maandag 8 augustus 2016

Een grote portie bolognesesaus: koken voor de vriezer

Regelmatig maak ik een grote portie verse bolognesesaus. 


Die vries ik na afkoeling meteen in kleine bakjes in. Zo heb ik altijd een voorraadje in huis voor als ik een keer niet veel tijd heb om te koken. 


Superhandig!


Spaghetti bolognese


Erg lekker én makkelijk: spaghetti bolognese


Laatst vroeg iemand me: “Jij maakt zo vaak feestelijke gerechten. Eten jullie thuis weleens iets gewoons?”. 

Die vraag beantwoordde ik meteen met een wedervraag: “Wat vind jij gewoon?” Als voorbeeld werd spaghetti bolognese aangevoerd.

OK. Dat eten we hier vaak. Minstens een keer per maand. 

Niet alleen omdat het lekker is, maar ook vanwege het gemak. Bolognesesaus heb ik namelijk altijd wel op voorraad in de vriezer! Ideaal! Even ontdooien, een pan pasta erbij en klaar!


Eén portie bolognesesaus voor maar liefst 16 personen


Om dat te bewerkstelligen moet ik een andere keer wel fiks aan de slag. Ik maak altijd in één keer bolognesesaus voor minimaal 16 personen. Dat is op dat moment veel werk, maar het is beslist de moeite waard.

Eigenlijk vind ik het enige vervelende klusje het inkopen doen. 

Dat is soms een beetje gênant vanwege de grote hoeveelheden: 8 blikken tomatenstukjes, 1600 gram gehakt, 4 ons katenspek… 

Ik voel in de supermarkt de ogen om me heen prikken in mijn rug. Mijn medeshoppers denken vast: wat wordt daar gehamsterd! 

Of misschien denken ze dat ook niet. Misschien verbeeld ik me het allemaal maar…

Want zeg nou zelf: er liggen zo veel gezonde, verse ingrediënten in mijn karretje. Al die groenten. Daarmee maak ik waarschijnlijk juist een goede indruk. Ach, waar heb ik het ook over?!


Blikjes tomaten


Eenmaal thuis stroop ik mijn mouwen op, bind een schort voor en trek een paar grote pannen uit de kast. Eigenlijk voelt het wel stoer, koken voor zo veel personen. Een beetje als restaurantje spelen. 

Voortvarend ga ik van start: spek uitbakken, groenten hakken en fruiten, gehakt rul braden, al die blikken tomaten opentrekken en toevoegen. Flesje wijn erbij, wat kruiden en voor ik het weet, staan er twee pannen vol met heerlijk geurende bolognesesaus gaar te pruttelen! Dat duurt nog een extra halfuur. 

Kan ik ondertussen de afwas doen, want helaas hoort dat er ook bij…


Vele diepvriesdoosjes vol met bolognesesaus: handig


Na afloop kijk ik voldaan naar het rijtje diepvriesdoosjes dat staat af te koelen om vervolgens in de diepvries te verdwijnen. Netto heb ik weer behoorlijk wat tijd uitgespaard!

En eigenlijk nog belangrijker: ik heb voor de komende tijd een grote hoeveelheid kant-en-klare saus in huis, die zowel gezond als lekker is.


Bolognesesaus


Koken voor kinderen: bolognesesaus met veel verse groenten


Mijn ervaring is dat kinderen deze bolognesesaus verrukkelijk vinden, zonder dat ze beseffen dat er heel veel groenten in zitten, waar ze normaal hun neusjes voor ophalen. 

Je begrijpt het: ik ga je aanraden ook voortaan zo je bolognesesaus te maken. Vandaar dat het recept hieronder voor 16 personen is. Geen zin om zo veel  te maken? Je kunt de ingrediënten makkelijk door vier delen.


Bolognesesaus voor spaghetti, lasagne en penneschotel


Tip: deze bolognesesaus is niet alleen lekker over de spaghetti. Gebruik hem ook voor je lasagne bolognese. Of maak er een heerlijke gegratineerde penneschotel mee. Morgen het recept hiervoor.



Wil je het recept voor de gegratineerde penneschotel niet missen? Geef je dan op voor mijn receptenservice. Als je rechts bovenaan op de site je e-mailadres doorgeeft, ontvang je alle volgende recepten automatisch in je inbox!



