbereiden; na het hoofdgerecht staat het zonder extra werk binnen twee minuten op tafel!


Recept Romig rijstdessert met krokante stukjes amandel


Romig rijstdessert met krokante stukjes amandel



Ingrediënten voor een dessert voor ±8 personen:

  • 1,3 liter volle melk
  • 125 gram dessertrijst
  • 1 vanillestokje
  • een snufje zout
  • een klontje roomboter (ongeveer 1 eetlepel)
  • een mespuntje nootmuskaat
  • 60 gram amandelen zonder vliesjes
  • 150 gram poedersuiker
  • ¼ liter slagroom

Bereiding:

  1. Snijd het vanillestokje in de lengterichting open en schraap de zaadjes er met de punt van een scherp mes uit. Doe de zaadjes en de leeggeschraaptje vanillepeul in een pan samen met de melk. Voeg ook een snufje zout toe. Breng de melk aan de kook.
  2. Voeg de rijst toe en laat deze in ongeveer drie kwartier supergaar en heerlijk smeuïg worden. Laat daarbij het deksel van de pan en roer af en toe.Verwijder het vanillestokje.
  3. Roer de boter, 75 gram poedersuiker en een mespuntje nootmuskaat door de warme rijst en laat hem goed afkoelen in de koelkast. Om velvorming te voorkomen, kun je het beste een stuk huishoudfolie rechtstreeks op de rijstepap leggen.
  4. Rooster de amandelen in een droge koekenpan lichtbruin onder af en toe omscheppen. Hak de noten grof. Schep 2/3 van de amandelen door de rijst.
  5. Klop de slagroom met de resterende poedersuiker bijna stijf. Spatel de slagroom voorzichtig door de afgekoelde rijstepap; laat daarbij zo weinig mogelijk lucht ontsnappen.
  6. Verdeel de roomrijst over 8 mooie dessertglazen. Strooi de resterende amandelen eroverheen.

Tip:

Leuk idee: verdeel de roomrijst met amandelen over veel kleinere glaasjes en serveer deze op een dessertbuffet of tijdens een high tea!

Geen opmerkingen: