donderdag 21 april 2016

Chimichurri, een typisch Argentijnse salsa


Voor mij bestaat er geen lekkerdere salsa dan Argentijnse chimichurri. Er staat altijd wel een pot in mijn koelkast. Ik serveer hem bij vlees, kip, vis, in salades, in sausjes. En bij de BBQ natuurlijk!

Hoe ik aan hét authentieke recept kwam? Hieronder vertel ik je er alles over! En natuurlijk volgt daarna dat recept!


Recept: zo maak je zelf authentieke chimichurri, een typisch Argentijnse salsa


Spaanse les in Amsterdam


Zoals je weet wordt er in Argentinië Spaans gesproken, castellano (Castiliaans) zoals ze het zelf noemen. 

Voordat ik jaren geleden verhuisde naar het Zuid-Amerikaanse land, sprak ik geen woord Spaans. 

Om mijn inburgering een kickstart te kunnen geven, moest ik voor vertrek al aan de bak om de beginselen van de taal vast op te pikken.

Een week lang volgde ik in hartje Amsterdam een intensieve spoedcursus. 

De lessen werden gegeven door een charmante Zuid-Amerikaanse, die haar uiterste best deed er bij mij in zo kort mogelijke tijd een zo groot mogelijke woordenschat in te pompen.


Arbeiders met slagroom?


Ze had zelf pas recentelijk Nederlands geleerd en voelde dus feilloos aan waar de pijnpunten lagen. 

Ik weet nog dat ze me waarschuwde woorden die veel op elkaar leken extra goed te oefenen. Zelf had ze immers eens in een Nederlands restaurant 'arbeiders met slagroom' besteld in plaats van aardbeien, en de grote hilariteit, die dat teweegbracht, lag haar nog vers in het geheugen.


Carmens examen


Eenmaal in Buenos Aires kreeg ik een aantal uren per week privéles. Met een hoop huiswerk erbij. Diploma’s en dergelijke waren er niet te behalen, maar Carmen, mijn lerares, had toch een toets bedacht.

De gemiddelde porteño, inwoner van Buenos Aires, spreekt behoorlijk binnensmonds en is dus vaak moeilijk te verstaan. Carmens man was wat dat betreft het prototype. Een avond met hem overleven stond voor haar gelijk aan een geslaagd examen. 

En dus werd ik samen met mijn man Victor, ook één van haar pupillen, na enkele maanden studie uitgenodigd voor een etentje met hem.


Argentijns familierestaurant


De toets speelde zich af in een typisch familierestaurant in één van de buitenwijken van de stad: felle tl-verlichting, kleurige, geblokte tafelkleedjes, gillende en rondrennende kinderen en grote lomos, ossenhaasbiefstukken, op tafel.


Geslaagd?


De wijn vloeide rijkelijk en ons Spaans werd dus met de minuut beter (of merkten we onze fouten niet meer?). In elk geval was het beregezellig en we slaagden (daarom?) volgens onze examinator met lof. 

Natuurlijk werd er veel over de Argentijnse cultuur gepraat en dan met name over de Argentijnse eet- en drinkcultuur. We leerden alles over de wijn uit Mendoza en Salta en het uitstekende vlees van de pampas.


Argentijns rundvlees met chimichurri


Tot dan toe was het ons opgevallen dat een Argentijn over het algemeen zijn vlees heel puur eet: vrijwel zonder sauzen, met weinig poespas. 

Toch was er volgens Carmen één salsa of aliño, een soort kruidendressing, die we absoluut moesten proeven: de chimichurri. In restaurants kwam je hem nauwelijks tegen, tijdens huiselijke asados, barbecues, echter des te vaker.


Recept Chimichurri, een typisch Argentijnse salsa



Het geheim van de chef


Op speciaal verzoek wilde de kok hem wel voor ons klaarmaken. En inderdaad: het bleek een onovertroffen succes. 

Dat maakten we dan ook kenbaar aan de ober, die met dit compliment zo in zijn sas was dat hij de kok er persoonlijk bij haalde.

En van het één kwam het ander: uiteindelijk gingen we naar huis met een groezelig stukje papier met daarop hét recept. 

Achteraf bleek dat elke Argentijnse huisvrouw haar eigen recept heeft, dat volgens haar het allerbeste is. En daar sluit ik mij helemaal bij aan, ook al ben ik inmiddels geen Argentijnse huisvrouw meer, maar een Nederlandse: mijn recept is de absolute top onder de chimichurris. 👌


Wat is chimichurri precies?


Ik zal voor de volledigheid nog even uitleggen wat chimichurri precies is en waar het voor gebruikt wordt. 

De Argentijnen noemen het een aliño. Wij zouden tegenwoordig zeggen: salsa. 

Je hakt smaakmakers als knoflook, Spaanse pepers en verse kruiden zeer fijn en vermengt ze met olijfolie en azijn. Mijn versie is extra fruitig doordat ik ook tomaten en rode paprika toevoeg.

Je serveert de salsa bij allerlei soorten gegrild vlees: biefstuk, gemarineerde varkenskarbonades, lamskarbonaadjes, kip, worstjes, etc. Ook bij gegrilde tonijn, gegrilde grote garnalen of garnalenspiesjes smaakt chimichurri voortreffelijk.


