donderdag 23 juni 2016

Dronken aardbeien-appelsalade: met bosaardbeitjeslikeur


Geen kinderachtig toetje vandaag: een dronken aardbeien-appelsalade. Het recept is supermakkelijk maar tegelijkertijd zo lekker!


Je hoeft alleen maar wat aardbeien en appels te snijden en ze te marineren in bosaardbeitjeslikeur met een paar schepjes poedersuiker.


Tijdens het hoofdgerecht slurpen de aardbeien de drank bijna helemaal op en nemen de appels ook af en toe een slokje. En daarna ben jij aan de beurt om dat fruit weer soldaat te maken.

Cheers!


Dronken aardbeien-appelsalade: met bosaardbeitjeslikeur


Koken met alcohol


Ik kan niet zo goed tegen alcohol, helaas. Een glaasje wijn zakt al snel naar mijn benen en weg is mijn balans…

Toch vind ik alcohol heel lekker. Dus… kook ik er maar mee!
 
Ingekookt of mee verwarmd bevat een scheutje wijn nauwelijks meer alcohol; die verdampt voor het overgrote deel. 

Proef maar eens de tonijnsaus van mijn vitello-tonnato-burgers of de ragout voor mijn kipbitterballen met madera.


Vitello-tonnato-burgers: kalfshamburgers met tonijnmayonaise


Koude gerechten met drank bevatten een ietsje meer alcohol, want daar valt niet veel te verdampen.

Een boozy cocktailsaus voor bij de garnalen kan ik echter nog wel aan! Gelukkig, want die zou ik niet willen missen.


Tomaatjes gevuld met garnalensalade


Aardbeien met een tic


Het dessert dat vandaag in het middelpunt staat, een salade van aardbeienpartjes en blokjes Granny Smith met bosaardbeitjeslikeur, is wat mij betreft nét op het randje. 

Of net erover? Dat ligt eraan hoeveel ik ervan eet ;)

Ik maak deze salade altijd voordat we aan tafel gaan voor het voor/hoofdgerecht. Ik verzeker je: dan zijn die aardbeien zelf in elk geval wel behoorlijk dronken tegen de tijd dat ze op tafel verschijnen. 

Zij hebben namelijk maar een uurtje nodig om hun rode buikjes helemaal vol te zuigen, de gulzigaards!

Maar daarom niet getreurd: aardbeien zijn ontegenzeggelijk een stuk lekkerder met een stuk in hun kraag. De alcohol en de suiker in de drank versterken het zoetje dat de aardbeien van nature al hebben!


Waarschuwing: als je één keer je aardbeien zo gegeten hebt, wil je nooit meer anders!


Tip: vergeet niet na het eten van je dessert je schaaltje leeg te drinken. De marinade is net zo lekker als het fruit zelf!


Recept Aardbeien-appelsalade met bosaardbeitjeslikeur


Dronken aardbeien-appelsalade: met bosaardbeitjeslikeur


Ingrediënten voor een dessert voor 4 personen:

  • 1 pond niet te kleine rijpe aardbeien
  • 2 grannysmithappels
  • poedersuiker naar smaak
  • minimaal 2 dl bosaardbeitjeslikeur (fraise des bois)

Bereiding:

  1. Snijd de aardbeien in partjes.
  2. Schil de appels en snijd ze in blokjes.
  3. Vermeng het fruit met wat poedersuiker en een forse scheut likeur. Proef en voeg eventueel nog wat extra poedersuiker of likeur toe.
  4. Laat het fruit een uurtje marineren.

Tip:

Wil je aardbeien (met of zonder appel) serveren bij een ander dessert, bijvoorbeeld ijs, flensjes of gebak? Ook dan kun je ze marineren in bosaardbeitjeslikeur! Dat maakt je dessert meteen heel smaakvol en speciaal! Wat dacht je van zelfgebakken tompoezen met slagroom en gemarineerde aardbeien? Verrukkelijk toch?!


Tompoes met gemarineerde aardbeien en slagroom


Geen opmerkingen: