woensdag 25 januari 2017

Erwtensoep op smaak gemaakt met verkruimeld ontbijtspek

In deze tijd van het jaar buitelen veel van mijn collega-foodbloggers over elkaar heen met allemaal hun eigen erwtensoeprecept. Het ene recept is nog ‘authentieker’ dan het andere, zo claimt een groot deel van hen. En authentieke (streek)gerechten, die zijn helemaal hot!

Aan die hang naar authenticiteit geef ik niet toe. Tenminste niet zomaar. Er zijn veel ouderwetse recepten die ik verrukkelijk vind en die blijf ik natuurlijk gebruiken. Maar het is de smaak die telt en niet puur de traditie!

Soms vind ik een gerecht in de kern wel lekker, maar geef ik er liever een andere draai aan. Dan pas ik dat specifieke recept aan zodat het wat eigentijdser wordt. Meestal wordt het daardoor lichter of een beetje verfijnder. Tegenwoordig hebben we de beschikking over zo veel meer ingrediënten en keukenapparatuur dan dat de mensen in vroeger tijden hadden. Waarom zouden we die niet vol inzetten om oma’s gerechten nog specialer te maken?


Erwtensoep is zo’n gerecht. Ik vind hem heerlijk, maar wel op mijn manier. 


Je bent dus gewaarschuwd: je zult dit recept voor erwtensoep nergens tegenkomen in vergeelde oude boeken. En ook je grootmoeder kende het niet. Maar dat betekent niet dat het niet lekker is! Integendeel, zou ik zelfs durven beweren!


Erwtensoep om smaak gemaakt met verkruimeld ontbijtspek


Een lichtere erwtensoep


In welke opzichten verschilt mijn recept van de klassiekere versies?

Laat ik beginnen bij datgene wat het meeste opvalt als je mijn soep eet: hij is niet dik. Vroeger werd er gezegd: “Erwtensoep is pas goed als je lepel er rechtop in blijft staan!”. Oef, dat gaat voor mij wel erg ver: als ik een erwtenpuree wil eten, dan maak ik een erwtenpuree. Een soep met een beetje ‘body’ vind ik geen probleem, maar mag hij alsjeblieft ook nog een beetje vloeibaar zijn?

De volgende verbetering, althans volgens mij: hij is niet vet! Met excuses aan degenen die hierbij zweren: bij mij gaan er geen varkenspoten en vet spek in de soep. Dat werd vroeger gebruikt omdat dat vlees goedkoop was, denk ik zo. En de mensen hadden behoefte aan goedkope calorieën. Maar in deze tijden van overvloed trek ik mijn soep liever niet met vet vlees.


Lekker: je erwtensoep op smaak maken met verkruimeld ontbijtspek


Omdat ik desalniettemin graag een rooksmaak heb in mijn soep, gebruik ik wel ontbijtspek. Maar dat gaat er niet onbewerkt in. Ik koop ontbijtspek in dunne plakjes, die ik heerlijk krokant uitbak (het vet wordt niet gebruikt). Daarna verkruimel ik dat spek totdat het bijna poeder is. Dat gaat supermakkelijk met de foodprocessor! Die kruimeltjes gaan door de soep. Ze geven er niet alleen die fel begeerde rooksmaak aan, maar ze vervangen ook voor een groot deel het zout. Het is zout met een smaakje zogezegd!


Voeg rookworst pas op het laatst toe aan je soep


Dan de rookworst. Die hoort voor mij in een goede erwtensoep. Maar hij moet wel zijn eigen smaak blijven behouden. Dus snijd ik hem pas aan tafel in stukjes. En daar schep ik dan de soep op. Als je de worst al tijdens het bereiden of bewaren aan de soep toevoegt, trekt al zijn smaak in de soep. Zo jammer!