Garnalenspiesjes met Argentijnse chimichurri

Regelmatig roer ik een lepel chimichurri door de mayonaise voor een heerlijke barbecuesaus. 

Of ik maak er kruidenboter mee op smaak, bijvoorbeeld voor bij gegrilde maïskolven. 

Een schepje door de sla is ook verrukkelijk. Wat dacht je van een salade van haricots verts, maïs, rode paprika en cherrytomaatjes met een pittige chimichurri-dressing?!


Kortom: ik raad je aan om altijd een pot chimichurri in je koelkast op voorraad te hebben!


Recept: maak zelf eens een heerlijke salade met een chimichurri-dressing!


Hoe maak je zelf authentieke chimichurri?


Ingrediënten voor ±1 liter:

  • 10 teentjes knoflook
  • 2 Spaanse pepers
  • 8 Tasty Tom-tomaten
  • 1 grote rode paprika
  • een heel grote bos platte peterselie
  • een bosje verse oregano
  • 5 theelepels gedroogde oregano
  • 3 eetlepels rodewijnazijn
  • een grote hoeveelheid Spaanse extra virgen olijfolie

Bereiding:

  1. Kruis de tomaten in dompel ze 20 seconden onder in kokend water. Leg ze vervolgens in een kom met ijskoud water. De velletjes laten daarna gemakkelijk los. Ontpit de tomaten ook. Snijd het vruchtvlees met een koksmes in zeer kleine blokjes. Knijp de tomatenblokjes een klein beetje uit en doe ze over in een kom.
  2. Snijd het vruchtvlees van de paprika ook zeer fijn. Voeg de paprikablokjes toe aan de tomaten.
  3. Ris de blaadjes van de oregano.
  4. Verwijder de pitjes en de zaadlijsten uit de Spaanse pepers.
  5. Je kunt de knoflook, de Spaanse pepers en de kruiden samen fijnhakken. Dat kan met een koksmes of in de foodprocessor. Schep het mengsel bij de tomaten.
  6. Roer de azijn en een ruime hoeveelheid olijfolie door het geheel. Vermeng alles goed.
  7. Doe de chimichurri over in een schone pot. Schenk er nog zo veel olijfolie bij totdat de chimichurri helemaal onder staat; de olie zorgt voor de conservering.
  8. Bewaar de chimichurri in de koelkast, maar neem hem er een uurtje voor het serveren uit, zodat de wat dikker geworden olijfolie weer kan opwarmen.

Tips:

  1. Kun je geen verse oregano vinden, voeg dan in totaal 10 gram gedroogde oregano toe. Vervang de gedroogde oregano niet helemaal door verse; gedroogde oregano heeft een veel sterkere smaak dan verse oregano en die smaak heb je hier nodig. Gedroogde peterselie is geen alternatief voor de verse.
  2. Serveer de chimichurri in een doorzichtige pot; dat ziet er geweldig uit!
  3. Zout heb je eigenlijk niet nodig in dit recept; het maakt de salsa wateriger omdat dan de tomaten en de paprika vocht gaan loslaten.  Je kunt beter je vlees zouten. Gebruik voor gegrild of gebarbecued vlees eens krokante zoutvlokken (bijv. van Maldon) of een andere soort speciaal zout. Heerlijk!
  4. Een pot chimichurri kun je makkelijk een week bewaren in de koelkast, mits je voldoende olijfolie hebt toegevoegd, zodat de salsa goed onder staat.
  5. Ben je op zoek naar nóg meer verrukkelijke recepten voor frisse salsa's? Klik dan even door naar de volgende linkjes: mozzarella-tomatensalsa, mojo rojo en Mexicaanse salsa!

Recepten: misschien wel de 4 lekkerste salsa's van mijn blog!


9 opmerkingen:

Marion zei

Kun je chimichurry ook invriezen in kleinere porties, zodat je altijd wat in voorraad hebt?

Culinaire Bagage zei

Hoi Marion,
In principe kun je chimichurri invriezen, maar ontdooide chimichurri zal er niet zo uitzien als verse. Met name de tomaten zullen vocht gaan loslaten, hetgeen je chimichurri waterig maakt. Dat is niet erg als je je chimichurri na het ontdooien wilt gebruiken voor een marinade of voor door de sla, maar als je hem puur gebruikt is hij wat minder lekker.

Mike zei

Hoelang is dit houdbaar in de koelkast?

Culinaire Bagage zei

Hoi Mike,
Minimaal een week, mits je zo veel olie toevoegt dat de andere ingrediënten goed onderstaan.
Veel plezier met het recept!
Machteld

Unknown zei

Nee

Ingrid zei

Wat een fantastisch recept! ik was op zoek naar het ultieme chimichurri recept, denk dat de jouwe erg in de buurt komt :-)

Ook lekker: een puree van paarse, zoete of willekeurig welke aardappel ook... warm en daar chimichurri overheen

Culinaire Bagage zei

Hoi Ingrid,
Dat klinkt lekker: aardappelpuree met chimichurri! Ga ik ook een keer proberen! Bedankt voor de tip!

Anoniem zei

Lijkt mij heerlijk recept maar dit is toch niet voor +/ een liter?

Culinaire Bagage zei

Dank je!
Voor de foto maakte ik 1x het recept. De hoeveelheid paste net in de 1-liter-wekpot die ik gebruikte.
Veel plezier met je chimichurri!