Recept Een grote portie bolognesesaus: koken voor de vriezer



Hoe maak je zelf - een hele grote portie! - bolognesesaus? 


Ingrediënten voor ±16 personen:

  • 1600 gram rundergehakt
  • 400 gram katenspek
  • 8 grote uien
  • 8 bosuitjes
  • 6 winterwortels
  • 2 teentjes knoflook uit de pers
  • 12 stengels bleekselderij
  • pure olijfolie
  • 250 ml rode wijn
  • 8 blikken tomatenblokjes
  • ±6 eetlepels gedroogde basilicum
  • ±4 eetlepels gedroogde marjolein
  • ±2 eetlepels suiker
  • ±4 eetlepels worcestersaus
  • peper, zout
  • extra vergine olijfolie

Bereiding:

  1. Snijd het katenspek in kleine reepjes. Verhit in twee grote braadpannen wat olijfolie. Bak hierin het spek een beetje uit, in elke pan de helft.
  2. Snipper de uien, de bosuitjes, de worteltjes, de knoflook en de bleekselderij zeer fijn. Laat je foodprocessor deze klus klaren: dat gaat supersnel! De groenten mogen bij het spek. Fruit ze zachtjes gedurende 5 à 10 minuten.
  3. Voeg vervolgens het gehakt toe. Bak dit op niet te hoog vuur al omscheppend rul.
  4. Pureer als je dat wilt de tomaten in de foodprocessor; noodzakelijk is dit niet. 
  5. Verdeel de wijn, de tomaten, de basilicum, de marjolein, wat zout en peper, de suiker en de worcestersaus over de twee pannen. Breng het geheel tegen de kook aan. Laat het gerecht nu nog een dik halfuur sudderen.
  6. Proef de bolognesesaus en corrigeer hem eventueel met wat extra zout, peper, suiker of kruiden.
  7. Laat de saus een beetje afkoelen en verdeel hem over een aantal diepvriesdoosjes. Nog wat afkoelen en dan mogen de doosjes de vriezer in.
  8. Ik ontdooi de saus meestal in een pan met een bodempje water. Ondertussen kook ik de spaghetti al dente.
  9. Vlak voor het serveren (met het vuur al uit) roer ik nog een lekkere scheut extra vergine olijfolie door de saus voor nog meer smaak! 
  10. Serveer de spaghetti met de bolognesesaus en wat Parmezaanse kaas.

Tips:

  1. Tijdens het verwarmen verdampt de alcohol uit de wijn vrijwel helemaal.
  2. Omdat ik regelmatig voor de vriezer kook (ook andere gerechten), gebruik ik al heel lang geen stickers meer om aan te geven wat er in de diepvriesdozen zit. In een verfwinkel kocht ik een rol vrij brede afplakband. Daar scheur ik nu steeds stukjes vanaf die ik op de doosjes plak. Met een waterproof stift kun je er makkelijk op schrijven. Achteraf is de afplakband eenvoudig weer te verwijderen!
  3. Nog meer koken voor de vriezer? Wat dacht je van kapucijnerschotel met tomatensaus, paprika en spekjes, Limburgs zuurvlees of Mexicaanse kippensoep?
  4. Voor lasagne bolognese leg je laagjes bechamelsaus, lasagne en bolognesesaus in een schaal. Zorg ervoor dat het laatste laagje er een is met bechamelsaus. Strooi hier wat kaas overheen. Bak de lasagne een kleine driekwartier in een oven van 175°C. Smikkelen!
  5. Morgen geef ik je het recept voor een smeuïge penneschotel met bolognesesaus.

Gegratineerde penneschotel met bolognesesaus

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Toppertje hoor! Heb lekker staan kokkerellen met mijn man afgelopen zondag en nu een goed gevulde vriezer!

Culinaire Bagage zei

Wat leuk om te horen! Geniet van jullie makkelijke diepvriesmaaltijden!
Groeten, Machteld

Anoniem zei

Bedankt voor het heerlijke recept en het delen ervan

Culinaire Bagage zei

Graag gedaan! Wat leuk om te horen dat je geniet van het recept!