Verse groenten maken je erwtensoep extra lekker


In mijn erwtensoep gaan veel verse groenten. Daarin wijk ik niet af van alle authentieke recepten. De kruidigheid van de selderij, het zoete van de worteltjes, het scherpe van de prei; ze dragen allemaal bij aan de juiste smaakbalans!


Deze erwtensoep vinden kinderen wel lekker!


Ik begrijp het heel goed wanneer je mijn visie op erwtensoep enigszins controversieel vindt. Maar hey, het is maar één mening, één smaak. En natuurlijk moet iedereen koken en eten wat hij of zij het lekkerste vindt! 

Al denk ik wel dat het makkelijker zal zijn kinderen over de streep te trekken erwtensoep eens te proeven als de soep wat dunner en lichter is. 

En zo behouden we met zijn allen toch weer die traditionele soep voor de toekomstige generatie, zij het in een iets ander jasje!


Recept Erwtensoep om smaak gemaakt met verkruimeld ontbijtspek


Hoe maak je zelf de lekkerste erwtensoep? 


Ingrediënten voor een maaltijdsoep voor ±8 personen:

  • 500 gram spliterwten
  • water
  • 4 laurierblaadjes
  • 1 magere runderlap à 300 gram
  • 3 ons dun gesneden ontbijtspek
  • 2 preien
  • 400 gram knolselderij, schoongemaakt
  • 2 grote afkokende aardappels, geschild
  • 200 gram geschrapte worteltjes
  • een flinke bos bladselderij
  • ±2 eetlepels worcestersaus
  • ±4 vleesbouillonblokjes
  • versgemalen zwarte peper
  • ±1 kg rookworst

Bereiding:

  1. Week de spliterwten gedurende minimaal 1½ uur in een ruime hoeveelheid water.
  2. Verwijder het water en doe de spliterwten over in een soeppan. Voeg 3 liter vers water, de laurierblaadjes en de runderlap toe. Breng het geheel aan de kook.
  3. Bak ondertussen het ontbijtspek in een koekenpan krokant en verkruimel het spek. Dat gaat het makkelijkste in de foodprocessor. Het bakvet wordt niet meer gebruikt.
  4. Voeg het ontbijtspek toe aan de soep. Laat de soep een uur zachtjes koken onder af en toe roeren. Als de erwten gaar worden lossen ze op in de soep.
  5. Snijd de prei fijn en was hem goed. Hak de bladselderij. Snijd de worteltjes, de aardappels en de knolselderij in kleine blokjes. Voeg de groenten toe aan de soep en laat deze nog een halfuur zachtjes koken totdat de groenten door en door gaar zijn.
  6. Neem de runderlap uit de soep. Indien je dat lekker vindt, kun je het vlees in stukjes snijden en weer toevoegen aan de soep. Gebruik hem anders voor andere doeleinden.
  7. Maak de soep op smaak met de bouillonblokjes, de worcestersaus en een ruime hoeveelheid versgemalen zwarte peper. Laat hem eventueel nog wat inkoken of voeg extra water toe, afhankelijk van je eigen voorkeur.
  8. Verwarm de rookworsten volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking of de instructies van de slager.
  9. Snijd de worsten in dunne plakjes en verdeel deze over 8 soepborden of –kommen. Schep in elk bord wat erwtensoep. Serveer meteen.

Tips:

  1. Wil je toch graag een dikkere soep, gebruik dan 2,5 liter water in plaats van 3 liter. Je hebt in dat geval maar 3 bouillonblokjes nodig.
  2. Je kunt deze soep ruim van tevoren bereiden. Hij is ook goed in te vriezen. Voeg wel pas vlak voor het serveren de worst toe.
  3. Vind jij het ook zo lekker om na je erwtensoep pannenkoeken te eten? Binnenkort zal ik je de recepten geven voor overheerlijke Limburgse kersenpannenkoekjes en drie-in-de-pan met stukjes appel en in rum gewelde rozijnen!

Drie-in-de-pan met appel en rum-rozijen


Geen opmerkingen: