vrijdag 13 januari 2017

Boerenkoolpannenkoekjes met karbonades in een heerlijke jus

Wat is er op een gure winterdag als vandaag nou lekkerder dan een stevige stamppot? Nee, dat is geen retorische vraag maar een echte vraag! 


En ik weet het antwoord: stamppotpannenkoekjes!


Of om nog specifieker te zijn: pannenkoekjes van boerenkoolstamppot!


Nieuwsgierig naar wat dat zijn? Lees dan snel het blog hieronder! En duik daarna de keuken in om deze originele, winterse pannenkoekjes zelf te bakken. Het recept is kinderlijk eenvoudig!


Recept Boerenkoolpannenkoekjes


Ik ben dol op stamppotten. 

Ik vind ze zo lekker, dat ik af en toe de neiging heb om een veel te grote portie te maken. “De ogen zijn weer groter dan het mondje!” zou mijn moeder vroeger vermanend gezegd hebben…


En ja, dan blijf je achteraf zitten met restjes. 


Niet dat ik dat een probleem vind: die gaan meestal wel op tijdens de lunch van de volgende dag. Gewoon even in een schaaltje stamppot met een beetje jus (juist, ook een restje!) in de magnetron zetten en dan nog een keer smullen!


Maar vorige week wilde ik eens iets anders proberen met een restje boerenkoolstamppot dat er nog stond. 


Ik roerde met wat bloem en een extra eitje een deegje van de stamppot. 

Daar bakte ik krokante pannenkoekjes van. En dat bleek me toch lekker!

Daarom heb ik gisteren de eerste dag van het stamppot eten gewoon overgeslagen. Ik heb meteen gedaan alsof het al restjesdag was. 


Ik maakte boerenkoolpannenkoekjes voor de avondmaaltijd! 


Nou, dat leverde blije gezichten op!

Ik serveerde mijn pannenkoekjes met gebraden karbonades en een heerlijke, licht pikante jus met paprikapoeder en versgeknipte bieslook. De combi was perfect!


Dus, wat eet jij vanavond? Deze boerenkoolpannenkoekjes misschien?



Jus met paprikapoeder en versgeknipte bieslook


Hoe maak je boerenkoolpannenkoekjes?


Ingrediënten voor een hoofdgerecht voor 4 personen:


Voor de boerenkoolpannenkoekjes:

  • 1,5 kg kruimige aardappels
  • 300 gram gesneden boerenkool
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • 2 eieren
  • ±50 ml volle melk
  • 100 gram bloem
  • plantaardige margarine

Voor de karbonades en de jus:

  • 4 haaskarbonades
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • plantaardige margarine
  • ±2 theelepels mild paprikapoeder
  • een bosje bieslook, in ringetjes geknipt
  • bouillonpoeder naar smaak
  • enkele theelepels aardappelmeel

Bereiding:

  1. Schil de aardappels, snijd ze in stukken en kook ze gaar in wat water met zout. Giet de aardappels af en stoom ze droog.
  2. Kook in een andere pan de boerenkool gaar, eveneens in water met zout. De kooktijd van de kool komt ongeveer overeen met die van de aardappels. Giet de kool af.
  3. Pureer de aardappels met behulp van een pureeknijper (of eventueel met een stamper of een mixer). Roer er de eieren, de melk en de gare boerenkool doorheen. Maak de stamppot stevig op smaak met versgemalen zwarte peper en eventueel nog wat zout.
  4. Roer de bloem door de stamppot, zodat je een vrij stevig deeg krijgt.
  5. Verhit een beetje margarine in een koekenpan met anti-aanbaklaag. Schep met twee lepels kleine hoopjes deeg in de pan en druk die een beetje plat.
  6. Bak de pannenkoekjes aan een kant goudbruin en draai ze daarna om. Bak ze ook aan de andere kant mooi bruin.
  7. Schep de boerenkoolpannenkoekjes uit de pan en houd ze warm. Bak zo ook de rest van de pannenkoekjes.
  8. Braad in een andere pan de met zout en peper gekruide karbonades gaar en bruin in wat margarine. Dat duurt, afhankelijk van de dikte van de karbonades, 10 à 20 minuten. Neem de karbonades uit de pan en houd ook deze warm.
  9. Blus de pan af met ±1/2 liter water. Roer een papje van het aardappelmeel en 1 dl water. Voeg het papje toe aan de jus samen met het paprikapoeder, de bieslook, het bouillonpoeder en wat peper. Verhit de jus totdat hij kookt en gaat binden. Proef de jus en maak hem helemaal naar jouw smaak af.
  10. Leg de karbonades nog even in de hete jus.
  11. Leg op elk bord een paar boerenkoolpannenkoekjes en een karbonade. Serveer het gerecht met de jus. De resterende boerenkoolpannenkoekjes mogen op een schaal, zodat iedereen naar believen meer kan nemen.

Tip:

Wil je nog een lekker stamppotrecept? Wat dacht je van een luchtige hutspot met kruidige varkenshaasspiesjes? Misschien iets voor morgen...


Hutspot met kruidige varkenshaasspiesjes en een pikante jus


Geen opmerkingen: